Mozartovy narozeniny – ukázka virtuozity Orchestru Národního divadla

Výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta i letos připomnělo pražské Národní divadlo koncertem 27. ledna 2023 s výmluvným názvem – Mozartovy narozeniny.
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)

Koncert se tradičně konal ve Stavovském divadle tak úzce spjatém s operní tvorbou tohoto génia hudebního klasicismu. Stavovské divadlo, v němž měl v roce 1787 svoji světovou premiéru Don Giovanni, je společně s Cuvilliés-Theater v Mnichově s premiérou Idomenea roku 1781 jedním ze dvou dosud existujících divadel na světě, v nichž Mozart poprvé uvedl své dílo a v nichž se stále divadlo hraje.

O+

Koncert hrál Orchestr Národního divadla pod taktovkou mladého rakouského dirigenta Christopha Koncze, jako sólista vystoupil americký klavírista Robert Levin. Pro letošní ročník byla zvolena překvapivá dramaturgie. Ač v divadelních prostorách, program byl zcela bez děl vokálních. Bylo by zajímavé slyšet například árie z Mozartových oper, jež se v představeních obvykle vypouštějí. Do programu nebyla zařazena ani žádná z četných koncertních árií, které se provádějí jen výjimečně a jistě by si zasloužily mnohem výraznější místo v „pražské“ dramaturgii, i v souvislosti se vztahem W. A. Mozarta k Josefině Duškové. Národní divadlo připomnělo Mozartovo operní dílo předehrou k Donu Giovannimu a neohlášeným orchestrálním přídavkem – předehrou k Figarově svatbě. V první polovině koncertu zazněl Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll, KV 491 a po přestávce Symfonie č. 38 D dur „Pražská“, KV 504, provedená Mozartem poprvé v Praze.

Sympatický Christoph Koncz se představil jako velmi muzikální mladý muž na začátku své dirigentské kariéry. Diriguje přehledně, orchestr pod jeho taktovkou hraje v příkladné souhře. Celý večer byl věnován dílu W. A. Mozarta, ale klasicismus, a tedy Mozartova hudba, se z nich vytratil. Koncz přistoupil k Mozartovi v duchu „moderních“ interpretačních zvyklostí, které hudební zákonitosti a podstatu klasicistní práce s tématy opomíjejí a kladou nejvýše rychlost provedení. Koncz není zdaleka sám, tento postoj je patrný u řady příslušníků mladé dirigentské generace. Témata se v tomto pojetí někdy vynořují jakoby odnikud a také tak v hudebním toku opět mizí, na jejich ostré ohraničení, pro klasicismus typické, se nebere zřetel, hudební kontury se rozplývají a celé dílo je pro posluchače obtížně čitelné. Skladby ztrácejí na plastičnosti, hudebním napětí a gradaci. K tomu výrazně přispívá i přehnaně rychlé tempo, které dirigent často volí, místo aby položil větší důraz na zpěvnost a vlastní melodičnost. Tento přístup poznamenal v různé míře všechna díla provedená na letošních Mozartových narozeninách. Nejlépe byla vypracovaná „Pražská“ symfonie, kde byla témata zřetelnější, hnána ovšem bez oddechu a uvolnění neustále kupředu. Rychlé tempo nejvíce poznamenalo předehru k Figarově svatbě – ve zběsilém víru její kouzelný půvab takřka utonul.

Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla (foto M. Hrdý)

Bylo vidět, že zkušený Robert David Levin měl při provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 24 c moll k Mozartovi a klasicismu zjevně blíže než mladý Christoph Koncz. Dnes pětasedmdesátiletý Levin se Mozartovu dílu věnuje jako pedagog i muzikolog (dokončil nebo zrekonstruoval řadu děl 18. století, zejména nedokončené skladby W. A. Mozarta a J. S. Bacha) a má na svém kontě četné nahrávky Mozartových děl. V c moll koncertu hrál klavír s sebou i ryze orchestrální úseky, podobně jako tomu bylo za Mozarta, jenž si musel řídit od „hammerklavíru“ celé provedení. Současný typ klavíru se ovšem s orchestrálním zvukem dobře nepojí, spíše se proti němu prosazuje, takže dnes je toto řešení problematické. Sólový part hrál Levin technicky přesně s citem pro melodičnost, rovněž chmurný ráz koncertu vystihl přesvědčivě. Jako přídavek zvolil 2. větu Andante cantabile z Mozartovy klavírní sonáty č. 10 C dur, KV 330, která plynula v ušlechtilém zvuku, ovšem s nepříliš jasně formovanými tématy málo výrazně.

Absolutorium si za svůj výkon zaslouží Orchestr Národního divadla – jeho členové jsou technicky brilantní, naprosto přesní; ve všech nástrojových skupinách dokázali i v tom nejrychlejším tempu zahrát kultivovaně všechny noty.

Letošní Mozartovy narozeniny, výlučně instrumentální, jsou skvělou vizitkou pro orchestr. Christoph Koncz je nesporně talentovaný dirigent, avšak k tomu, aby dokázal interpretovat skladby W. A. Mozarta sdělně a přehledně, bude zřejmě potřebovat ještě nějaký čas.

Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)
Mozartovy narozeniny, 27. ledna 2023 – Robert Levin, Orchestr Národního divadla, Christoph Koncz (foto M. Hrdý)

Mozartovy narozeniny 2023
27. ledna 2023, 19:00 hodin
Stavovské divadlo

Program
Předehra k opeře Don Giovanni
Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll KV 491
Symfonie č. 38 D dur „Pražská“ KV 504

Účinkující
Robert Levin – klavír
Orchestr Národního divadla
Christoph Koncz – dirigent

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3.5 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře