Národní divadlo moravskoslezské uvede Salieriho Školu žárlivých
Premiéra profesionálního obsazení opery NDM bude v Divadle Anotnína Dvořáka ve čtvrtek 20. února 2020, druhá je naplánována na sobotu 22. února v Divadle Antonína Dvořáka. Studenti se premiérově představí 24. a 25. února tamtéž. Poté budou u vybraných představení možné mixy obsazení postav, orchestr bude vždy buď profesionální, nebo studentský.
„Národní divadlo moravskoslezské poskytlo už podruhé nejlepším studentům oboru sólový zpěv na Fakultě umění Ostravské univerzity možnost pracovat na naší operní inscenaci ve zcela profesionálních podmínkách, s profesionálním týmem a v alternaci s našimi sólisty. Prvním počinem byla vloni komorní Čtyřnotová opera Toma Johnsona v režii Juraje Čiernika. Nyní studenti zkoušejí dílo na velkém jevišti Divadla Antonína Dvořáka a poprvé jim k tomu zahraje i jejich orchestr,“ přiblížil ředitel NDM Jiří Nekvasil. „Jsme stále jediným operním domem u nás, kde studenty umělecké vysoké školy takto zapojují do profesionální práce. Každou sezónu nastudují jedno operní dílo, přičemž vybíráme z oper 20. a 21. století, resp. z oper barokních a klasicistních, což je i případ Školy žárlivých,“ doplnil ředitel Nekvasil s tím, že někteří studenti účinkují v divadle i v jiných inscenacích a nyní jsou obsazeni také, ale ve Škole žárlivých účinkuje většina nováčků.
Možnost zkusit si operu ve velkém divadle studenty nadchla, ale radost netají ani vedení univerzity. „Jsem hrdý na to, kam se operní studio naší Fakulty umění za docela krátkou dobu posunulo. Loni studenti sklidili obrovský úspěch se svým ztvárněním Čtyřnotové opery v komornějším sále Divadla „12“ a letos zamířili přímo na velkou scénu Národního divadla moravskoslezského. Operní akademie Ostrava je obdivuhodný projekt a já se na Školu žárlivých velmi těším,“ řekl rektor Ostravské univerzity Jan Lata.
„Naši studenti tak mají zcela unikátní možnost praktikovat dovednosti v profesionálním prostředí, v podmínkách divadla a se zralými umělci. Takové zkušenosti jsou bonusem studijního programu a my jako divadlo tady samozřejmě máme líheň talentů,“ řekla už dříve garantka programu Eva Dřízgová-Jirušová, která je sólistkou opery NDM a na fakultě vede katedru sólového zpěvu.
Režie Školy žárlivých se ujala Gabriela Petráková, která vystudovala operní zpěv, tomu se ale nevěnovala, a vystudovala následně operní režii. Krátce působila v Opavě, pak také v Praze. Už deset let vede soubor opereta/muzikál NDM. Škola žárlivých je její první samostatná operní režie v NDM. „Škola žárlivých je doslova dobrá škola pro všechny pěvce, ať profesionály, nebo studenty. Je to virtuózní záležitost. Téma příběhu je navíc aktuální celých těch 300 let: někdo se chce vdát, někdo rozvést, je to plné emocí a zároveň to je hravá commedia dell’arte. Jsem přesvědčena, že tohle dílo bude diváky bavit,“ říká Petráková.
Děj je odlehčený – točí se kolem vztahových propletenců tří párů z různých společenských vrstev. Odehrává se v Benátkách (tam také měla opera světovou premiéru během karnevalu v roce 1778). Zkrátka situační komedie ve stylu Carla Goldoniho. Ve své době byla zřejmě nejpopulárnějším Salieriho dílem. Opera hýří převleky, výbuchy vášně a žárlivosti a má samozřejmě dobrý konec. Režisérka Gabriela Petráková vede pěvce také k přesvědčivému hereckému výkonu a důležitá je role choreografky Simony Machovičové – jednotlivé postavy tak dostávají velmi osvěžující podobu.
Opera Škola žárlivých je napsaná na libreto Caterina Mazzoly (1745–1806). NDM ji uvádí ve verzi pro vídeňskou premiéru v roce 1783. A v italštině s českými a anglickými titulky. Hudební nastudování Adam Sedlický. Kostýmy navrhla Marta Roszkopfová, scénu David Bazika.
Antonio Salieri byl své době velmi ceněným skladatelem i učitelem. Do Vídně přicestoval už jako šestnáctiletý se skupinou muzikantů vedenou Florianem Leopoldem Gassmannem, ten ho představil císaři Josefu II. Panovníkovi se ihned zalíbil a později z něj udělal svého dvorního kapelníka. Gassmann umožnil a platil Salierimu hudební vzdělání. Salieri se stala respekotvaným skladatelem a mezi jeho pozdější žáky patřili třeba Lizst, Beethoven nebo Meyerbeer. Formanův film Amadeus líčí Itala jako žárlivého intrikána, který svému geniálnímu kolegovi Mozartovi záviděl a házel mu klacky pod nohy. Není to pravda, ve skutečnosti Mozarta podporoval. Až do Mozartovy smrti je oba pojily dobré vztahy a jsou podepsáni jako spoluautoři pod skladbou, jejíž notový záznam se našel v hudebním depozitáři našeho Národního muzea a zveřejněn byl v únoru 2016. Mozartova žena dala k Salierimu po smrti manžela do učení i syna.
Operní akademie Ostrava má už zcela konkrétní plán pro další rok. „V příštím roce se vrátíme do Divadla „12“ a k opeře 20. století. Studenti spolu s profesionály připraví dílo Maurice Ravela Dítě a kouzla (z roku 1925) a režie by se měl ujmout opět jako v minulém roce Juraj Čiernik,“ prozradil ředitel NDM Jiří Nekvasil. Dítě a kouzla je lyrický pohádkový příběh podle předlohy spisovatelky Colette.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]