Na Česko-německém sympoziu zazněla soudobá díla pro akordeon
Sympozium bylo otevřeno 28. října 2021 v Umělecko-průmyslovém muzeu Zahajovacím koncertem soudobé akordeonové hudby, neboť jeho partnerem je festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze. Na koncertu se představili jak pedagogové Pražské konzervatoře z oblasti akordeonové hry, tak i studenti. Zazněly novinky i skladby, které již patří ke kmenovému repertoáru nástroje. Koncert přinesl dramaturgicky vyvážený program, realizovaný na velmi dobré hráčské úrovni. Plné absolutorium je tak třeba přiznat i účinkujícím studentům, kteří technicky nezaváhali ani na jednom místě a jejich mladická snaha o pregnanci výrazu byla mnohdy přímo strhující. Všichni si zasloužili nadšené přijetí publika.
V jejich podání zazněly především skladby ohlasového typu, ve kterých autoři reflektovali typické kompoziční prostředky historických osobností. Marie Závodská přesvědčivě předala názory Eduarda Douši na tvůrčí odkaz Scarlattiho, Schuberta a Bollinga ve skladbě Pocta mistrům. Jan Švejda přednesl Tango di Piazzolla od Tomáše Illeho, Martin Šulc pak jazzovou studii Akordino, op.56 Ondřeje Kukala. Z oblasti základního repertoáru nástroje zazněl Koncertní kus od Jindřicha Felda, který podal s technickou jistotou Martin Kot (jím zvolená tempa atakovala hranice možností nástroje).
Velkou pozornost vzbudila také skladba Water Spirit švédského skladatele Staffana Mossemarka (narozen 1961), kterou představil s velkým zaujetím Filip Kratochvíl. Rozměrná kompozice využívá techniky minimal music, jakož i gradačních vln. Je uvozena diatonickými melodickými jádry, aby se rozvinula do složitých chromatizovaných akordických bloků. Skladba využívá bohatých nástrojových vibrat, stejně jako bohaté registrace. Je otázkou, zda rozptyl kompozičních prostředků není až příliš velký.
Po studentech nastoupili na pódium pedagogové. Jiří Lukeš, absolvent katedry skladby na pražské HAMU v roce 2014 ve třídě Ivany Loudové, si zahrál v české premiéře svoji skladbu Jáchymov, která striktně drží tvůrčí linii koncentrace na témbrové možnosti nástroje i na souzvukovou ušlechtilost partitury. V této poloze vydává silný estetický a obsahový účinek, zvláště, když je předána v autorově výrazovém zaujetí. V další části programu pak reprízovalo akordeonové duo Ladislav Horák – Josef Hřebík náročné skladby z předcházejícího projektu Nová hudba na druhou. Duo zahrálo emocionálně vypjaté Exposé Jiřího Bezděka, bohatě polyfonizovanou Fantazii Norimberčana Holmera Beckera a efektní Duo concertante Pavla Trojana. Ten se také stal jednou z ústředních osobností celého sympozia, kde mu byl věnován profilový pořad. V Trojanově tvorbě zaujímá akordeon čestné místo a jeho skladby získávají stále větší ohlas pro své ryzí muzikantství a jistou skladatelskou ruku. Zahajovací koncert byl uzavřen premiérou jeho skladby Light Music pro akordeonový ansámbl. Plnokrevná hudba plná harmonických i melodických nápadů byla též po zásluze odměněna nadšeným potleskem slušně obsazeného auditoria.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]