Nová hudba na druhou 2019 nabídla pestrou směs stylů

Zajímavý koncert, konaný v úterý 26. února 2019 v Koncertním sále Pražské konzervatoře, byl již předposlední zastávkou letošního koncertního turné trojice interpretů - klarinetisty Milana Poláka, kytaristy Jaroslava Nováka a akordeonisty Ladislava Horáka v rámci 8. ročníku Nové hudby na druhou.
Nová hudba na druhou 2019 (archiv Ladislav Horák)

Nová hudba na druhou je známý projekt prezentující českou a německou novou tvorbu s cílem podpořit vznik nových, kvalitních děl ve spolupráci českých a německých skladatelů a hudebníků, zajistit jejich koncertní premiérovou interpretaci, vydání tiskem a realizaci nahrávky na hudebním nosiči – tzn. trvalé zpřístupnění pro širokou hudební veřejnost obou států. Duší projektu je od počátku (2004) český akordeonový virtuos Ladislav Horák, který nejenže každoročně dokazuje své mistrovské ovládání nástroje jako interpret, ale neúnavně iniciuje novou tvorbu pro akordeon v různých nástrojových kombinacích.

I letos bylo na šesti koncertech prezentováno šest nových skladeb od šesti skladatelů. Program nabídl skutečně pestrou směs stylů. Poprvé bylo užito jako společného jmenovatele kombinace akordeonu s klarinetem a kytarou.  Večer otevřela skladba Holmera Beckera Impromptu pro klarinet in B, kytaru a akordeon. Následující Three towns suite (Londýn – Hamburk – Paříž) pro kytaru a akordeon od Jaroslava Nováka nezapřela, že autorem je kytarista. Kytarová sazba využila skvěle technické možnosti nástroje. Sofistikovaným užitím nástrojové kombinace pak vtipně navodila atmosféru jednotlivých měst. Velmi vděčným číslem programu se ukázala být skladba Michaela Emanuela Bauera Clarinet Zombie pro klarinet a akordeon, která je koncipována jako hudební groteska. Autor využívá nástrojových možnosti až na okraj hratelnosti, užívá nejrůznějších efektů i pazvuků k dosažení humorného vyznění. K posluchačskému úspěchu nemalou měrou přispěli oba interpreti – Milan Polák a Ladislav Horák – kteří nejenže nenechali nikoho na pochybách, jak mistrovsky své nástroje ovládají, ale nonverbálním hereckým projevem dotvářeli velmi vtipně toto v podstatě hudebně-klaunské číslo. S takto vtipně groteskní skladbou pak jen těžko mohla u publika soupeřit skladba pro stejné obsazení Music by numbers pro klarinet a akordeon od Nikolause Brasse.  

Nová hudba na druhou 2019 (archiv Ladislav Horák)

Celému triu pak věnovali svá díla Jiří Bezděk a Pavel Trojan. Pětidílný cyklus Jiřího Bezděka Letní interludia pro klarinet, kytaru a akordeon byť plný překvapivých nápadů působil v daném kontextu ke konci přece jen poněkud zdlouhavě. Závěrečné Aforismy – šest drobnějších kusů Pavla Trojana nezapřou představu tanečního pohybu. Kontrastně laděná charakteristická dílka dýchají svěží hudebnosti. Navíc nezvyklá nástrojová kombinace v Trojanově zpracování poprvé budila dojem naprosté kompaktnosti, kdy se klarinet ani akordeon nemusely uskromňovat ve prospěch akusticky slabší kytary.  Lapidární Aforismy tak byly skvělou tečkou celého koncertu.

S novou tvorbou se letos měli příležitost postupně seznámit posluchači v Mnichově (7. února), Norimberku (9. února), Dobřanech (21. února), Regensburgu (22. února) a v Praze (26. února). Letošní koncertní turné bude zakončeno 5. března 2019 v Plzni, kde také vznikne rozhlasová nahrávka.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na