Nový MASS – Stará Eva
Eva Stará se tématem sebevědomí a sebeurčení ve vztahu začala zaobírat v rámci své „stáže“ u projektu Emergecy Dances III (recenze zde). Umělecký výzkum zaměřila na způsoby a prostředky, kterými si pomáháme vytvořit naší vlastní realitu a tím se v kontextu současné společnosti sebeidentifikovat. Rozpačitý výsledek prezentovaný na prknech Paláce Akropolis na konci letošního jara se topil v záplavě možností a vnitřní nerozhodnosti. Autorská síla potřebná k dalšímu odrazu nebyla tehdy vůbec jistá, ovšem Eva umí driblovat!
A tak ať už přijala recenzí hozenou rukavici, či se jen s přirozeností sobě vlastní odmítla vzdát projektu, našla směr a vrátila se zpět. Opět v dramaturgické, ale teď i performativní spolupráci s Jindřiškou Křivánkovou. Nové MASS přepracované do podoby jakési talk-dance (two women) show. Jevištní prostor se propojil s hledištěm do formátu typu „ulice“ s čelním výchozím bodem vedle kávovaru. Nadsázka v lehké afektovanosti projevu obou protagonistek odlehčuje stísněnost avizovaného obsahu. Rozhovor a na něj navazující mode show v podání Evy Staré, která tak otevírá prostor svým tajným touhám, ale zcela sarkasticky zároveň nechává vyniknout své komediální schopnosti, pohybové přednosti a jevištní charisma. Její sebeurčení v tomto formátu využívá nádech sebeironie a v konfrontaci s množstvím jiných zpracování obdobného tématu v rámci současné performativní produkce působí svěže, sebevědomě a hlavně zábavně. Ideální inscenace pro festival či soukromou akci.
Eva Stará si vybrala v původní hromadě kostýmů jen několik využitelných kousků. Stejně si vybrala i z hromady nabízených životních možností. Vždyť proč si hrát na něco, co je jen další verzí něčeho jiného a tím pouze přeskupovat masu unifikovaných charakterů? Skutečnost je v nás samotných a Eva jako nastávající matka to už ví. Když jako masku nakonec použije svou přirozenost, může být sama sebou a zároveň být i se svou komediální stránkou osobnosti pohromadě. A pak může být i originální, zábavná, žádaná nebo vybíravá.
Škoda, že žádnou masku nelze nikdy nosit natrvalo, stejně jako bez masky nelze v současném světě sociálních sítí a aranžovaných selfie trvale žít. Až její mateřské zakulacení zmizí, teprve tehdy to bude opět ona. Eva – žena, která když ještě více rozhýbe své boky a pozadí (třeba v karibském rytmu), mohla by přes přirozenost v pohybu konečně dojít k určení své vnitřní opravdovosti. Ale to se stane, až přijde správný čas. Nicméně zábavný je určitě už nyní.
V Divadle X10 našel performativní event MASS ideální prostředí, které svou syrovostí i variabilitou dává možnost vyniknout stylovosti vizuálního designu performance. Ten je, jak už je ostatně u Holektivu zvykem, taktéž důležitým pilířem a nepřehlédnutelným aspektem jejich autorské tvorby, stejně jako hudba. Nápadité je využití barevnosti živého hlasu Jindřišky Křivánkové, který na rytmickém podkladu dunivých basových frekvencí citoslovci oživuje momentální dění na scéně po vzoru velkých masových akcí. Její role sparring partnera dodává představení lehkost i něhu vzájemné umělecké opory v téměř rodinné souborové atmosféře. A je bezpochyby další devizou, která podporuje budoucnost tohoto projektu. Jeho dosavadní průběh dává tušit, že každé další uvedení bude zřejmě vždy novým vytvořením vlastní reality v kontextu skutečnosti momentální současnosti.
MASS
Koncept, choreografie: Eva Stará
Dramaturgie, režie: Jindřiška Křivánková
Hudba: Matouš Hekela
Kostýmy: Oldřich Vojta
Light design: Eliška Kociánová
Produkce: Elisa Speváková
Uvedeno: 14. října 2021 Divadlo X10
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]