Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Nový festival Dance Transit
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Nový festival Dance Transit

Marcela Benoniová
Publikováno 15/02/2015
sdílejte:
7 minut čtení
sdílejte:

Divadlo Ponec a Divadlo Archa 8.–12. února 2015 

Divadlo Ponec a Divadlo Archa předvedla v několika dnech festival české a německé taneční tvorby, Dance Transit Praha, Leipzig, Dresden.

Vzniká nová vazba, další most pro konfrontaci současného tanečního dění v Praze a v Hellerau – Evropském centru kultury – u Drážďan a v divadle LOFFT v Lipsku.

Znamená samozřejmé přiblížení nejen blízkou vzdáleností měst i částečně společné kulturní historie – významného kulturního centra Hellerau, které se stalo důležitým střetem evropských hudebních, tanečních i divadelních událostí, s Prahou, ale i častých výměn a hostování českých a německých souborů.

V Divadle Archa se ve dvou dnech předvedla dvojice německých tanečníků z Lipska pod vedením Hermanna Heisiga. Čtyřicet minut dlouhý taneční duet Pongo Land byl o ničem. Komické byly zásadně rozdílné postavy mužů a jejich pohybové hrátky na téma – já jsem velký a já malý. Kvalita tanečníků byla pramalá. Zdálo se, že to, co sdělují, není až tak důležité – určitě ne z hlediska pohybové tvorby. Spíše šlo se o existenci, bytí v prostoru uprostřed velké scény, snad rádoby o formu konceptuálního umění.

420PEOPLE zahráli taneční inscenaci Phrasing the Pain v choreografii Ann Van den Broeck. Od prosincové premiéry získala inscenace větší jistotu v jednotlivých obrazech i tanečním a expresivním provedení. Přes vysoké interpretační kvality tanečního souboru 420PEOPLE, pod vedením Nataši Novotné a Václava Kuneše, není stále zcela rozumět expresi sdělované bolesti (snad nad ztrátou blízkého člověka, utrpení psychického původu).Přestože expresivní sdělení tanečníků i jejich výraz je v Arše tak bezprostředně blízko divákům, rozhodně jejich bolest nesdílejí. Možná je to tím, že chybí příběh dílčí bolesti, její původ. Pouhé „frázování“, rytmické i repetitivní smyčky pohybu zřejmě nestačí, zůstává v jakési psychoanalytické laboratoři holandské autorky.

V Divadle Ponec se ukázala zajímavá tanečnice Helena Fernandino s krátkým sólovým výstupem Um(-)räumen  v koncepci choreografa  brazilského původu Wagnera Moreiry, o přemísťování všedních obyčejných věcí, předmětů, s kterými žijeme a někdy si s nimi však nevíme rady.Ve stejném večeru se v dlouhé kompozici Vessels předvedli italský choreograf Davide Sportelli a tanečnice Tereza Hradílková. Sportelli je dobrý tanečník se zkušenostmi z angažmá u Sashy Waltz v Berlíně. Má jistě ambice sdělovat velké věci (alespoň podle programu) jako životní cestu, cíl, věčné pochybnosti i cestu za svobodou, bohužel mu ve skutečnosti není rozumět.Anna Till předvedla svou nezávislou skupinu z Drážďan s choreografickým pokusem Flat Scream. Tři interpretky se postupně představují v lehce animálních, chvílemi sportovně laděných pohybových sekvencích. Mladá autorka připomínala rané období německého expresionismu. Rozhodně to bylo dílko mladé, spíše vhodné na školní předváděčku, i když se snažilo o určitý kompoziční vývoj ve využití scénicky limitovaného prostoru. Na tazích jsou spuštěny bílé kusy plachty vytvářející stěnu. Jsou v ní otvory a s nimi tanečnice hrají. Poté plachta spadne a zůstává k rozehrání druhý prostorový plán, ale tam již tvůrčí síly nestačily a konec byl náhlý, nedodělaný.Největším triumfem festivalu byla bezpochyby inscenace Move on v choreografii Veroniky Švábové. Strhující energie, lehkost i humor, výborný výkon tanečníků souboru NANOHACH Jana Malíka, Ley Švejdové a Báry Látalové, která nahradila oproti premiéře Martu Trpišovskou, byly určitě divácky nejsympatičtější. Zkušená choreografka absolutně cítí prostor a má smysl pro kompozici. Vystavěla opravdu hravou skladbu, kde skutečně tanec (ne technicky jednoduchý) udrží prioritu. Cítí, kdy může jít s nároky do maxima a kdy naopak interpreti potřebují trochu zklidnění a oddechu. V těchto pasážích dochází k partnerskému škádlení, provokaci nebo i rytmické hře se slovy i naivními až dětskými pohyby. Bára Látalová přinesla do inscenace opravdu radostnou energii, i když chvílemi trochu nestíhala.Přehlídka bude pokračovat 28. února v Lipsku a od 27. února do 6. března 2015 v Drážďanech. Zastoupeny budou soubory z nezávislého networku TanzNetzDresden. Prahu budou při hostování v Hellerau a v divadle LOFFT v Lipsku reprezentovat Spitfire Company a VerTeDance v interpretaci Terezy Ondrové a Petera Šavela. Určitě zatím pražské hostování hrálo pro českou taneční scénu. V česko-německé spolupráci bude Tanec Praha pokračovat i v rámci festivalu TANEC PRAHA 2015, kdy během června přiveze do Plzně a Prahy slavný německý soubor Sasha Waltz & Guests. Pod vedením Alexandry Karabelas a Michi Puruckera pak vzniknou německo-české projekty pro netradiční prostory.

Dance Transit 2015

Pongo Land
Režie: Hermann Heisig, Nuno Lucas
Premiéra 11. listopadu 2008 Theatre de l´Usine Ženeva
(psáno z reprízy 8. a 9. 2. 2015 Divadlo Archa Praha)

Účinkují – Hermann Heisig, Nuno Lucas

www.hermannheisig.net
***

Phrasing the Pain
Choreografie: Ann Van den Broek
Hudba: Arne van Dongen, Nick Cave and The Bad Seeds
Premiéra 14. a 15. prosince 2014 Divadlo Archa Praha
(psáno z reprízy 8. a 9. 2. 2015)

Účinkují – 420PEOPLE (Nataša Novotná, Václav Kuneš, Saša Volný, Milan Odstrčil, Sylva Nečasová, Ombline Noyer, Štěpán Pechar)

www.420people.org
***

Um(-)räumen
Choreografie: Wagner Moreira
Premiéra 16. března 2011 Theater Görlitz
(psáno z reprízy 10. 2. 2015 divadlo Ponec Praha)

Tančí – Helena Fernandino

www.wlmoreira.wordpress.com
***

Vessels
Koncept a režie: Davide Sportelli
Zvuk: Dalibor Kocian, Alessio Castellacci, Davide Sportelli
Kostýmy: Dominika Hladká
Světla: Rastislav Juhás
Logistika: Tereza Hradilková
(za podpory: Nadace Život umělce, Lenka Flory a konzervatoř Duncan Centre v Praze)
Premiéra 3. listopadu 2014 divadlo Ponec Praha
(psáno z reprízy 10. 2. 2015)

Interpretace – Tereza Hradilková a Davide Sportelli
***

Flat Scream
Choreografie: Anna Till
Scéna, kostýmy: Romy Kiessling

Zvuk, hudba: Ludwig Bauer
Premiéra 6. prosince 2014 Hellerau Drážďany
(psáno z reprízy 12. 2. 2015 divadlo Ponec Praha)

Interpretace – Julek Kreutzer, Diethild Meier, Romy Schwarzer

www.divadloponec.cz
www.archatheatre.cz

Foto Michal Hančovský, divadlo Ponec, Vojta Brtnický, David Pinzer, Linda Průšová

TémataAnn Van den BroekAnna TillDance Transit. Praha. Dresden. LeipzigDavide SportelliHermann HeisigNuno LucasWagner Moreira
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Slovenská filharmonie: Petr Altrichter, Ivan Ženatý a Ivan Kusnjer
Další článek Týden s hudbou (94)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up