Nastupuje nový umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery

Renomovaný norský manažer Per Boye Hansen se ve čtvrtek 1. 8. 2019 ujímá funkce uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery. Výběr vhodných kandidátů na prestižní pozici probíhal od listopadu 2017. Hansen byl vybrán na základě doporučení výkonného ředitele prestižní mezinárodní organizace Opera Europa a dalších významných osobností evropského divadla a po konzultaci s Garanční radou ND.
Per Boye Hansen (foto Jakub Fulín)

„Jsem rád, že jsem měl čas hledat s pomocí odborníků kompetentní a výraznou osobnost do nového vedení Opery. Vážím si toho, že jsem při tom mohl spolupracovat i s řadou zahraničních odborníků z prestižních divadelních scén. Naše postavení v evropském kontextu postupně sílí. Operní Praha má velký potenciál do budoucna i díky talentovaným umělcům,“ uvedl ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian.

Divadelní režisér a uznávaný hudební manažer Hansen založil v roce 1990 uměleckou agenturu Oslo Arts Management. Od roku 1999 působil jako castingový ředitel berlínského operního domu Komische Oper Berlin. V roce 2003 byl jmenován do funkce ředitele berlínské opery. Měl na starosti angažmá hostujících pěvců, dirigentů a také spolupracoval s mnoha režiséry. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která pod jeho vedením získala v roce 2015 Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.

„Praha má dobré předpoklady stát se významným městem opery a zařadit se tak vedle Vídně, Paříže, Berlína a Londýna. České operní dědictví je jedním z nejvýznamnějších přínosů pro svět opery. Naše dva soubory, tři hlavní scény a Nová scéna pro experimentální a současná díla, nabízejí vskutku unikátní rozmanitost,“ řekl Per Boye Hansen.

Národní divadlo (zdroj ND Praha)

Per Boye Hansen se v Praze plánuje zaměřit na dramaturgii – chce uvádět i doposud opomíjené autory a netají se obdivem k české hudbě. Jeho cílem je navázat na tradici, kterou Národní divadlo, a především opera, v českém prostředí má. Zamýšlí také rozšiřovat operní soubor, českým sólistům chce dávat příležitost k novým rolím. Sám působil dlouhá léta jako úspěšný castingový manažer v Berlíně. Jeho snahou bude především posílit kontakt se zahraničím, navázat mezinárodní dialog a vytvářet a prezentovat operu nejvyšší kvality. Rád by nadchl lidi pro Prahu a prestiž souboru představoval v zahraničí. Jakožto vášnivý fanoušek fotbalu přirovnává tento krok k posunutí pražské Opery do Ligy mistrů.

Dalším velkým úkolem, který čeká Hansena v průběhu prvního roku jeho působení, bude znovuotevření Státní opery po generální rekonstrukci. Operní dům se otevře velkolepým galavečerem v neděli 5. ledna 2020, jenž budou diváci moci sledovat v přímém přenosu několika televizí. „Připomeneme historii divadla, pozveme mezinárodní hvězdy a zároveň představíme náš soubor. Myslím, že máme připravený skvělý program. Připravili jsme pro koncert i velké překvapení, které ale zatím nemohu prozradit – nechte se překvapit!” plánuje Per Boye Hansen.

Dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane také inscenace Szymanowského opery Král Roger, v koprodukci s varšavským Velkým divadlem, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského.

Karl-Heinz Steffens (foto Patrik Borecký)

Post hudebního ředitele Státní opery bude od srpna 2019 nově vykonávat emeritní hudební ředitel Norské národní opery Karl-Heinz Steffens. Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény. Dirigent Jaroslav Kyzlink bude dál působit jako hudební ředitel Opery ND. Správní ředitelkou Opery ND a SO je od 1. června 2019 MgA. Bohdana Malik, která nastoupila za Silvii Hroncovou po její neočekávané rezignaci. „Pociťuji velkou motivaci k tomu, abych využil svých zkušeností a schopností ke zvýšení renomé operních souborů Národního divadla k upevnění jejich pozice. Návštěva opery by měla být hlavním důvodem pro návštěvu Prahy,“ přijímá úkol Per Boye Hansen.

V letech 1883-1900, za éry prvního ředitele Národního divadla po jeho otevření F. A. Šuberta, neměla opera uměleckého šéfa. Řídil ji přímo ředitel divadla, v úzké spolupráci s prvním kapelníkem Adolfem Čechem, přičemž měl na starosti také dramaturgii. Historicky prvním ředitelem opery se tak stal v roce 1900 Karel Kovařovic. Hansen nastupuje jako 31. ředitel opery v pořadí.

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
GAMBETTI

Jářku, pane Hansene, nezbývá než Vám držet palce! Máte velkou výhodu v tom, že už opravdu není, co zkazit, takže prakticky každý krok už bude směrem vzhůru, tudíž je neúspěch takřka vyloučen.
Bylo by skvělé, kdyby návštěva opery byla hlavním důvodem k návštěvě Prahy. Zatím pražskou operu i ND naprosto drtivě poráží pražská ZOO, která má skutečně světovou úroveň, fantastické úspěchy, plným právem vynikající renomé a která je pro návštěvníky Prahy jedním z hlavních magnetů. Tak – hodně štěstí!

Martin Kovar

Vy vážně nejste normální, s tím vaším neustálým “jářku”.

GAMBETTI

Jářku, pane Kováři, třeba jste na to kápnul a vážně nejsem normální! A co Vás na tom prosím přesně trápí? Nemusíte moje příspěvky číst, nemusíte je komentovat, nemusíte mě vůbec hodnotit, nemusíte se mnou souhlasit. Jářku, je to přece jen a pouze na Vás, ne? :o)

Iudex

Jářku, opravdu myslíte, že už opravdu není co zkazit? Nemyslím si. Vybírám pár perel z rozhovoru s novým panem šéfem: “Mám velký zájem prozkoumat českou hudbu.” “V roce 2024 nás čeká smetanovské výročí a my přemýšlíme, že bychom k němu udělali něco většího, ale zatím nevím co.” “Když jsem sem přijel, bylo jasné, že pan dosavadní ředitel Petr Kofroň by měl odpovídat za soudobou hudbu na Nové scéně a také za každoroční festival, a byl jsem za to rád. Nyní je situace trochu odlišná (Kofroň podal výpověď – pozn. aut.) a já potřebuji čas, než budu schopen říci, co ze… Číst vice »