Ofélie z Met miluje moře, vaření i motorky

  1. 1
  2. 2

Zazářila před pár dny ve Vídeňské státní opeře, v nebývale úspěšné světové premiéře soudobé opery Ariberta Reimanna Medea, v titulní roli, napsané přímo pro ni. Nebývale úspěšné hlavně díky jejímu výkonu, konstatovali hudební publicisté. (Recenzi Vlasty Reiterrerové, psanou pro náš web, najdete zde.) Avšak místo zaslouženého odpočinku po mnohatýdenní náročné přípravě se vrhla do dalšího nesnadného úkolu. Hned po vídeňské premiéře nastoupila do letadla, směřujícího do New Yorku. Aby už další den za mořem zkoušela v newyorské Metropolitní opeře náročnou roli Ofélie v Thomasově Hamletovi, kterou teprve tento měsíc odřekla Natalie Dessay, a ve které ji již zítra uvidí diváci kin po celém světě.

Kariéra německé sopranistky Marlis Petersen jde strmě nahoru. Hudbě se věnovala od dětství, avšak u klavíru a také s příčnou flétnou. Teprve až během studia na stuttgartské střední hudební škole (kde studovala také jazz a step) zjistila, že jí ohromně baví i zpívání. Jeho studium přineslo brzy první úspěchy v podobě výhry hned několika pěveckých soutěží. Letos dvaačtyřicetiletá sopranistka začínala roku 1993 v Norimberku koloraturními rolemi, mimo jiné tu zpívala Mozartovu Královnu noci, Rossiniho Rosinu či Verdiho Oskara. Brzy ale začaly přícházet nabídky z prestižních operních domů, z Berlína, Mnichova, Paříže, milánské La Scaly, Vídeňské státní opery, ale i z newyorské Metropolitní. Brzy v nich Marlis Peterson začala vystupovat pravidelně, vedle klasických koloraturních rolí začala sklízet obdiv také v partiturách novodobých, především v Bergově Lulu. To jsme ale vlastně už v současnosti. Je nám ctí, že si Marlis Peterson udělala v průběhu zkoušek na Hamleta v Metropolitní opeře čas i pro Operu Plus.


Před pár dny jste měla ohromný úspěch ve světové premiéře Reimannovy opery Medea ve Vídeňské státní opeře. Čekala jste to?
Řekněme, že jsem v to doufala, ale u soudobých děl se to nedá odhadnout!

Aribert Reimann psal Medeu přímo pro vás. Konzultoval to s vámi nějak? A jak vypadalo samotné studium role a příprava inscenace? Bylo to hodně náročné?

Reimannova partitura byla opravdu to nejtěžší, co jsem se ve svém životě musela naučit. Trvalo to měsíce, od dekódování a pochopení jeho poznámek a rytmiky, k vytvoření ucelené hudební linie ve spojení s textem a charakterem té postavy. V této době jsem se s Aribertem Reimannem často scházela a diskutovala o myšlence jeho díla a o detailech, které jsem musela znát, abych partituru dokázala správně pochopit.
A.Reimann: Medea (Wiener Staatsoper – a A.Eröd-Jason)

Kritiky oceňují nejen váš pěvecký výkon v této roli, ale také její fyzickou náročnost. Setkala jste se vůbec někdy s podobným úkolem?

Já jsem na jevišti vždycky velmi živelná, líbí se mi to! Ale Medea na pódiu musela bojovat i s jinými obtížemi: Se všemi těmi pohyblivými panely v podzemí a polystyrénovými kameny, po kterých jsem se musela velmi nebezpečně pohybovat.

Teď se připravujete na Ofélii v Thomasově Hamletovi v Metropolitní opeře. Bylo to těžké rozhodování převzít roli na poslední chvíli?

Ve skutečnosti jsem váhala…. Po těch měsících náročných zkoušek Medei jsem byla unavená a opravdu jsem potřebovala odpočinek. Ale našla jsem v sobě odvahu a sílu to nakonec udělat!
A.Thomas: Hamlet (Düsseldorf)
A.Thomas: Hamlet (Düsseldorf – a J.Piland-Gertruda)

Jak těžká je podle vás Thomasova Ofélie?
Nehledě na skutečnost, že part Ofélie je absolutní opak Medei – jak charakterem postavy, tak hlasově – Ofélie je navíc náročná na hlas v exponovaných a koloraturních částech, zejména ve scéně Oféliina šílenství. Kromě toho také není tak snadné objevovat Oféliin emocionální svět.
A.Thomas: Hamlet (Metropolitní opera New York)

V MET jste debutovala už před pěti lety jako Adéla v Netopýrovi. Jak se vám v tak velkém prostoru zpívá? Vyžaduje od zpěváka něco jiného, než menší divadla?
Já raději zůstanu co nejblíže mé hlasové technice, ale samozřejmě existují určité možnosti, abych mohla zpívat role i pro velké auditorium. Zejména ve francouzském repertoáru musíte dobře otevřít “nosové” samohlásky, abyste byl slyšet.

Hned po newyorské Ofelii zpíváte Bergovu Lulu, pak vaši první Donnu Annu. Co si myslíte o střídání klasického a moderního repertoáru? Někteří vaši kolegové se toho obávají.

“Správné dávkování” je tím klíčem … Myslím, že je to nádherný a barevný mix v širokém spektru repertoáru. Každý kus je inspirací pro ty ostatní. Ale samozřejmě jen v případě, že váš hlas je zdravý, a že jste fit i po fyzické a psychické stránce. Pokud se člověk necítí dobře, je lepší si odpočinout a dát si pauzu!
J.Strauss: Die Fledermaus (Adele – Chicago)

A.Berg: Lulu (Chicago – a W.Schöne-Dr.Schön)

W.A.Mozart: Le nozze di Figaro (Susanna – Salzburg)
H.W.Henze: Phaidra (Aphrodite – Staatsoper Berlin)
W.A.Mozart: Il Re pastore (Elisa – Salzburg)

Váš kalendář máte popsaný až do roku 2013. Podle čeho si vybíráte nabídky?

Mým hlavním kritériem je správná kombinace tří věcí: Díla, jeho obsazení a místa. Nejméně dvě z těchto věcí by mně měly být blízké a naplnit mě chutí se do toho pustit… A tak se může stát to co teď, že budu dělat Veselou vdovu Petera Konwitschného v Santa Fe nebo třeba Lulu Stefana Herheima v Coburgu :-)
Jak hodně se při přijímání nabídek řídíte jménem režiséra? Nevadí vám moderní režie?
Ráda pracuji se zajímavými osobnostmi, které v sobě mají entuziasmus, a které mají srdce na správném místě. A líbí se mi moderní režie, kde hudba s příběhem dávají smysl. Vážím si toho, když můžeme nabídnout divákům pohled na věci z jiného úhlu.

G.Rossini: Il Turco in Italia (Fiorilla – Düsseldorf )

W.A.Mozart: Die Zauberflöte (Pamina – Aix-en-Provence)

M.Trojahn: La Grande Magia (Marta di Spelta – Drážďany)
A.Zemlinsky: Der Zwerg (Infanta a B.Zwetanov-Zwerg – Athény)
G.F.Händel: Orlando Paladino (Angelica – Staatsoper Berlín)
R.Strauss: Ariadne auf Naxos (Zerbinetta a S.Isokoski-Ariadne – Monte Carlo)
J.Massenet: Thais (Athény)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (40) “Ofélie z Met miluje moře, vaření i motorky

  1. Částečně očekávaně se objevily hlasy, které se o záskoku za N. Dessay vyjadřují málo pochvalně… vlastně, dalo by se říct, že M. Petersen ztrhaly. Např. recenze v The New York Observer

    http://www.observer.com/2010/culture/lady-vanishes

    kritizuje hlasovou nejistotu, výpadky některých vysokých not a dokonce tam, kde Petersen zpívala čistě, tak nevýraznost projevu.

    Ostatně, není to zase tak divné – jde o jednu z parádních rolí Natalie Dessay a nastudování je ji střiženo na míru.

    V diskuzích diváků, kteří sledovali premiéru, se objevily i hlasy, že MET měla nechat představení raději padnout. Už zítra uvidíme, nakolik jsou tyto radikální názory oprávněné. Každopádně otázka, zda je ochotu vzít roli bez náležité přípravy, třeba nahlížet jako "hrdinství" či spíše jako "nezodpovědnost", zůstane asi i po zítřku otevřená.

  2. Ale N. Dessay se svými uzlíky na hlasivkách už nemá ve svém repertoáru žádné parádní role koloraturního typu. Její přesun k jinému oboru jí určitě prospěje. Navíc N. Dessay má velký talent dobrého herectví a to jí výrazně pomáhá překonat ve výškách již velmi zastřený hlas.

    Nechme to na sobotní večer, uvidíme. V každém případě bych kanonymnímu názoru podotkl, že Met nenechává padnout žádné představení, pracuje se systémem coverů. Mnoho z těchto lidí si tím, že zaskočili dopomohlo k hvězdné kariéře. To sice není případ M. Petersen ale také nikdo z nás nevíme, jak dlouho roli studovala.

  3. N. Dessay se svými uzlíky…

    Viděl jsem ji před 5 týdny v Paříži a žádné uzlíky ji zjevně netrápily… ostatně 3 dny poté musela přerušit v polovině představení… i když byly obavy, zda nemá opět něco s hlasivkami a vyrojilo se spousta pomluv v tomto smyslu, ukázalo se, že jde o zranění. Je to něco se zády, není jasné, zda obratel či ploténky.
    Pochopitelně, že se její hlas mění, jako každý hlas, a zrovna ona na to nejen teď, nýbrž odjakživa brala zřetel (viz interview z r. 1993, kdy hovoří na téma, že ještě nemá na některé role hlas). Hamlet v MET měl být její rozloučení s rolí a nemyslím, že ona je typ zpěvačky, která by nebyla kritická.

    Pro N. Dessay v této roli nebyl žádný cover, pouze byla na poslední 2 představení alternace (ovšem ne Petersen).

  4. Naopak, je velmi otevřená a o svém handicapu mluví. Má za sebou dvě operace. Vždy mi však vadily její roztřepené a nekonzistentní nejvyšší tóny (jako kdyby byla nachlazená). Podstatně se to zhoršilo po první operaci. Pak měla období, kdy i těžké koloraturní role zvládala. Někomu to vadit nemusí, já mám radši jistý a konzistentně zazpívaný tón a hlas , který se ve výškách nezužuje ani nemění zabarvení. Je to ale věc vkusu.

    Nicméně, cover v hledišti skutečně seděl (to je zcela běžná věc v Met).

  5. Ale samozřejmě. Provoz Met pracuje se systémem tzv. covers. Pro významnější role sedí v hledišti při představení vytipovaní pěvci, kteří mají roli nastudovánu, usilují o angažování, nebo jsou součástí programu mladých pěvců. Tito lidé jsou zvání právě jako coveři na představení. Mnohdy nevystoupí, ale může se stát, že díky shodě náhod se jim to podaří. Stejným způsobem se dostala k účinkování v Metropolitní i E. Urbanová.

  6. A to, co vytýkáte současné Dessay – která ostatně zaujala právě svými pianissimy v nejvyšších polohách, hlasovou kontrolou ve vysokýcvh polohách a před operaci hlasivek neuvěřitelnou jistotou v těchto výškách – tak právě toto vytýká umíněný recenzent M. Petersen.
    Já recenzi rozumím tak, že MP není nejšťastnější náhrada pěvecky, už vůbec nemá to charisma, co Dessay. Ve své době (v Chateletu) byla její Ofélie fascinující. Woolfe dává Petersen za vzor "šílenou scénu" V Butterfly, která běží v současné době v New York City, kde se čínská sopranistka Shu Ying Lik přičiní o to, že od této scény "nechce divák odtrhnou oči". Zrovna tento efekt se čekal od N. Dessay (už to vícekrát v této roli předvedla) a právě to, dle Woolfe, chybí MET produkci s Marlis Petersen.

  7. No je to sedm nebo možná i víc let, co Dessay absolvovala první operaci. Takže je to dlouhá doba.

    Já nikomu nic nevytýkám ani nechválím, jsem na M. Petersen zvědavý, Jenom si sám osobně nemyslím, že Dessay je dnes špička. V tomhle hlasovém oboru je tak velká konkurence a tolik dobrých zpěvaček, že kdybych si měl vybrat Ofélii, určitě si nevyberu N. Dessay. A to ji jako herečku mám velmi rád.

  8. Jestliže tedy byl nějaký "cover" pro představitelku Ofélie, proč tedy nebyl nasazen? Proč musel letět do Vídně vocal coach, zkoušet s Petersen v letadle – a celý tento cirkus ( možná, že to opravdu byl jen cirkus pro média?).

    Nicméně, Opéra Bastille taky pracuje s covery – a přesto se jí právě u N. Dessay stalo, že cover nebyl…

  9. Khail

    Je jasné, že se ND nemůže držet skoro už 20 let nepřetržitě na úplné spičce… její operaci polypu hasivky je možné shlédnout dokonce na netu… je logické, že něco musela ztratit (ztratila vysoké A-G-F)… což jsou tóny, které mnohé jiné nemají k dispozici tak jako tak… a vrátila se, dobře se vrátila. Její hlasové zabarvení – správně, je to věc vkusu – se mi pořád líbí podstatně víc, než třeba Damrau…

  10. Vypadá to skoro jako souboj o poslední slovo :-)

    Nejsem prostě jejím příznivcem, dal bych asi přednost třeba právě Damrau nebo Gruberove. To je ale opravdu věcí vkusu. Dessay nedávno prokázala (a s velmi dobrými kritikami), že umí velmi kvalitně zazpívat jiný obor. Tak v takovém repertoáru ji budu poslouchat rád.

  11. Khail

    Ano, vypadá to tak… možná to tak i trochu je…
    Damrau bych na tuto subtilní věc nevolil… ona ji ostatně bud zpívat v květnu ve Washingtonu… taky poprvé (zatím ji zpívala jen koncertně).

    Na zítřek jsem zvědavý, ale zklamaný trochu jsem… mám sice Hamleta s ní na DVD, ale chtěl jsem ji jednou v tom vidět naživo…

  12. Scéna je velmi strohá – a neoriginální. Je to do puntíku převzatá Bargallova inscenace z Barcelony 2003.
    MET se rozhodla k laciným řešením… po kritice nové inscenace Tosky (viděli jsme na podzim) prohlásilo vedení, že se opět přikloní k nákladnějším např. Zefirelliho scénám. Ale to padlo. Pro jitotu přibudou k levným scénám o 1l% dražší vstupenky…

  13. Dekuji za rozhovor, jeho obsah tady zase rozpoutal zajimave diskuse, a tak to ma byt.

    Pokud se tyka Natalie Dessay, nema v poslednich letech stesti, da-li se to tak nazvat. She is struggling, "rozpada" se ji hlas. Ona je velmi sebekriticka. Loni jsem s ni mluvil dost dlouho francouzsky u Met stage door po La Sonnambula, kde zazarila s J.D. Florezem. Rok predtim dala samostatny recital v Montrealu, a tam toho Hamleta zpivala. Publikum (byl jsem tam tez) ji vrele prijalo. Zminil jsem se ji o tom recitalu a on sama zakroutila hlavou a rekla mi, ze to nepovazovala za perfektni. Bylo tezko na to odpovedet, jen jsem zopakoval, ze se mi moc libil koncert jako celek a ze ji kdykoli rad uslysim kdekoli znovu.

    To setkani bylo zajimave i kvuli jazyku. ND umi velmi dobre anglicky a tak tam s ni mluvili temer vsichni. Vim moc dobre
    z praxe (ziji v Montrealu), ze v rodnem jazyce to jde lepe a hlavne vice do hloubky. Totez platilo o JDF s nimz se tam vesele bavili tri Mexicani spanelsky.

    Cover nekdy je, nekdy neni, nekdy je "understudy", coz je asi cover ale mene zkuseny. Cover take neni zadarmo a v dobe vseobecneho setreni v opernich domech mnohe riskuji "hope for the best." Nekdy se najde cover v publiku, jako treba pred 100 lety v San Francisco Luisa Tetrazzini.

    VT

  14. Přečetl jsem si odkaz na recenzi a nemám důvod recenzentovi, který má renomé, něvěřit.
    Ono uzlíky-neuzlíky, Natalie Dessay přesvědčila v posledních 10 letech mezinárodní publikum, že Ophelie = Dessay. A to právem. Její interpetace této role byla až dosud tak přesvědčivá a charismatická, že pokusit se o náhradu bude jen a jen pouhá náhražka, navíc, jestliže má náhradnice takové chyby jak píše recenze. To může mít snad úspěch u diváka, který nemá srovnání.

    Třeba jsem moc pesimistický?

    odip

  15. Já si myslím, že je to všechno věc osobního vkusu. Já mám také pocit, že N. Dessay není ideální pro koloraturní role, ale dokážu pochopit, že někomu se líbit může. Ale recenzi bych brala s velkou rezervou, je to stejně tak, jako u nás i u recenzenta subjektivní názor. A psát to, co v tom odkazu naleznete jako světonázor mi přijde trochu ulítlé …

  16. Koloraturní role? Zajímavé, že ji ale v celém světě obsazují právě do takových rolí.
    Ona neodstoupila proto, že jde o roli, pro kterou by neměla hlas (zatím pro to hlas měla a je většinou hodnocewna jako nejlepšíá interpret této role), ale protoiže onemocněla. Musela ostoupit v půlce představení Sonnambuly 18. února. Odřekla Hamleta v Metropolitní. Odřekla jubilejní recitál v Charlestonu začátkem dubna. Dá se čekat, že bude muset odřeknout účinkování ve Vídni v půlce dubna.

    Ale v lednu bude v Paříži zpívat Kleopatru v Haendelově Giuilio Cesarem – čistě koloraturní role.

    Pokud Petersenová podá zítra roli tak,že se bude moci srovnat s Dessay, tak jí to samozřejmě rád uznám, ale jen za této podmínky. Ne proto, že je symptätická, žýe krsáně zazpíval Medeu nebo že ráda jezdí na motorce.

    Odip.

  17. Myslím, odipe, že budeme všichni rádi, když jí to uznáte :-)))))

    Asi dvacekrát jste ji tu ve svých vstupech vychválil, takže všichni víme, že na ní zřejmě ujíždíte…

    Ale ani když jí to neuznáte, nezboří se svět.

    My všichni víme, že neodstoupila pro hlasové problémy, ale já si narozdíl od vás myslím, že se klidně mohu zaposlouchat bez předsudků i do někoho jiného, kdo nebyl předem ohlášen. Ofélií na světových scénách zpívá mnoho a dobrých.

    Přesto je dobré, že paní Dessay máte rád a děláte ji tu propagaci seč můžete. Mohla by vás angažovat do svého PR týmu :-) Na věci, že zpívá někdo jiný a že je to stejně zajímavá osobnost, ale už nic nezměníte.

  18. Zvrhlo se tu sice trochu v souboj jednoho glorifikátora Natalie Dessay, který bojuje podobně jako Don Quijote s nčím, co nezmění. A to sice s obsazením jinou představitelkou. Ale i tak vám děkuji za její zajímavé a neotřelé přiblížení. Kdyby zde bylo možné klást dodatečné otázky, jako tomu bylo v případě Š. Kocána, rád bych se zeptal.

  19. Leonora3:
    pokial viem, hlavne role su v Met vzdy poistene s "cover", a ten/ta su pouziti, ked skutocne niet ineho vyhodiska. Su to spevaci, ktori su dost daleko za urovnou hviezd, ktore maju vystupit, ale vzdy je to este prijatelne pre Met. Sama som to zazila pred par rokmi v Met na Traviate. Alfreda spieval cover, ktory nahradil choreho Franka Loparda. Predstavenie prebehlo a iste na mnohych scenach by cover-tenor dostal aj aplaus, ale nebola to trieda spevakov H.K.Hong a D.Crofta(Violety a Germonta), ktori v Met casto spievaju. Pokial sa jedna o novu produkciu hlada sa adekvetnejsia nahrada, vsetcia si pamatame sachove presuny z nedavnej Carmen, podobne to bolo aj pri Trubadurovi (miesto Licitru Marcelo Alvarez- to samozrejme nebol jeho cover). Spominam si na jednu prihodu okolo "cover" Tatiany minuly rok.
    Bola som na predstaveni Onegina,dirigoval J. Belohlavek a Tatianu spievala Karita Matila. Vedla mna sedeli 3 ruske damy s ktorymi som sa rozpravala cez pauzu. Predstavenie sa im pacilo, vyhrady mali len k Tatiane a jej veku, i ked Karita bola bajecna (ako vzdy),
    jak hudobne tak k jej rustine nemohli mat ziadne vyhrady. Skoro som vyrozumela pricinu, pocas celej znovuobnovovanej premiere v hladisku cakala mlada ruska Tatiana z Bolseho a na nu vobec v serii Oneginov nedoslo. Met samozrejme nemoze drzat a platit rovnocennych spevakov pre "cover".

    Ale k Hamletovi. Moji znami, ktori Hamleta v Met uz videli, boli nadseni
    jak Keenlisidom, ktory v Met doteraz tak nebol znamy, ale i M.Peterson (has the sweetest coloratura voice and a striking stage presence). Citala som kritiku Anthony Tomassiniho z NY Times a ta o Ms.Peterson hovori tiez velmi pekne.(Co moji znami ovsem nemohli stravit boli usporne, minimalisticke prostriedky vo vyprave.) Verim, ze prave to moze u nas zaposobit. Zajtra budeme mudrejsi.

  20. Luca

    Myslím, že hodně přeháníte – napsal jsem všehovšudy 3 příspěvky.
    Jinak děkuji prvnímu diskutérovi za odkaz na zajímavý článek v US tisku. Argumenty v něm uvedené mi, na rozdíl od některých zdejších kategorických odsudků, připadají dobře podložené, tudíž hodné alespoň povšimnutí. Proto si taky jako jediný zde dovolím paní Dessay popřát, aby se brzy uzdravila.

    Odip

    Nerozumím přesně tomu, co znamená "na někom ujíždět", pokud se tím chce říct, že si dotyčné jako umělkyně vážím, pak je to pravda.

  21. Viackrat sa tu v diskusiach objavuju nazory,bud ten(al.ta),alebo nikdo.Je vela vynikajucich spevakov po celom svete a keby operne umenie stoji len na jednom spevakovi z kazdeho hlasoveho oboru,bol by to koniec opery.Teraz uz je po prenose.Pre mna to bol krasny zazitok.Samozrejme,na hodnotenie spevaka ho treba pocut nazivo(v divadle).

  22. Absolutně souhlasím s Rastom. To, že odip má rád N. Dessay neznamená, že to je ta jediná, která by mohla v Hamletovi zpívat Ofélii. A že by se měla všem líbit. Navíc se po Evropě hraje Hamletů… Tahle produkce není jediná, je jedna z mnnoha, byť vyšla na DVD a promítají ji na plátna…

    A taky jsem si přečetl recenzi v odkazu prvního diskutéra. Pozorně, ale je mi srdečně jedno, co v něm psali o N. Dessay. Mé osobní názory netvoří recenze, ale moje zkušenost a můj vlastní vkus. Jinak bych byl tak trochu otrokem druhých. Každý soudný člověk si udělá názor svůj, recenze mu ho může nebo nemusí potvrdit, ale neznamená nic, žádný závazek. To by pak znamenalo, že by nějaký renomovaný člověk prohlásil, že jediné co z umění za to stojí je třeba dílo R. Wagnera, ostatní tomu nesahá ani po paty a jsem hned zpátky v diktátu a nesvobodě. Odip má právo na svůj názor, já jsem si všiml, co píší američané. Shlédl jsem přenos, byl jsem narozdíl od toho kritika nadšený.
    A kdyby třeba B. Obama prohlásil, že Keenlyside nebo Petersen nestáli za nic, je mi to jedno. Mnoha zpěváků si vážím, ale zůstávám vždy otevřený i k ostatním a snažím se být objektivně kritický a dát ostatním šanci. I když mám své oblíbence a i méně oblíbené zpěváky. Jinak bych sám sebe připravoval o šanci objevovat na hudbě pořád něco nového a to bych nerad.
    Karel

  23. Absolutně souhlasím s Rastom. To, že odip má rád N. Dessay neznamená, že to je ta jediná, která by mohla v Hamletovi zpívat Ofélii. A že by se měla všem líbit. Navíc se po Evropě hraje Hamletů… Tahle produkce není jediná, je jedna z mnnoha, byť vyšla na DVD a promítají ji na plátna…

    A taky jsem si přečetl recenzi v odkazu prvního diskutéra. Pozorně, ale je mi srdečně jedno, co v něm psali o N. Dessay. Mé osobní názory netvoří recenze, ale moje zkušenost a můj vlastní vkus. Jinak bych byl tak trochu otrokem druhých. Každý soudný člověk si udělá názor svůj, recenze mu ho může nebo nemusí potvrdit, ale neznamená nic, žádný závazek. To by pak znamenalo, že by nějaký renomovaný člověk prohlásil, že jediné co z umění za to stojí je třeba dílo R. Wagnera, ostatní tomu nesahá ani po paty a jsem hned zpátky v diktátu a nesvobodě. Odip má právo na svůj názor, já jsem si všiml, co píší američané. Shlédl jsem přenos, byl jsem narozdíl od toho kritika nadšený.
    A kdyby třeba B. Obama prohlásil, že Keenlyside nebo Petersen nestáli za nic, je mi to jedno. Mnoha zpěváků si vážím, ale zůstávám vždy otevřený i k ostatním a snažím se být objektivně kritický a dát ostatním šanci. I když mám své oblíbence a i méně oblíbené zpěváky. Jinak bych sám sebe připravoval o šanci objevovat na hudbě pořád něco nového a to bych nerad.
    Karel

  24. Tak dodržím slovo a vracím se k včerejšímu přenosu. Uznávám Petersenové, že se sanžila vydat ze sebe své maximum. To už je docela dost. Nepatří samozřejmě ke špičkám v interpretaci této role. Ostatně je možná dobře, že Dessay, která k nim naopak patří (stejně jako Sutherland, Anderson, Robin či Popp), se neúčastnila realizace této prastaré inscenace, která – hovoří-li se o posunu či objevování nového – nejspíš znamená krok zpátky.

    Odip

  25. Nestačím kroutit hlavou nad některými zdejšími absurditami:

    Khail: uznávám, že nemusíte mít Dessay rád, ale vypůjčil bych si k tomu výrok jednoho z diskutujících z polemiky, kde pro změnu kritizovali jinou legendu operního zpěvu E. Moser: "můžete ji nemít rád, ale chtít popřít její pěvecké mistrovství je jako chtít přikrýt palcem slunce". Docela bych uvítal, kdybyste uvedl nějaký příklad hlasových chyb, jaké popisujete, a taky vysvětlil, jak je fyzikálně možné ve vysokých polohách "nezúžit" hlas? (pokud možno příklad takového nezúženého hlasu).

    Janka: Dle Vás není Dessay vhodná pro koloraturu. Copak jsou tyto příklady její interpretace?

    https://www.youtube.com/watch?v=bnb3m90nl-E&feature=related

    https://www.youtube.com/watch?v=A_cJiIu1fk0

    (Napovím Vám: je to koloratura. Kolaratura nejvyšší třídy – doslova. V druhé ukázce je nejvyšší nota předepsaná autorem .- vyšší bývají přidávány interpetem jako "ozdoba". Taky Vám prozradím, že kromě+ Dessay není moc zpěvaček, které dokáží závěrečně glissando provést přesně podle Mozartovy partitury).

Napsat komentář