Norma operního gurmána: Caballé versus Gruberová

Hned zkraje bychom měli připomenout pár věcí: Třeba to, že Belliniho Norma – operní drama, vlastně milostný trojúhelník, odehrávající se za starého Říma – obráží mimo jiné i to, že někdejší uctívaná primadona Giuditta Pasta toužila mít efektní roli, psanou přímo sobě samé na tělo. Slavná kavatina Normy „Casta diva“ („Božská panno“) je nesmírně obtížným, až pověstně vražedným zpíváním, ale taky nejslavnější scénou z téhle opery. O renesanci Normy se v padesátých letech minulého století zasloužila slavná Maria Callas. Od té doby je s ní každá další interpretka téhle role pochopitelně nemilosrdně poměřována. To ale nejspíš všichni milovníci opery vědí…

Přiznávám, tohle srovnání je vzrušující hlavně pro fajnšmekry, je totiž hodně obtížné říct, která z obou dam je v oné slavné árii lepší. A zdůrazňuji : Výsledný dojem, tedy hodnocení a přiklonění se na tu či onu stranu, záleží především na vkusu toho kterého obdivovatele belcanta…



Soustřeďme se tedy teď na obě divy: Na Montserrat Caballé a na o třináct let mladší Editu Gruberovou. Jistě, Caballé měla daleko širší “záběr” své víceméně již uzavřené kariéry, zatímco stále excelující Gruberová má velmi úzký výběr rolí, které neustále zdokonaluje a “vypilovává”. Se svojí Normou měly obě dvě veliký úspěch.


K Montserrat Caballé (mimochodem – před ještě před Normou ztvárnila mezzosopránovou Adalgisu): Na záznamu Normy z roku 1974 (bylo jí tehdy jednačtyřicet) působí rozhodně uvolněnějším dojmem, než v některých nahrávkách (nejen) této role z pozdějších let. Její hlas (hlavně v nižších polohách) má ohromnou, až magickou vroucnost, je nádherně plný (což byla ve spojení s jeho pohyblivostí dlouho přednost téhle hvězdy), ovšem na několika málo místech, ve vyšších tónech mám dojem, že Caballé zbytečně (byť jen na okamžik) zatlačí na hlas. Evidentně to přitom nemá za potřebí. A pokud by člověk chtěl být velký hnidopich, závěrečný tón (byť piano je přikladné) vykazuje mírné vibrato.

Zajímavé je si poslechnout záznam téže slavné árie, pořízený o tři roky později: Soprán Caballé se tady už místy zdá – byť skutečně neznatelně – být malinko opotřebený, po výrazové stránce možná o krůček zpátky před nahrávkou předchozí, výšky působí trochu ostřejším dojmem. I tak ale jde bezesporu o první ligu!

A máte-li chuť, tady je pro srovnání ještě jedno provedení z roku 1977. Celkově neméně úchvatné, hlavně svým rozvinutím do závěrečné expresivní šíře.

A Edita Gruberová? Připomeňme, že Normu dost dlouho odkládala. Než se zastavíme přímo u árie Casta diva, přidejme jedno docela zajímavé video, sestříhané právě při příležitosti debutu Gruberové v Normě:

Můj hlas je jiný, zdůrazňuje Gruberová. To tedy třeba právě při porovnání s Callas je. Jakkoli se zdá i oproti Caballé o poznání útlejší, je neobyčejně průrazný, a přitom rozhodně nepůsobí dojmem ostrosti nebo forze. Myslím, že všem, kteří před debutem Gruberové v Normě namítali, že to není role pro ni, tahle současná primadona vytřela zrak.

Na mnichovském záznamu z roku 2006 je projev Gruberové oproti tomu dřívějšímu vídeňskému koncertnímu více zklidněný, tón působí plnějším dojmem, má ohromnou naléhavost a fascinující je nepatrné zvolnění tempa při nejvyšších tónech. Koloratura zní lehčeji, přirozeněji. A až neskutečná je také práce sopranistky s dechem a vůbec celá její dokonalá technika. Za pozornost určitě stojí i to, jak výkon Gruberové v téhle roli vyzrává (jak dokládají tři vídeňské série koncertního provedení Normy, které všechny postupně odvysílal rakouský rozhlas). Tady je ještě pro srovnání záznam další, koncertní, pořízený až jako poslední v pořadí. Prakticky jediná spíš kosmetická výtka: Souhlásku „r“ Gruberová zdůrazňuje na několika místech aspoň na mé gusto příliš.

Takže tedy: Caballé nebo Gruberová? Která je v oné klíčové árii Belliniho Normy lepší? Přesvědčivější? Hodně těžké rozhodování. U mne, byť s těžkým srdcem, osobně vítězí Gruberová. Vlastně těžko přesně pojmenovat, proč. Prostě mě víc oslovuje. To všechno, o čem zpívá, jí víc věřím…

Zdolat Belliniho Normu pochopitelně dál láká kdekterou divu. Víte, že se na tuhle roli chystá Cecilia Bartoli? Však se taky hned po téhle zprávě objevily její karikatury:

A tady je pomyslná tečka tohoto povídání. Přece jen se dejme okouzlit i Marií Callas…

Mohlo by vás zajímat


9
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
postscriptum

Nevím, Caballé jsem naživo nikdy neslyšel, ale Gruberová je fenomenální zpěvačka, jejíž Norma i jiné role jsou nastudované s absolutní precizností. Takže je můj favorit i v téhle roli :-)

Anonymous

Callasové se rozhodně víc přibližuje Caballé. Gruberová má ale skutečně hodně co do sebe, je dokonalá a asi lepší Norma je. Ivo

Anonymous

leonora3 rekla:pri vsi ucte a neskonalem obdivu k umeni (i zivotni statecnosti)Edity Gruberove ze dvou nabizenych ukazek davam prednost Monserat Caballe, kterou jsem na teto ukazce slysela a videla jako Normu poprve. Je to noblesni knezka s nadhernym zamatovym hlasem, taky ma techniku jako Edita, ale jeji hlas je sirsi a mekci. Taky scena a rezie (pokud se to z teto ukazky da vystopovat) mne silne oslovuje.Mam doma jak zmineny CD komplet tak DVD z Mnichova ( ukazka s Monserat Caballe se mne libi vic, nez rezie "s Pollionoivym kalasnikovem" z Mnichova). Jinak M.Caballe posloucham jako Adalgisu z cernych desek… Číst vice »

Opera Plus

Cecilia Bartoli by měla svoji Normu představit v polovině příštího roku v Dortmundu(Konzerthaus 29.6. a 1.7.2010)

Anonymous

To proste nama zmysel – porovnavat kto je lepsi v Norme.Monserat,Edita,Maria,Angela,Anna atd…Su to vsetko excelentne divy a ich prejav sa samozrejme vzdy bude lisit a usi a mozog kazdeho z nas prijmu kazdu z nich inak , ale urcite to bude vzdy zazitok , ktory v nasich srdciach zanecha svoju stopu – je to umenie a kumst , interpretovat tychto majstrov tonov a citov. Vychutnajme si to….

Anonymous

Maria Callas – jeji Normu (jeji druha)znam jen z cd. Je to fantasticky zazitek. Edita Gruberova – jeji Normu jsem slysel a videl na DVD, tez skvele. Hasmik Papian – jeji Normu jsem zazil osobne na Place des arts v Montrealu, rovnez zazitek. June Anderson – ta ji zpivala jako zaskok na posledni chvili v Toronte. Bylo to posledni predstaveni ve starem opernim dome. Nenechal jsem si to ujit a nelitoval jsem. Vsechny maji neco do sebe a kazda neco jineho. Maria Callas ma uz dlouho po smrti a stala se mytem a zvitezi proto ve vestsine srovnani, kdyz uz… Číst vice »

Anonymous

Leonora3:
Ve vsem se srovnava, a tak nelze nesrovnavat i zde i kdyz podle osobnich preferenci. Taky znam pouze nahravky a vitezi Callas.
Doufam, ze jednou stihnu Editu Gruberovou i v hrane verzi Normy. Ve Vidni bezi jenom koncertni (tu s velkym uspechem predvedla i v Bratislave, tam se bohuzel obycejni smrtelnici nedostanou je to pouze pro VIP:-), takze nam zustava Mnichov.
Jako Elvira v Puritanech ve Vidni je skvela!

Tantris1978

Hlasuji pro Editu! Slyšel jsem její Normu 2x naživo ve Vídni a byla skvělá. Na jejích stránkách buď není aktualizována sekce "Schedule", nebo utlumuje činnost???

Anonymous

Kdyz se tady pokracuje v hlasovani, tak ja bych vybral jajko #1 Maria Callas, uz jen proto, ze mam pro ni slabost a jeji Normou jsem zacal objevovat svet opery.

Take doufam, ze uslysim Mme. Gruberovou jako Normu. Je treba si pospisit, bude ji 64 let. Tuto sobotu ji uvidim ve Vidni v I Puritani. Uz se nemohu dockat, na opere jsem tam jeste nikdy nebyl.

Dalsi "winning team" v opere Norma by mohly byt damy Joan Sutherland a Marilyn Horne.

VT