Národní divadlo: Reakce na Operní panorama Heleny Havlíkové

Operní panorama Heleny Havlíkové (88) ze dne 18.9.2012 (najdete zdeVe výše zmíněném článku uveřejněném tento týden uvádí paní Havlíková několik pomýlených dojmů, které je třeba uvést na pravou míru:

Národní divadlo nehazarduje s českou kulturou, naopak. Vedení divadla se razantně postavilo proti náhlému odvolání ředitele Národní divadla Ondřeje Černého na začátku sezony, aniž by byl tento akt do této chvíle věrohodně vysvětlen. Dále se vedení ND postavilo proti rozhodnutí MKČR dosadit do pozice pověřeného ředitele ekonomického náměstka MKČR Martina Sankota, a to z důvodu jeho absolutní nekompetentnosti a možného střetu zájmů.

Není pravdou, že si „…současní šéfové a ředitelé Národního divadla za nastalé situace chtějí uhájit své posty.“ Vedení ND svou motivaci jednoznačně formulovalo v otevřených dopisech ministryni kultury a premiérovi, stejně jako v rozhovorech poskytovaných mediím. Pokud je mi známo, paní Havlíková s nikým z vedení Národního divadla o jeho motivacích nehovořila.

Požadavek na pověření Václava Peloucha, technicko-provozního ředitele ND, dočasným řízením Národního divadla, byl zcela legitimní. Tento postup je při obdobných situací běžnou praxí nejen ve sféře kultury. Ostatně – v nedávné minulosti byl po odvolání pana Dohnányiho z postu ředitele Státní opery Praha pověřen dočasným řízením člen managementu Radim Dolanský.

Co se týče tvrzení, že „manažeři Národního divadla nejprve činí zásadní rozhodnutí s dalekosáhlými a podle jejich názoru nezvratnými dopady a teprve pak provádějí „důkladné analýzy umělecké, finanční a tak dále…“ – zásadní rozhodnutí sloučit Národní divadlo a Státní operu Praha učinilo autoritativně MKČR, nikoli vedení ND. Vedení ND pak v mantinelech nastavených ze strany MKČR – na základě vlastních analýz – učinilo kroky, které skutečně znamenaly finanční úspory, ať už v provozní, nebo personální oblasti. Že byl s celou transformací spojen požadavek na dorovnání platů uměleckých zaměstnanců a na nové premiéry ve Státní opeře je jiná věc.

Vzhledem ke skutečnosti, jakým způsobem se MKČR ve vztahu k ND a celé transformaci chovalo, tj. v květnu celý proces zpochybnilo, když ústy ekonomického náměstka transformaci zastavilo a další postup nedefinovalo, považuje nyní vedení ND za nutné, aby MKČR jednoznačně sdělilo, zda v celém procesu pokračovat a s jakými cíli. Stejně tak považuje vedení ND za nutné, aby MKČR o této věci rozhodovalo na základě výstupů odborné komise, jejíž složení by mělo být zveřejněno a jež by byla připravena své doporučení obhájit.

(Autor je tiskovým mluvčím Národního divadla)

Související články


Reakcí (36) “Národní divadlo: Reakce na Operní panorama Heleny Havlíkové

  1. Ano, bohužel paní Havlíková poháněna touhou publikovat a publikovat a také svou nekritickou láskou k SOP z dob, kdy tam dělala lektorku dramaturgie, fabuluje a vydává za oficiální a zkreslující mnohé věci týkající se této komplikované kauzy.

    Vyjadřovat se k provozu jejím stylem je zcela irelevantní, protože člověk jejího typu, nemá zkušenosti s provozem více souborových divadel a její názory k tomuto tématu jsou jen výplody mysli hudební kritičky. Dost mi to připomíná jejího kolegu, který se nechal zaplatit ministerstvem za studii, která byla spouštěčem všeho toho co se dnes děje v ND. Také to byly bláboly, ze kterých bylo na první pohled jasné, že daný člověk možná viděl jak vypadá jevištěm za portálem, ale to je tak všechno.

    A tak moc prosím paní Havlíkovou, pana Hermana, odbornici Drápelovou, zůstaňte u hodnocení oper a nesnažte se říkat, jaká má být podoba ND , nerozumíte tomu.

    Děkuji

        1. Tušíte význam slova „teze“?
          Význam slova „irelevantní“?Zjevně nikoli.

          Skutečně vám dává smysl věta „fabuluje a vydává za oficiální a zkreslující mnohé věci týkající se této komplikované kauzy.“?

          Ano, „vy si myslíte“..:-)))

          Hm, a co jsou to „rádoby představy“?:-)))

          1. Fabuluje a vydává za oficiální a zkresluje…

            Skutečně si myslíte, že by o tom jaký provozní model bude v ND nastaven měli vést odbornou debatu recenzenti?Já tedy rozhodně takový názor nesdílím. H. Havlíková nemá žádnou manažerskou ani pracovní zkušenost s provozem divadla, přesto veřejně atakuje a zkresluje vyjádření jiných a navrhuje nesmydlné představy o provozu ala lektorka dramaturgie vi nejlépe, jak vést kulturní instituci. To je potom na stejné úrovni jako na Ministerstvu kultury, které vede vychovatelka školní družiny…

  2. Co se týče postů šéfů a ředitelů ND, bylo by dobrým zvykem, pokud z funkce odchází osoba, která je na jejich post jmenovala, oznámit také svoji rezignaci a vyčkat na mandát od nového ředitele ! Pak by paní ministryně neotálela s včasným hledáním nástupce ředitele jak v řádném období, natož pak v období takto vyhroceném.

  3. Bojuje-li někdo za svůj názor, pak má psát glosy, komentáře, úvahy. Tak to bude v pořádku. Výše zmíněná hudební publicistka, bojující bezhlavě a svéhlavě za SOP již dlouho, také již dlouho bojuje prostředky, které jsou nečestné. Často uvádí jednostranně zkreslené údaje a své vlastní názory zobecňuje či vydává za obecně platné. Totéž udělala i z rozhovoru s panem Pelouchem. Na v rozhovuru nevyřčených věcech postavila svoji argumentaci, která je jednostranná.

    Krom toho, že chápu, že se ND v tomto případě ohradilo, bych ještě uvítal i vyjádření samotné Havlíkové, proč tak učinila, resp. její omluvu.

      1. Nevím, proč to vztahujete na mne? Dotkl jsem se Vás nějak? Jen jsem chtěl vědět, jaký je postoj vedení ND k transformaci. Nijak jsem to nekomentoval. Nevím, proč jsou lidi ihned v opozici, aniž by zjistili, jestli je vůbec proti komu. O plnění či neplnění rozhodnutí nadřízených vím také dost a příčí se mi jakákoliv nespravedlnost, která je v rámci těchto příkazů činěna. Holt každý má páteř jinak stavěnou.

  4. H.Havlíkové tady tleskají už jen odboráři ze Státní opery. Přečetl jsem si zmiňovaný rozhovor s V.Pelouchem na Aktuálně.cz a nestačil jsem se divit, jak jeho slova H.Havlíková zcela účelově a bezostyšně překroutila. Ostatně nejsem jediný, kdo se nad tím tady pozastavuje, je to naprosto evidentní.

  5. Janci: Probůh, probuďte se, není rok 1971… Každý si může svobodně psát, co chce. Proč by PUBLICISTKA měla mít zkušenosti s provozem vícesouborového divadla?? Vždyť takových lidí je v ČR 5-6! Také si myslíte, že když třeba redaktor MFD rozkrývá korupci, musí mít erudici policejního prezidenta? To je přece stejný případ.
    Janci, pokud v ND pracujete, je to váš boj, a nemusíte urážet kohokoliv, kdo se nebojí publikovat svůj názor. Paní Havlíková zde uveřejnila 88 panoramat zadarmo – co děláte zadarmo Vy, smím-li se zeptat?

    1. Nejsem žena, jak si někteří myslí :-), nepracují v ND ani SOP. Zadarmo třeba pomáhám nemocným romským dětem na Ukrajině.

      Pani Havlíková publikuje to samé v LN, čte v Českém rozhlase a tady ji slouží jen jako prostredek jejich zájmů. Ještě aby za to dostávala znovu zaplaceno :-)

    1. Khaile, v případě této „transformace“ lhali, nebo se dopouštěli mylných domněnek všechny strany. Pravdumluvícího a hájícího, neomylného politika, člena vedení ND(včetně pana Peloucha), odboráře, či publicistu v tomto případě nenajdete. Proto osočovat jednu stranu mi přijde dětinské, nebo stranické.

  6. Jen dodam,ze uz Khail, Janci a dalsi tepci SOP asi zapomeli, oc slo obema stranam od sameho zacatku. Zatimco SOP slo doslova o byti ci nebyti (co bude se SO v budoucnu se nevi ani dnes), ND v cele s Cernym slo hlavne asi o to, prikryt nepruhledne toky penez a proto prilis na sebe neupozornovat. Jim o existenci neslo. Z techto duvodu se obe divadle postavila k transformaci rozdilne. A kdo chce dnes za to SOP kritizovat si nevidi na spicku nosu.

  7. Mně jde milá jajo především o to, abyste vy a vám podobní (třeba recenzentka Havlíková) nepřekrucovali a nelhali o té kauze.
    Nebo je normální, že všichni lžete a vymýšlíte si, fabulujete? Je pak Havlíková věrohodná? A to, že lhali už všichni v téhle kauze dává právo lhát a překrucovat fakta i jí? Nebo je podle vás odborářů lhát normální? Bude lhát i Kalousek až za ním poběžíte a budete lhát, že za ním nelezete a nelobujete u něj? Chcete, aby se napsalo, kdo a jak to dělá? To by se pak Havlíková divila…

    1. Jančí, tak to napište – kdo, proč, kvůli komu(čemu), za co. Pořád tady moralizujete. „Vyvalte sudy“, ať všichni dostanou Váš rozum. :-) Osobně si pro sebe vždy přebírám, co se v této motanici stalo a ovlivňovat se nenechám.
      Vedení ND si dle mne nechrání korýtka. Stali se spravedlivými zastánci morálních hodnot v době, kdy se jim sáhlo na jejich práci. Škoda, že se těmito principy neřídili, když vykonávali černou práci pro MK. Bylo mi tady vytknuto, že asi používám svůj rozum, nesouhlasím s nadřízenými. Tuto příležitost měli také Rocck, Zuska, Černý… Neučinili tak a situací měli mnoho. Možnosti nevyužili(mlčeli, mlžili,hájili), protože se jim hodily. Takže jim bohužel teď jejich „hrdinský“ postoj nežeru. Petici, se kterou přišli bych za jiných okolností rád podepsal.

  8. Myslíte odboráři v čele s Havlíkovou, že takhle něco dosáhnete? Že kopáním okolo sebe a do všech, kteří ctí ještě taky nějaké etické zásady včetně těch, kterým se nelíbí jak se projevujete a jak zkreslujete skutečnost a dovolí si to do komentáře napsat, že si vás budou diváci víc vážit? Že si vydobudete úctu a obdiv k tomu, jak kvalitní a profesionální uměleckou prací bojujete za Státní operu? O tom, kdo bude šéfovat spojenému ND nemají opravdu co rozhodovat odboráři ani recenzentka. Ta se tím jak využívá všech možností jak si přihřát polívčičku jen stává víc a víc nevěrohodnou. Ostatně proč k tomu boji nevyužít formát každotýdenního článku na serveru OperaPlus, který je určen recenzím operních představení, což? V rozhlase to moc lidí neposlouchá, že? Pořádně odvedená opera se ve Státní taky neslyší, protože místo kvalitní práce se členové i nečlenové tamní odborové organizace zabývají tím, kdo by jim měl sméfovat a sjednávají si audienci u Kalouska, prý je definitivně zachrání a oni budou svou nekvalitní práci v samostatné SO moci odvádět dál… Snad pak paní Havlíková bude zase psát recenze na jejich profesní výkony místo svých výkladů nevyřčeného okolo dosazeného ředitele ND Peloucha, kterými sama sebe znevěrohodnila.

    1. Ahoj. Máš tam dost nepřesností a jednostranně zaměřených invektiv. Jinak projev je pln vášně a revolučněgoebbelsovské energie. Pro příště se pokus dát do obsahu trochu reálií a vznikne Ti z toho docela zajímavý příspěvek.
      1.kopálisti ze SOP nemohou spoléhat na čest a etické zásady někoho(Černý, Zuska, Rocc, Pelouch), kdo je neměl, když vykonával černou práci MK a tvářil se, že je vše vpořádku a profesionálně připraveno, zvládnuto. Opak je pravdou.
      2.Výběr šéfa ND: odvolán Černý, dosazen Sankot-o šéfovi začali „stávkovat“ ne odboráři SOP, ale právě doteď loajální přikyvovači transformace. Měl jsi napsat, že si dle tebe nemá žádná z těchto stran uzurpovet rozhodovací právo o šéfovi ND.
      3. Pokus se být nestranný.

          1. Opravdu s nikým, ale vůbec s nikým z bývalé Státní opery či Národního divadla si netykám. Tím méně s elektronickým jízdním řádem nebo odborářem, který utíká z reality pod označením boha války :-) :-)

  9. No tak snad už dost,tady je vidět jak si Vy(a potažmo celá dnešní společnost)váží těch,co v umělecké branži něco dokázali.
    Pro mně (a nejen pro mně)jako mladého hudebníka je neúcta k náročnosti umělecké práce snad ještě víc demotivující než tragické platové podmínky na úrovni lepšího prodavače.
    Tak přestaňte urážet a pohrdat a zkuste si zahrát na kulturního člověka.
    A ještě něco-i ten Černý říká v dnešním rozhovoru,že řídit divadlo(nebo jiné uměl.těleso)není jako řídit výrobnu.Umělec nerovná se dělník.Nevím,proč by umělci neměli mluvit do výběru ředitele,věřte,že jim jde o kvalitu,ne o to,aby se ulejvali.

  10. Ondřeji, máte samozřejmě pravdu. Jenže ono bohužel není často čeho si vážit. Těžko se může náročností umělecké práce ohánět někdo, kdo je dotčen, když si režisér dovolí chtít prodloužit zkoušku o deset minut, aby se dodělala jedna scéna – když přece „padla“ je přesně v deset. I když odhlédnu od tristních výkonů, jaké musíme občas jako diváci z jeviště snášet, tahle scénka, které jsem byla náhodně svědkem, by mi stačila, aby se ta úcta otřásala v základech.

    1. To Vám stačí málo k otřesnému zážitku. :-)
      Zkoušel jsem v některých německých, italských, francouzských, belgických operních domech a mohu říci, že ty byste zfleku zavřela a zaměstnance postřílela. Je až nehorázné, jak si režiséři nedovolí zkoušku přetáhnout, protože by to bylo bráno jako neschopnost připravit harmonogram zkoušek a dodržet jej i pracovní řády.
      Ale buďte ráda, že žijete tady, kde je někomu jedno nějakých 10min., protože v SOP se často vyšlo režisérům i dirigentům vstříc. Vy máte bohužel z jedné neprodloužené zkoušky trauma na celý život.

        1. :-) kolik zábavných pořadů jste natočil Vy,Dane?Já pár jo a toto se NIKDY nestalo.Obávám se ,že v tomto jste úplně mimo.A jestli si myslíte,že se v zahraničních orchestrech přetahuje(včetně Met),tak věru nepřetahuje.Zeptejte se třeba Bělohlávka.Jestli jste s ním teda někdy mluvil :-)

      1. Nemám z ničeho trauma, tím méně na celý život. Jen mi to dokreslilo obrázek, který jsem si už předtím udělala podle výkonů operních sborů v pražských divadlech (nerozlišuji – až na vzácné výjimky, většinou s hostujícími dirigenty, je to jeden za osmnáct, druhý za dvacet bez dvou. No, v ND řekněme bez jedné.)
        Jak to chodí při zkouškách v zahraničí, skutečně nevím, nemám s divadlem nic společného jinak než jako divák. Ovšem zpruzené ksichty (pardon, ale to se nedá jinak říct) jsem viděla celou zkoušku, kde jsem se náhodně ocitla, a nejen těch posledních deset minut. To mi bohatě stačilo k pochopení, že ty tristní výkony při představeních pravděpodobně nebudou náhoda. I kdybych uznala, že sbor pracuje „do výše svého – malého – platu“, tak za takových okolností neuznám, že má právo ohánět se „uměleckou“ prací, na kterou se mají klást jiná měřítka. Nic takového to totiž v tomhle podání není. Je to stejná bezduchá otročina jako u pásu a taky bohužel se stejným výsledkem.

  11. Diskuse vskutku odhalila hlavně to jak pracovití jsou odboráři :-) Stačí si ji projít a pod přezdívkami je poznáte zcela snadno. Jde o to moc se nenadřít a mít svou židli jistou, že jo Ares, jaja, Thomas… I o deset minut se budem škotit, hlavně atˇ nám nedají za šéfa někoho, kdo by po nás chtěl profesionální a bezchybné odvedenou práci a bědfa, jak nás bude držet na zkoušce o deset minut déle! To mu to natřeme! Půjdeme za Kalouskem! To se H. Havlíková diví asi, za koho tak urputně bojuje a dává své jméno všanci:-) :-) :-)

    Inu ronniev má v mnohém pravdu. Věru hlubokou pravdu!

    1. Je zvláštní, že když něco napíšu, tak reakcí není odpověď na různé námitky ale pouze škatulkování. To je pak diskuze k ničemu. Nehájím zájmy odborářů. Jen uvádím různá nařčení na pravou míru z pohledu člověka, který zná okolnosti dějů, které jsou napadeny. Toť vše. Např. nesouhlasím s nesmyslnou stávkovou pohotovostí proti odvolání Sankota.

Napsat komentář

Reklama