Na Pražském jaru vystoupili Manuel Blanco a Jessica Cottis

Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) na festivalu Pražské jaro doprovodil 2. června 2019 ve skladbě Alexandra Aruťunjana španělského trumpetistu Manuela Blanca. Vedle Koncertu pro trubku a orchestr As dur arménského skladatele zazněla v Obecním domě Slavnostní předehra A dur Dmitrije Šostakoviče a Petruška Igora Stravinského. SOČR dirigovala Jessica Cottis. Energická australsko-britská dirigentka nahradila Alondru de la Parra, která vystoupení odřekla z osobních důvodů.
SOČR & Jessica Cottis & Manuel Blanco – 2.6.2019 (zdroj Pražské jaro)

Koncert otevřela Šostakovičova Slavnostní předehra, která hned na úvod večera dala vyniknout orchestru i dirigentce. “Je to jen takové příležitostné, šestiminutové dílko slavnostního charakteru,” uvedl autor o této skladbě z roku 1954. Předehra zazněla nejen při oslavách 37. výročí Říjnové revoluce ve Velkém divadle v Moskvě, ale také na letních olympijských hrách v Moskvě roku 1980 nebo u příležitosti předávání Nobelových cen.

Následující Koncert pro trubku a orchestr As dur provedl trumpetista Blanco, který roku 2011 zvítězil v prestižní mezinárodní soutěži ARD v Mnichově s nejvyšším ohodnocením v její historii. Už od svých devatenácti je členem Národního španělského orchestru, úspěchy slaví také v hudbě komorní. Jeho vystoupení odměnilo obecenstvo bouřlivým potleskem, po němž následoval přídavek, skladba Oblivion od Astora Piazzolly.

SOČR & Jessica Cottis & Manuel Blanco – 2.6.2019 (zdroj Pražské jaro)

Koncert pro trubku a orchestr As dur se krátce po své premiéře zařadil mezi nejpopulárnější koncerty pro tento nástroj. “Na to, že je to skladba z roku 1950, je velice moderní,” podotkla na pražském setkání s novináři dirigentka Cottis, jejíž doménou je hudba 20. a 21. století.

Večer uzavřela Stravinského Petruška, orchestrální suita ze stejnojmenného baletu, který u skladatele objednal pro pařížskou premiéru slavný impresário Sergej Pavlovič Ďagilev. Jeho úspěch podnítil Stravinského, aby z hlavních hudebních čísel sestavil orchestrální suitu, podobně jako v případě jiného jeho baletu, Ptáka Ohniváka. Dílo, které podle hudebních odborníků dodnes překvapuje strhujícím dynamismem a ukazuje Stravinského novátorství i nadčasovost, zaznělo v původní podobě z roku 1911. Ta oproti revidované verzi z roku 1947 zahrnuje francouzské kornety, bachovskou vysokou trubku, dvě harfy, čtyřručně hranou celestu a množství drobných bicích nástrojů.

V programu festivalu Pražské jaro v pondělí vystoupí Toulouský národní orchestr s ruským šéfdirigentem Tuganem Sochijevem. V Koncertu pro flétnu a orchestr Jacquese Iberta bude sólistou francouzsko-švýcarský flétnista Emmanuel Pahud. Dále zazní dílo Alexandra Borodina Ve stepích Střední Asie a Symfonie č. 4 f moll Petra Iljiče Čajkovského. Toulouský národní orchestr letošní 74. ročník Pražského jara také 4. června zakončí.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]