Netrebkománie a otázky

Nic proti Anně Netrebko. Ba právě naopak. Ač jsem jí zpočátku bral tak trochu s odstupem, ba s nedůvěrou, poslední dobou jí čím dál častěji s opravdovým uznáním hodně hlasitě tleskám.
Jenže: Snad pokaždé, když na ni narazím (a že je to hlavně v zahraničních médiích docela často), mě neodbytně pronásleduje nekončící řada dotěrných otázek. A přiznám se rovnou, že skutečně jednoznačně odpovědět na většinu z nich neumím.
Posuďte sami:

Jak hodně je mediální často až šílenství kolem Anny organizováno nejrůznějšími agenty? Anebo to vše už skutečně víceméně samovolně přerostlo v jakési perpetum mobile živelné nenasytnosti po pikantnostech a skandálech prahnoucích novinářů a jejich čtenářů?

Do jaké míry se samotná Anna na tom všem podílí? Dělá jí to dobře? Chce se ještě víc zviditelnit? Nebo tu permanentní mediální smršť podstupuje se sebezapřením?

Kdo je nejlačnějším konzumentem všech těch nejednou ryze bulvárních zpráv o Anně? Hlavně milovníci krásného zpěvu? Nebo ti druzí?

Do jaké míry ten humbuk kolem Anny ovlivňuje objektivitu samotného hodnocení jejího zpěvu?


Jak hodně se všechny ty nejednou i čistě komerční a bezpochyby náročné aktivity Anny podepisují na její profesní “životnosti”? Na tom, jak dlouho vydrží špičkově zpívat? Ale třeba i na každodenní setrvalé kvalitě jejích výkonů?

Je vůbec možné, aby si Anna dokázala při tom všem ještě udržet potřebnou dávku sebereflexe? Té tolik potřebné umělecké, ale i čistě osobní?
Kdyby třeba taková Edita Gruberová začínala až v dnešní době, do jaké míry by podobné šílenství třeba právě kolem její osoby ovlivnilo samotnou její kariéru? Vyvíjela by se stejně? Nebo jinak? Vypadal by stejně její výběr rolí? Její chování? Výdrž?
A naopak: Byla by Anna vzásadě stejně hvězdně úspěšnou, kdyby začínala dejme tomu před třiceti čtyřiceti lety?
Jak hlad (nejen) operních domů a koncertních sálů po Anně ovlivňuje výběr jejích rolí? Je skutečně optimální?
Jde kariéra Anny s tím vším, co s kolem ní děje, aspoň trochu uspokojivě skloubit s jejím soukromým životem? Může vůbec být v soukromí šťastná?
Jde vůbec celý ten kolotoč přibrzdit aspoň kvůli dítěti?
Může Anně při jejím současném profesním nasazení a společenských i dalších aktivitách ještě zbýt skutečně dostatek času a sil na to, aby na sobě pracovala tak, jak by měla a mohla? Jak by si její talent zasloužil?
Já tedy nevím… Co vy?
 
(fota byla převzata ze zahraničních médií)

 

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (5) “Netrebkománie a otázky

  1. Pokusila jsem se zamyslet nad položenými otázkami, protože si je jistě klade více obdivovatelů krásnéhu zpěvu Anny Netrebko. Poctivě jsem vyslechla úryvky ze všech videodokumentů, zejména z živých rozhovorů A.N., včetně těch, které poskytla ve své rodné řeči.
    Podle mého soudu je A.N. velmi přirozená mladá žena, která si zachovala dívčí půvab a humor a přes veškerou publicitu zůstala sama sebou.Do společnosti se ráda a velmi dobře obléká, ale v soukromí se nebojí ukazovat ve velmi neformálním oděvu. V současném uměleckém světě se bez zjevných problémů umí vyrovnat s požadavky neodbytných agentur, které ze slávy takovýchto umělců dobře žijí.Nezdá se však, že by jí to vadilo.
    Obdivuji šíři a rozmanitost jejího repertoáru, skvělou hlasovou techniku a prvotřídní herectví. Kdo ji slyšel v poslední době zpívat ruskou písňovou tvorbu, nemůže ji podezírat z povrchnosti.Věřím, že je natolik moudrá, aby si své skvělé dispozice dokázala udržet a nepodlehla lákavým nabídkám mimo svůj obor.
    J.F.

  2. Je určitě zajímavé sledovat, jak fungují základní marketingové principy stejně dobře ve světě filmu, televize, reklamy i ve světě, který je relativně uzavřený, světě vážné hudby a opery.

    Druhý z dvojice vydavatelstvím Deutsche Gramophone "rozsvícených" hvězd – Rolando Villazón pohasl. Přidal tím jistě mnoho vrásek do tváří hudebních producentů, kteří do hvězdné dvojice Netrebko – Villazón, investovali své peníze.

    Přejme si, aby Anna Netrebko, vydržela plnit jejich konta o poznání déle :-)

    Adam

  3. Paní Netrebko jsem slyšela v Traviatě v květnu ve Vídni. Přiznám se, že neplánovaně. O to větší bylo mé překvapení, jak skvělým způsobem zpívá i hraje! Suverénní výkon, prostě hvězda večera v tom dobrém smyslu toho slova. Já jsem měla před tím trošičku od její osoby odstup právě díky všem mediálním aférkám, díky mnoha článkům v rakouském bulváru. Ale ten večer v opeře mi jasně dokázal, že ona je především skvělá umělkyně. K tomu ten překrásný zjev – to je asi ta vyhledávaná značka operních marketingových dravců. Ona zřejmě přijala některá pravidla hry, ví, jak na sebe vhodně upozornit a jak dobře prodat vše, co souvisí s její osobou. Dnešní svět chce asi mít i takovéto operní hvězdy! Takže je má!
    Mým jediným přáním je, aby paní Netrebko dokázala "ustát" ten mediální tlak bez úpadku její umělecké úrovně. Doufejme, že ji ten náš svět "nesemele"!

  4. AN je bezpochyby vybavená pozoruhodnou psychikou, která jí umožňuje tuto zátěž zvládat. Ostatně není nováček, a když ji Gergiev, ještě ne 24letou, přivedl na mezinárodní scénu v San Franciscu, šanci uchopila a kolena se jí nerozklepala. Někde řekla, že je k sobě sice kritická, ale když udělá chybu, nestresuje se a nechce si kazit spaní. A je málo pravděpodobné, že loňský vznik agentury Universal Music Classical Management and Productions, která ji má jako hvězdu no. 1, se odehrál bez její účasti. Je-li tomu tak, je osobnost této ženy ještě obdivuhodnější. Ovšem i nejpevnější guma může prasknout.

Napsat komentář