Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Musica Florea: Improvizace v hudbě nejen Claudia Monteverdiho
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPR ZprávyStará Hudba

Musica Florea: Improvizace v hudbě nejen Claudia Monteverdiho

Jakým způsobem a na jakých principech vznikala díla raných barokních skladatelů, přiblíží nový koncert orchestru Musica Florea. V premiéře 11. října v pražském Atriu Žižkov od 19 hodin.

PRredakce
Publikováno 09/10/2019
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Marek Štryncl (foto archiv)

Pro hudbu období baroka byla typická především snaha o vzbuzení afektů a o vyjádření extrémních emocí, a to ať už v hudbě vokální, tak čistě instrumentální. K dosažení potřebných cílů docházelo za pomoci nových, mnohdy experimentálních výrazových prostředků a technik. Jedním z nejvýraznějších byla improvizační technika tzv. diminucí. „Jedná se o rychlé ozdobné skupiny not různě velkého rozsahu, které propojovaly jednotlivé intervaly mezi tóny a zahušťovaly hudební barevnost,“ uvádí šéf orchestru Musica Florea Marek Štryncl.

Improvizované pasáže nebývaly skladatelem zapisovány do not, o jejich existenci se však můžeme dozvědět ať z historických učebnic hudebních ozdob 16. a 17. století, tak např. prostřednictvím tzv. hudebně rétorických figur, které do hudby vnášely výrazovou nepravidelnost.

„Překvapující mohou být jisté poněkud archaicky znějící disonance a atypické, rytmicky předržované tóny, což neodpovídá principům a pravidlům kontrapunktu a harmonie,“ naznačuje Štryncl.

Během koncertu půjde i o současné zkoumání a experimentování s tzv. novým stylem (stile moderne), který měl svůj zdroj v umění improvizace, a jež vytvořili italští mistři barokní hudby. Ti mnohdy pracovali s dřívějšími renesančními skladbami, které za pomoci výše zmíněných prostředků upravovali a mnohdy dospěli ke cela odlišným výsledkům.

„Do programu jsme proto zařadili i skladby napsané před vznikem baroka, které můžeme dle dobových zvyklostí upravit pomocí raně barokního nového stylu, v jakém tvořil například Claudio Monteverdi,“ dodává Marek Štryncl.

TémataMarek ŠtrynclMusica Florea
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Italský večer s Carissimim a Frescobaldim
Další článek Pavel Haas Quartet vydává nahrávku Šostakovičových kvartetů
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up