Olomoucké barokní slavnosti podruhé

  1. 1
  2. 2

Prakticky už jen hodiny zbývají do startu Olomouckých barokních slavností, které se do hanácké metropole po roce vracejí. Od posledního červnového pátku až do 20. července nabídnou řadu produkcí neobarokních oper, stejně jako i bohatý doprovodný program. Duchovním otcem projektu je skladatel, muzikolog a také umělecký vedoucí olomouckého souboru Ensemble Damian a impresário kočovného divadla Theatrum Schrattenbach Tomáš Hanzlík.

Vaše jméno je s Olomouckými barokními slavnostmi spojeno letos už podruhé. Čím se letošní ročník liší od toho předchozího?

Je dvakrát tak dlouhý, bude trvat dvacet čtyři dnů a dvojnásobný je i počet operních titulů. Vždy po čtyřech dnech se hraje jiné představení. Stejně jako vloni bychom chtěli evokovat Palácovou slavnost. Tou by měla po dvacet čtyři večerů končit prohlídka barokní Olomouce. Půl hodiny před začátkem večerní produkce bude znít takzvaná hudba k tabuli (Tafelmusik), během níž se návštěvníci mohou občerstvovat a konverzovat v prostoru prvního nádvoří či zahrady. Poté přichází na řadu opera realizovaná v replice barokního divadla Theatrum Schrattenbach v prostoru arkádového atria krytého skleněným stropem. Jedná se o rozebíratelnou divadelní scénu vycházející z poetiky barokního divadla kombinujícího zadní prospekt a boční kulisy za účelem dosažení perspektivy při zkráceném prostoru. Součástí konstrukce pódia a proscénia jsou kulisy několika typizovaných scén (sál, schodiště, zahrada, louka, les, vesnice, terasa, oblaka, jeskyně). Opery jsou inscenovány jako pestrá a odlehčená zábava. V podstatě se jedná o barokní kabaret. Po skončení představení následuje noční prohlídka Sarkandrovy kaple a výstup na věž kostela svatého Michala s průvodcem.

Jaký program jste tentokrát ve spolupráci s Ensemble Damian připravili, na jaké novinky se mohou diváci letos těšit?

Základ tvoří osvědčené tituly z loňského ročníku: Endymio, Yta innocens, Torso, částečně ale s novým pěveckým obsazením. Tyto neobarokní kusy vzniklé na barokní libreta se ztracenou hudbou doplňují dvě původní staré opery. Bastien a Bastienka Wolfganga Amadea Mozarta v českém přebásnění Jaromíra Nohavici a originální barokní pasticcio z vynikajících árií (Händel, Vivaldi, Lotti) Facetum musicum.

Vloni byl hostem festivalu italský dirigent Enrico Volpe či německý kontratenorista Steve Wächter. Bude i letos festival obohacen hosty ze zahraničí?

Hostem letošního ročníku bude mladý německý kontratenorista Carl Thiemt, který nově nastudoval roli Endymia. Loni se v Olomouci představil při koncertním provedení této opery pěti kontratenory jako Sylvanus. Carl svoji muzikantskou dráhu začal v dětských a chlapeckých sborech v Drážďanech. První hodiny zpěvu měl u Kerstin Klesse. Ještě než začal zpěv studovat, zabýval se mnoha různými hudebními styly a pěveckými technikami, mimo jiné indickou hudbou a alikvotním zpěvem, i hudbou nonartificiální. Počátkem roku 2007 získal certifikát hlasového trenéra pro celostní zpěv od Centra pro dech, hlas a vědomí. Profesionální hlasové školení v oboru klasického zpěvu započal v roce 2009 studiem na Hudební vysoké škole Carla Marii von Webera v Drážďanech u paní profesorky Margret Trappe-Wiel jako tenor. Od roku 2012 studuje u Christiane Bach-Röhr a pro rozšíření svého repertoáru přešel také na obor baryton. V řadě projektů se osvědčil jako vysoký kontratenor se sopránovou barvou hlasu.Máte představu, kam by se Olomoucké barokní slavnosti mohly posunout? Jaké jsou jejich vyhlídky?

Festival Olomoucké barokní slavnosti byl vymyšlen jako letní kultivovaná zábava pro návštěvníky Olomouce (tuzemské i zahraniční), včetně dětského publika, a také se takto osvědčil. Pro specializované publikum staré hudby pořádáme na podzim v Olomouci festival Baroko. Pro soudobou hudbu pořádáme festival Opera Schrattenbach. Tyto platformy dostatečně vykrývají spektrum našich zájmů i aktivit.

Uvažoval jste o rozšíření aktivit, například na nějaké mistrovské interpretační kurzy zaměřené na období baroka? V minulém roce jsem viděla výsledný projekt, krásný večer scénických madrigalů, na Barokních slavnostech Znojmo a byla jsem jím nadšená. V Olomouci máme zázemí konzervatoře, takže věřím, že by se zájemci mohli najít…

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Olomoucké barokní slavnosti podruhé

  1. Není na vašem webu (webu operních slavností) chyba? tady se píše,že se hraje 24 dní, každé 4 dny jiná opera, ale na webu operních slavností se myslím uvádí dvakrát čtyřdenní cyklus s operou stejného jména, a to Torso. tedy pokud to už neopravili. tak nevím. abych pak neměla lístky na to Torso dvakrát, případně naopak aby někdo neopomenul jít na tu šestou operu jen proto,že si myslí, že se jedna z oper hraje ne čtyřikrát,ale osmkrát…

Napsat komentář