Ředitel ND Jan Burian slaví 60. narozeniny

Ředitel Národního divadla Jan Burian oslaví 5. března 2019 své šedesáté narozeniny. Většinu své kariéry strávil v regionálních divadlech. Nejdéle v Plzni, kde 18 let vedl Divadlo Josefa Kajetána Tyla. "Jsem hrdý na to, že jsem prošel divadlem od píky a postupně se dostal do Prahy. Každému bych to přál, takový přirozený kariérní růst je nejlepší," uvedl Burian, který má v kolonce místo narození napsanou Moskvu. "Nemám na co vzpomínat, byl jsem tam pouze tři týdny, takže jsem byl v té době asi nejmladším pasažérem Československých aerolinií. Dětství jsem prožil ve Znojmě," upřesnil jeden z nejdéle sloužících šéfů divadel v Česku.
Jan Burian (archiv OP)

První režisérskou štací ředitele Národního divadla (ND) v Praze Jana Buriana bylo ještě v době jeho studií na DAMU Satirické divadlo Večerní Brno. Vedoucí ročníku Jan Císař ho tam poslal se slovy, že když “když přežije nejhorší divadlo v republice, tak už přežije všechno”. “Dělal jsem komedii v divadle, které bylo v morálním rozkladu, ale získal jsem praxi. Když pak do olomouckého divadla sháněli režiséra, podmínkou byla praxe. Takže jsem díky tomu dostal prestižní místo už v době, kdy jsem teprve absolvoval,” řekl Burian, který 5. března 2019 oslaví šedesátiny.

V čele Národního divadla stojí od roku 2013 a měl by tam zůstat do roku 2025. A to přesto, že hned první den, kdy se měl ujmout funkce, ho tehdejší nový ministr kultury Jiří Balvín odvolal, protože prý nevzešel z výběrového řízení. Expertní komise však potvrdila, že byl vybrán podle evropských standardů a Burian se vrátil do funkce.

Nesnažím se o nic jiného, než aby věci fungovaly normálně. Je přece úplně normální, že když někde člověk začne dělat nějakou práci, aby ji dokončil. Je úplně normální, aby byl úspěšný ředitel ve funkci dvě volební období, stejně jako je úplně normální, že některá představení jsou vynikající a některá méně povedená. Je prostě normální, že se v souboru lidé střídají a není to žádná ostuda nebo potupa. Ono zavádění těch “normálních věcí” někdy v dnešním světě vypadá nenormálně,” míní Burian.

Sám sebe označuje spíše za konzervativního člověka. Přesto je někdy kritizován za to, že je “zlatá kaplička” příliš progresivní. “Tahle debata se vede, co Národní divadlo stojí. Za svůj úkol považuju dělat kvalitní divadlo s kvalitními lidmi. Naši instituci oživujeme nejen inscenacemi a zvaním zahraničních hostů, ale i programem edukačních doprovodných aktivit ND+. Lidé se setkávají s umělci a zaměstnanci, chodí do zákulisí, nabízíme dětské dílny a podobně. Z historické budovy nejde udělat celodenní kavárnu, tak hledáme jiné způsoby, jak se více otevřít veřejnosti,” řekl.

Vedle otevření opravené budovy Státní opery, která s novým uměleckým vedením norského divadelního režiséra Pera Boyeho Hansena zahájí provoz 5. ledna příštího roku, čeká Národní divadlo také rekonstrukce Nové scény. “Dokončujeme jednání, abychom mohli vypsat výběrové řízení na projekt. Kromě toho stále myslím na zlepšení způsobu řízení a financování. Národnímu divadlu už 15 let nevzrostl provozní rozpočet, rostou jen mzdy. Inflaci kryjeme zvyšujícími se tržbami a výnosy sponzoringu, ale vzhledem k rostoucím cenám to není koncepční,” uvedl Burian.

Rozpočet ND, které loni vstoupilo do 136. sezony, tvoří z největší části státní dotace, která v roce 2018 činila přes 800 milionů korun včetně zvýšení platů. Na tržbách ND získalo 244,616.500 korun, předloni 250,905.800 korun. V roce 2018 soubory baletu, činohry, opery a Laterny magiky odehrály celkem 1010 vlastních představení pro více než 500.000 lidí. Průměrná návštěvnost roku 2018 byla 78 procent, o rok dříve 76 procent. “Nechceme zvedat cenu vstupného, do Národního divadla mají nárok přijít i senioři s vnoučaty, musíme s ministerstvem kultury a vládou debatovat o vývoji rozpočtu,” uvedl Burian.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na