Nová sezona plzeňského baletu začne v srpnu Anastázií

  1. 1
  2. 2
Plzeňský balet čeká v srpnu odložená premiéra, další dvě premiéry operní a plánuje hostování v Bavorsku s ještě neexistující inscenací. Když byla na začátku března uzavřena divadla, měl plzeňský baletní soubor před premiérou náročné inscenace – chystal pod vedením Youriho Vàmose Anastázii, poslední dceru cara, balet ztvárňující osudy domnělé poslední dcery ruského cara Mikuláše II. Před publikum se členové souboru mohli vrátit až 10. června v rámci projektu DJKT Z jeviště hlediště na večeru „Balet je silné kouzlo“. Ten připravilo DJKT na jevišti Nové scény na začátku pozvolného uvolňování nouzových opatření zavedených v důsledku koronavirové krize. Každý soubor připravil divákům na jeden večer své vlastní vystoupení a soubor baletní ve velkoryse pojatém a dramaturgicky pečlivě řešením večeru prokázal svoji výbornou formu. Měl přitom v té době za sebou mnoho práce s chystanými inscenacemi a před sebou další zkoušky. O tom, jak se žilo tanečníkům v době krize, co se děje při nečekaném zrušení premiéry, která je za dveřmi, a jak se plánuje nová sezóna, hovoří šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný.
Jiří Pokorný (foto Klára Žitňanská)

Koronavirová krize přišla náhle a nečekaně. Jaká byla reakce souboru?
Naším posledním představením byl v neděli 8. března na Malé scéně Dům Bernardy Alby. V úterý přišlo oznámení, že se hrát nebude. Premiéra Anastázie měla být 28. března, my jsme tedy nepřestali zkoušet, dokud nedošlo k úplnému zákazu činnosti. Ten přišel týden před generálními zkouškami. Tanečníci zůstali doma, divadlo se začalo dezinfikovat. Naplánovali jsme oddělené zkoušky, aby lidé mohli chodit jednotlivě do zkušeben, do posilovny, nechtěli jsme mít svalové prázdniny! Ale museli jsme od toho upustit kvůli opatřením i kvůli financím. Po každém použití studia by totiž musela firma vše dezinfikovat. Takže členové souboru dostávali informace mailem, udržovali se formou svalových cvičení, pilates a obvyklých cviků, v rámci těchto možností si museli udržovat repertoárová čísla. Čekali jsme, že se situace každý den obnoví a my nastoupíme do představení. I proto měli baletní mistři své úkoly vyplývající z této situace. Museli jsme být zodpovědní úplně jinak.

Studenti před zkouškami podobně jako umělci před premiérou se měli připravit na úkol, ale nevěděli, kdy dojde k jeho plnění. Jak tuto situaci vnímali tanečníci?
Bylo to neuvěřitelné. Tanečníci to měli jasné – udržovat se ve formě svalového tonusu, procvičování, udržování si paměti opakováním repertoáru a baletní mistři podle videa připravovali inscenační, režijní a technické postupy. Inscenátoři Anastázie museli odjet, k dispozici nám zůstala videa. Museli jsme samozřejmě předpokládat, že se sem hned tak zpátky nedostanou. Podle pokynů vlády jsme neustále sestavovali harmonogram zkoušek a představení. Měli jsme dokonce harmonogram hracího plánu od května…

Divadlo J. K. Tyla: Anastazie (foto Irena Štěrbová)

Podle nařízení vlády se takové harmonogramy plánovaly opravdu obtížně…
Velmi obtížně! Vše se měnilo ze dne na den. Po administrativní stránce to byla také neuvěřitelně složité, pořád dokolečka jsme dělali rozpisy, plány, řešili náhradní představení za ta zrušená, pak jsme to celé znovu měnili…

Prodaná nevěsta nakonec nahradila Lohengrina. Nepochybuji o tom, že tam bude balet, takže souboru přibyl nečekaně další úkol.
Ano, v Prodané nevěstě bude velký balet. Koncept inscenační podoba vychází z open-air představení na náměstí Republiky, samozřejmě se musela podoba přizpůsobit scéně Velkého divadla. To připravoval během koronavirové krize režisér Tomáš Pilař a choreograf inscenace Martin Šinták. A současně pracovali oba i na Korunovaci Poppey, kde účinkuje rovněž balet – dva taneční páry. To byly úkoly pro balet v rámci operních inscenací.

Během krize jste se tedy nezastavili…
Zní to neuvěřitelně, ale je to tak. A 5. května jsme mohli znovu pořádně začít.

Tak to je symbolické – 5. května, na den osvobození!
Vidíte, to je pravda! Ale volno nepřišlo. První dny jsme trénovali třífázově a najeli jsme na obvyklý týden s pěti pracovními dny. A tak to zůstalo do konce sezóny. Během května a června jsme nazkoušeli vše. V květnu Anastázii, natáčeli jsme naše zkoušky na videa a posílali inscenátorům ke kontrole a připomínkám. Nejen po taneční stránce, ale i po stránce inscenační – světelný design a tak dále. A v červnu jsme připravovali Prodanou nevěstu a Korunovaci. Teď v červenci bude mít soubor prázdniny. Nastoupí je ale o týden dříve, do práce se vrátí ovšem také o týden dříve než ostatní soubory.

Divadlo J. K. Tyla, galavečer baletu Z jeviště hlediště (foto Irena Štěrbová)

Jak jste upravovali v důsledku krize příští sezónu?
K úpravě jsme museli přikročit, ale jsem nesmírně rád, že se podařilo zachovat čtyři baletní premiéry. Anastázie se přesunula na srpen, na podzim jsme museli zrušit naplánovanou premiéru inscenace Čajkovskij. Odkládáme ho o rok – na listopad 2021. Balety Anastázie a Čajkovskij byly zařazeny na repertoár v souvislosti s Čajkovského výročím, plánovali jsme i Čajkovského baletní gala. Z tohoto konceptu tedy sešlo – gala v letošním kalendářním roce už udělat nemůžeme z finančních důvodů i z organizačních. Ale v roce 2021 bychom jej zrealizovali rádi. Ve volných termínech, které vznikly zrušením Čajkovského, chceme hrát Labutí jezero a Zkrocení zlé ženy, neboť o tato představení mají diváci zájem. A během podzimu se budeme připravovat na lednovou premiéru – pohádku Princezna se zlatou hvězdou pro děti na Malé scéně. Nechceme kopírovat známou oblíbenou pohádku, vznikne nový tvar, v němž chceme akcentovat vtip a humor. Téma jsme nabídli uskupení Dekkadancers, které připravilo pro nás již Kafkovu Proměnu.

Bude Čajkovskij vycházet z někdejší inscenace v Národním divadle, v níž jste vy sám tehdy účinkoval?
Ne, nebude. Jozef Bednárik již zemřel a Libor Vaculík, který se na té inscenaci podílel, by nechtěl kopírovat starou inscenaci. Čajkovského tedy připraví ve Velkém divadle zcela nově Anna Vita, choreografka, která pro nás připravila Dům Bernardy Alby. Tančit se bude na hudbu Čajkovského a Stravinského, hrát bude operní orchestr.

Vraťme se teď ještě do nadcházející sezóny. Po pohádce přijde velké drama…
Ano, Libor Vaculík připravuje Lady Macbeth s hudbou Dmitrije Šostakoviče. Je to poprvé, kdy bude inscenovat na jevišti Nového divadla. Dosud pro nás připravoval inscenace ve Velkém divadle a na Malé scéně, dříve v Komorním divadle.

Divadlo J. K. Tyla, galavečer baletu Z jeviště hlediště – Jiří Pokorný (foto Irena Štěrbová)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat