Na Pražském jaru vystoupili Manuel Blanco a Jessica Cottis

Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) na festivalu Pražské jaro doprovodil 2. června 2019 ve skladbě Alexandra Aruťunjana španělského trumpetistu Manuela Blanca. Vedle Koncertu pro trubku a orchestr As dur arménského skladatele zazněla v Obecním domě Slavnostní předehra A dur Dmitrije Šostakoviče a Petruška Igora Stravinského. SOČR dirigovala Jessica Cottis. Energická australsko-britská dirigentka nahradila Alondru de la Parra, která vystoupení odřekla z osobních důvodů.
SOČR & Jessica Cottis & Manuel Blanco – 2.6.2019 (zdroj Pražské jaro)

Koncert otevřela Šostakovičova Slavnostní předehra, která hned na úvod večera dala vyniknout orchestru i dirigentce. “Je to jen takové příležitostné, šestiminutové dílko slavnostního charakteru,” uvedl autor o této skladbě z roku 1954. Předehra zazněla nejen při oslavách 37. výročí Říjnové revoluce ve Velkém divadle v Moskvě, ale také na letních olympijských hrách v Moskvě roku 1980 nebo u příležitosti předávání Nobelových cen.

Následující Koncert pro trubku a orchestr As dur provedl trumpetista Blanco, který roku 2011 zvítězil v prestižní mezinárodní soutěži ARD v Mnichově s nejvyšším ohodnocením v její historii. Už od svých devatenácti je členem Národního španělského orchestru, úspěchy slaví také v hudbě komorní. Jeho vystoupení odměnilo obecenstvo bouřlivým potleskem, po němž následoval přídavek, skladba Oblivion od Astora Piazzolly.

SOČR & Jessica Cottis & Manuel Blanco – 2.6.2019 (zdroj Pražské jaro)

Koncert pro trubku a orchestr As dur se krátce po své premiéře zařadil mezi nejpopulárnější koncerty pro tento nástroj. “Na to, že je to skladba z roku 1950, je velice moderní,” podotkla na pražském setkání s novináři dirigentka Cottis, jejíž doménou je hudba 20. a 21. století.

Večer uzavřela Stravinského Petruška, orchestrální suita ze stejnojmenného baletu, který u skladatele objednal pro pařížskou premiéru slavný impresário Sergej Pavlovič Ďagilev. Jeho úspěch podnítil Stravinského, aby z hlavních hudebních čísel sestavil orchestrální suitu, podobně jako v případě jiného jeho baletu, Ptáka Ohniváka. Dílo, které podle hudebních odborníků dodnes překvapuje strhujícím dynamismem a ukazuje Stravinského novátorství i nadčasovost, zaznělo v původní podobě z roku 1911. Ta oproti revidované verzi z roku 1947 zahrnuje francouzské kornety, bachovskou vysokou trubku, dvě harfy, čtyřručně hranou celestu a množství drobných bicích nástrojů.

V programu festivalu Pražské jaro v pondělí vystoupí Toulouský národní orchestr s ruským šéfdirigentem Tuganem Sochijevem. V Koncertu pro flétnu a orchestr Jacquese Iberta bude sólistou francouzsko-švýcarský flétnista Emmanuel Pahud. Dále zazní dílo Alexandra Borodina Ve stepích Střední Asie a Symfonie č. 4 f moll Petra Iljiče Čajkovského. Toulouský národní orchestr letošní 74. ročník Pražského jara také 4. června zakončí.

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na