Opavská opera a Festival hudebního divadla Opera 2017

  1. 1
  2. 2
Nahlédnutí do „kuchyně“ Slezského divadla v Opavě prostřednictvím rozhovoru se šéfem tamního operního souboru Luborem Cukrem je dalším dílem naší ankety, ve které představujeme program i jednotlivé soubory ohlášené na letošním Festivalu hudebního divadla Opera 2017. Ten se v Praze uskuteční od 13. září do 5. listopadu. Opavský soubor je na něm očekáván v pondělí 25. září s Verdiho Macbethem (premiérovou recenzi najdete v našem archivu).
Slezské divadlo Opava (zdroj FB SDO)

 

Představujeme soubory Festivalu Opera 2017
Šéf opery Slezského divadla v Opavě Lubor Cukr o festivalové inscenaci Verdiho Macbetha, o současné kondici opavského souboru, ale i o tom, jak se žije opeře v Česku

 

Lubor Cukr (zdroj ndm.cz)

Co všechno rozhodlo o výběru titulu, se kterým do Prahy na Festival Opera 2017 přijedete?

Verdiho Macbeth byl zvolen ještě předchozím vedením opery Slezského divadla Opava. Domnívám se, že jde o divácky přístupný titul, který může publikum zaujmout svým zpracováním.

V čem především jsou podle vás silné stránky vybrané inscenace?

Z mého pohledu je velkou devizou této inscenace ztvárnění Lady Macbeth naší přední sólistkou Katarínou Jordou, která po Amalii (G. Verdi – Loupežníci, 2003), Normě (V. Bellini – Norma, 2005), Lucii (G. Donizetti – Lucie z Lammermooru, 2009) a Kostelničce (L. Janáček – Její pastorkyňa, 2015) má díky Festivalu Opera své publikum i v Praze.

Jak tato inscenace zapadá do kontextu repertoáru vašeho divadla a v čem jej hlavně reprezentuje?

Inscenace reprezentující Slezské divadlo Opava na festivalu Opera 2017 vzbudila u opavského publika velkou pozornost. Dramaturgie Slezského divadla Opava se snažila v každé sezoně nabídnout svým divákům podobně osvědčené tituly. Macbeth je součástí dlouhodobé dramaturgické linie verdiovského repertoáru na jevišti opavského divadla.

Představte prosím ve stručnosti váš soubor: S kolika kmenovými sólisty pracuje, kolik stálých členů má sbor a orchestr, kolik představení a premiér v průměru za sezonu děláte?

Sólistický ansámbl má v současné době šest sólistů, ve sboru je čtyřiadvacet členů a v orchestru osmatřicet hráčů. Součástí ansámblu je také balet, ve kterém jsou čtyři páry. V sezoně se vždy snažíme uvést tři operní, jednu operetní, jednu muzikálovou a jednu baletní premiéru. V posledních dvou letech vznikly dva kombinované večery opera/balet, které snížily počet premiér v sezoně, ale v dalších letech bychom se rádi vrátili k původnímu schématu. Samotných operních představení v kalendářním roce je obvykle mezi padesáti až šedesáti (včetně zájezdů), opereta se za rok odehraje přibližně ve dvaceti večerech, muzikál zhruba padesátkrát a balet celkem dvanáctkrát. Ostatní termíny obsazuje činohra.

V čem vidíte silné stránky a naopak i slabiny souboru?

Osobně vnímám jako silnou stránku souboru v první řadě jeho nadšení a touhu rozvíjet se. Domnívám se, že všem jde o to, aby výsledky byly co nejlepší a abychom každým představením potěšili diváky. Osobně mě na divadle vždy fascinovalo, že se všichni, kdo se podílejí na vzniku nové inscenace, jsou schopni před premiérou semknout a mnohdy vydatně přispět k malému zázraku, kterým premiéra vždy je. Ve Slezském divadle Opava toto rozhodně platí, a díky zmíněnému nadšení nejen pro premiéry, ale i pro reprízy. Ke slabinám, se kterými se potýkáme, patří počet pracovních míst. Počet členů orchestru, sboru i sólistického ansámblu nás výrazně limituje při výběru repertoáru a nasazování jednotlivých titulů.

V jakých podmínkách váš soubor pracuje a co byste rádi změnili?

Máme k dispozici jedno jeviště a jednu zkušebnu, o které se dělíme s činohrou. Balet má naštěstí svůj baletní sál. Rád bych, aby se nám podařilo najít v Opavě i další prostor pro komorní scénu. Další věc, kterou bych rád řešil, jsou ubytovací prostory. Máme v plánu zvát zajímavé hosty a ubytování by rozhodně stálo za investici. Myslím, že všechna divadla narážejí na finanční limity a v tomto ohledu ani Slezské divadlo Opava není výjimkou.

Jak známo, Festival Opera je bienále. Jak se za ony dva roky od minulého ročníku váš soubor umělecky proměnil a kam se podle vašeho názoru posunul?

Na pozici šéfa opery jsem sice od 15. února 2017, ale situaci sleduji už od roku 2010, kdy jsem v Opavě režíroval svou první inscenaci. Poslední dva roky byly díky změnám ve vedení divadla velmi turbulentní, ale domnívám se, že celý soubor komplikovanou situaci ustál a je tedy možné opět se vydat cestou smysluplné umělecké práce.

Jak vůbec Festival Opera vnímáte?

Vidím festival nejen jako skvělou příležitost prezentace jednotlivých souborů, ale zároveň i jako velkou motivaci pro jednotlivé operní domy. Setkat se jednou za dva roky v Praze nad inscenacemi, které zaujaly domácí diváky, se už stalo příjemnou tradicí nejen pro pražské publikum.

A jaké naděje si děláte na získání některé z festivalových cen?

Osobně si velmi vážím toho, že se Slezské divadlo Opava opět festivalu účastní, ale rozmýšlení o udílení cen nechám rád na porotách a divácích.

A zdánlivě „řečnická“ otázka na závěr: Jak se podle vás žije opeře v Česku?

Odpovím stručným přáním: Přál bych naší opeře, aby přiváděla do divadel stále víc spokojených diváků; divákům pak dostatek odvahy, aby se opery nebáli; a zřizovatelům, aby pochopili, že opera, byť se jedná o nejdražší z divadelních žánrů, má své místo i v Česku.

 

VIZITKA
Lubor Cukr (1974, Praha) přijal v roce 1999 místo pomocného režiséra ve Státní opeře Praha, kde spolupracoval s řadou uznávaných zahraničních režisérů. Od roku 2013 do 2016 působil v pražském Národním divadle jako vedoucí umělecké správy Státní opery. Ve Státní opeře připravil rekonstrukci původní inscenace Dominika Neunera Verdiho Otella  z roku 1991 a v roce 2011 režíroval novou produkci Verdiho Trubadúra. V roce 2011 režíroval v Národním divadle moravskoslezském operu Kominíček Benjamina Brittena, s použitím vlastního překladu a vlastních textů. V roce 2006 režíroval pro Operu MozArt scénografickou rekonstrukci opery Don Giovanni ve Stavovském divadle. Věnuje se také muzikálu, kde byla v roce 2009 jeho první režií Dáma na kolejích v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Zároveň ukončil bakalářské studium na HAMU v Praze.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments