Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Mu—Tation: velmi jemné proměny
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Mu—Tation: velmi jemné proměny

V novém projektu, který i kvůli restrikcím vznikal více než rok, se scénografka Marie Gourdain zabývá tématem proměny. Proměny jako nutnosti, jako určujícího principu naší existence, kterému je sice možné se bránit, ale není to vůbec nic platné. Imperativ života v přítomném okamžiku znamená bezpodmínečné přijetí neustále změny a mutace, prostoru, prostředí každého člověka. Je to téma, které fascinuje odnepaměti a vrací se v dobách sílící nejistoty.

Lucie Kocourková
Publikováno 15/10/2021
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Radim Klásek, Mu—Tation (foto Vojtěch Brtnický)

Inscenace Mu—Tation je především výtvarnou událostí, sledem scénických obrazů, které rámuje prostředí, prostor rozdělený fyzicky i nefyzicky, v němž se pohybují tři postavy performerů, díky výtvarné koncepci výrazně odosobněné jako sochy a objekty. Choreografie je z většiny minimalistická a úsporná v rozsahu i dynamice, avšak stejně proměnlivá jako hudba a prostor sám. Jeho dvě části vymezují vertikální pruhy s magneticky připevněnými odlitky různých částí těla tanečnice Sabiny Bočkové. Její úvodní pasáž představuje seznamování s převrácenou podobou vlastního fyzického já, objevování tvarů, které použity v inverzní podobě ani nepřipomínají původně biologickou materii. Hra a objevování jejich možností je jedním z prvků inscenace, který se stále vrací, ať už jsou umisťovány na kostým performerů, nebo jsou čistě výtvarnými prvky – až později zjistíme, že vnitřní strana většiny z nich je obarvena fluorescenční barvou, která reaguje s modrým světlem.

Velmi brzy vstupuje do hry s tělem a proměnou také nahota, avšak nikoli vulgární a provokativní, ale spíše onoho antického osvobozujícího charakteru, duet Sabiny a tanečníka Matthew Rogerse, nebo spíš jejich koexistence na jevišti, protože kontaktní je až později. Scéna je ostatně v těchto momentech prosvícena tlumeně a s citem, situace akcentují křehkost a zranitelnost v pohybu, který je skromný, zdůrazňuje motivy chvění a balancování, tedy hledání neexistující a nedosažitelné rovnováhy. Neboť rovnováha není nic jiného než nekonečný sled zrádných a zrazujících vychýlení. Je možná otázkou, jestli by k minimalistické hudbě nevyzněla více choreografie obrazivější a expresivnější, která by výtvarný dojem představení umocnila. Civilní přecházení performerů (třetím je Radim Klásek) v zadní části jeviště občas přechází do jaksi hrdinských póz evokujících sochařská díla, takový motiv by bylo možné rozehrát. Rozumím ale na druhé straně snaze zůstat v minimálních prostředcích prakticky po celou dobu, protože to zdůrazňuje roli metamorfózy spíše jako vnitřního stavu, spíše než velké fyzické proměny ovidiovského mytologického typu nebo metamorfózy jako biologických stádií. Proměna vnitřní může být jen mírně, nebo i zcela neviditelná…

Sabina Bočková, Matthew Rogers, Radim Klásek, Mu—Tation (foto Vojtěch Brtnický)

Neustálé proměny na scéně probíhají ve střídání kostýmů, kdy se performeři pravidelně vrací k černému celotrikotu s ukrytými magnety, jenž dovoluje onu hru s odlitky, a k bílým kostýmům civilního rázu, které zvýrazňují dojem čistoty a ryzosti, vedle níž pak nepůsobí rušivě ony pasáže úplného odhalení, protože dominuje pocit, že sledujeme obraz. Působivě se proměňuje hudba, která je v rukou výrazné tváře (a také hlasu, ačkoli v Mu—Tation nezpívá) Sáry Vondráškové aka Never Sol, která se tu pohybuje nejen v hájemství elektronické hudby, ale i akustických rytmických prvků, odpočítávajících s jistou naléhavostí čas, a soundů dotvářejících atmosféru. Nikdy není ohlušující nebo útočná, uměřenost je znakem všech složek. Zároveň jednotlivé části představení jako dílčí obrazy odlišuje světelný design Zuzany Režné. Nedomnívám se, že máme hledat přímo symboliku barev, hledat klid v modré nebo sílu v červené, jde spíše o potěšení z jejich sytosti a z možností jejich vzájemné transformace. Jednoduché, ale působivé je také střídavé prosvěcování popruhů zpředu, které je rozpohybuje do stínového tance a docela změní dimenzi prostoru. Takové nápady jsou totiž nejcennější, nemusí být vůbec technicky náročné, ale přitom jsou neotřelé.

Tedy ano, jde především o výtvarnou, světelně zvukovou podívanou, s jemným choreografickým doprovodem, jakkoli výkony performerů nepodceňuji. Jejich soustředění a jevištní prezence je stoprocentní. Jen je na ten pohybový minimalismus, který až v poslední třetině přechází do dynamických sekvencí, potřeba se trochu více ladit. Bavilo by mne vidět variantu této inscenace ve spojení s dalším choreografem, s někým s bytostně pohybovým a fyzickým rukopisem, kdo si rád prostor podmaňuje a nebyl by k němu tak uctivý a něžný. Možná by to vůbec nefungovalo, ale kdo ví, jaké různé varianty mutací by bylo možné v tomto křehkém zarámování ještě rozehrát…

Sabina Bočková, Mu—Tation (foto Vojtěch Brtnický)

Mu—Tation
Choreografie a scénografie: Marie Gourdain
Performeři: Sabina Bočková, Radim Klásek, Matthew Rogers
Světelný design: Zuzana Režná
Hudba: Sára Vondrášková
Kostýmy: Martina Stieglerová
Výroba objektů: Magdaléna Vrábová
Technologie a výroba: Štěpán Hejzlar a Hynek Petrželka

Premiéra live: 11. 10. 2021, divadlo Ponec

TémataDivadlo PonecMarie GourdainMatthew RogersRadim KlásekSabina BočkováSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Angela Hewitt (foto Richard Termine) Angela Hewitt na Klavírním festivalu R. Firkušného nahradí Marii João Pires
Další článek Dora Nováková-Wilmington - Jan Novák: vzpomínky, fakta a mýty - Moravský podzim 2021 (foto Vojtěch Kába) Dora Nováková-Wilmington o oslavách 100. výročí narození svého otce na Moravském podzimu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up