Mozartovy narozeniny – ukázka virtuozity Orchestru Národního divadla

Výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta i letos připomnělo pražské Národní divadlo koncertem 27. ledna 2023 s výmluvným názvem – Mozartovy narozeniny.
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)

Koncert se tradičně konal ve Stavovském divadle tak úzce spjatém s operní tvorbou tohoto génia hudebního klasicismu. Stavovské divadlo, v němž měl v roce 1787 svoji světovou premiéru Don Giovanni, je společně s Cuvilliés-Theater v Mnichově s premiérou Idomenea roku 1781 jedním ze dvou dosud existujících divadel na světě, v nichž Mozart poprvé uvedl své dílo a v nichž se stále divadlo hraje.

Koncert hrál Orchestr Národního divadla pod taktovkou mladého rakouského dirigenta Christopha Koncze, jako sólista vystoupil americký klavírista Robert Levin. Pro letošní ročník byla zvolena překvapivá dramaturgie. Ač v divadelních prostorách, program byl zcela bez děl vokálních. Bylo by zajímavé slyšet například árie z Mozartových oper, jež se v představeních obvykle vypouštějí. Do programu nebyla zařazena ani žádná z četných koncertních árií, které se provádějí jen výjimečně a jistě by si zasloužily mnohem výraznější místo v „pražské“ dramaturgii, i v souvislosti se vztahem W. A. Mozarta k Josefině Duškové. Národní divadlo připomnělo Mozartovo operní dílo předehrou k Donu Giovannimu a neohlášeným orchestrálním přídavkem – předehrou k Figarově svatbě. V první polovině koncertu zazněl Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll, KV 491 a po přestávce Symfonie č. 38 D dur „Pražská“, KV 504, provedená Mozartem poprvé v Praze.

Sympatický Christoph Koncz se představil jako velmi muzikální mladý muž na začátku své dirigentské kariéry. Diriguje přehledně, orchestr pod jeho taktovkou hraje v příkladné souhře. Celý večer byl věnován dílu W. A. Mozarta, ale klasicismus, a tedy Mozartova hudba, se z nich vytratil. Koncz přistoupil k Mozartovi v duchu „moderních“ interpretačních zvyklostí, které hudební zákonitosti a podstatu klasicistní práce s tématy opomíjejí a kladou nejvýše rychlost provedení. Koncz není zdaleka sám, tento postoj je patrný u řady příslušníků mladé dirigentské generace. Témata se v tomto pojetí někdy vynořují jakoby odnikud a také tak v hudebním toku opět mizí, na jejich ostré ohraničení, pro klasicismus typické, se nebere zřetel, hudební kontury se rozplývají a celé dílo je pro posluchače obtížně čitelné. Skladby ztrácejí na plastičnosti, hudebním napětí a gradaci. K tomu výrazně přispívá i přehnaně rychlé tempo, které dirigent často volí, místo aby položil větší důraz na zpěvnost a vlastní melodičnost. Tento přístup poznamenal v různé míře všechna díla provedená na letošních Mozartových narozeninách. Nejlépe byla vypracovaná „Pražská“ symfonie, kde byla témata zřetelnější, hnána ovšem bez oddechu a uvolnění neustále kupředu. Rychlé tempo nejvíce poznamenalo předehru k Figarově svatbě – ve zběsilém víru její kouzelný půvab takřka utonul.

Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla (foto M. Hrdý)

Bylo vidět, že zkušený Robert David Levin měl při provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 24 c moll k Mozartovi a klasicismu zjevně blíže než mladý Christoph Koncz. Dnes pětasedmdesátiletý Levin se Mozartovu dílu věnuje jako pedagog i muzikolog (dokončil nebo zrekonstruoval řadu děl 18. století, zejména nedokončené skladby W. A. Mozarta a J. S. Bacha) a má na svém kontě četné nahrávky Mozartových děl. V c moll koncertu hrál klavír s sebou i ryze orchestrální úseky, podobně jako tomu bylo za Mozarta, jenž si musel řídit od „hammerklavíru“ celé provedení. Současný typ klavíru se ovšem s orchestrálním zvukem dobře nepojí, spíše se proti němu prosazuje, takže dnes je toto řešení problematické. Sólový part hrál Levin technicky přesně s citem pro melodičnost, rovněž chmurný ráz koncertu vystihl přesvědčivě. Jako přídavek zvolil 2. větu Andante cantabile z Mozartovy klavírní sonáty č. 10 C dur, KV 330, která plynula v ušlechtilém zvuku, ovšem s nepříliš jasně formovanými tématy málo výrazně.

Absolutorium si za svůj výkon zaslouží Orchestr Národního divadla – jeho členové jsou technicky brilantní, naprosto přesní; ve všech nástrojových skupinách dokázali i v tom nejrychlejším tempu zahrát kultivovaně všechny noty.

Letošní Mozartovy narozeniny, výlučně instrumentální, jsou skvělou vizitkou pro orchestr. Christoph Koncz je nesporně talentovaný dirigent, avšak k tomu, aby dokázal interpretovat skladby W. A. Mozarta sdělně a přehledně, bude zřejmě potřebovat ještě nějaký čas.

Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)

Mozartovy narozeniny 2023
27. ledna 2023, 19:00 hodin
Stavovské divadlo

Program
Předehra k opeře Don Giovanni
Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll KV 491
Symfonie č. 38 D dur „Pražská“ KV 504

Účinkující
Robert Levin – klavír
Orchestr Národního divadla
Christoph Koncz – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3.5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments