Opera 2011: Lékárník z Brna a shozená laťka

Hodně zajímavý dramaturgický bonbónek (či vlastně pilulku) v podobě Haydnova Lékárníka sliboval večer brněnské Janáčkovy opery na Festivalu hudebního divadla Opera 2011. Kupodivu, hlediště divadla Hybernia s necelou tisícovkou sedadel plné nebylo, na rozdíl od předchozích představení mimopražských souborů ve Stavovském, resp. Národním divadle. Těžko říct proč – zda to tentokrát bylo kvůli pro operu netradičnímu místu nebo zda neznámý titul (a v opeře i autor) tolik nelákal. Přitom rok stará inscenace, v Brně, uváděná na komorní scéně Reduty, se k „Hybernům“ docela dobře hodila, určitě líp, než do vysokých hledišť obou zmíněných pražských operních domů.

Škoda, že ani předloňské dvousetleté výročí Rakušana Josepha Haydna (1732-1809) zájem o zhruba dvacítku jeho oper výrazněji neoživilo, a že tedy jeho často pozoruhodná hudebně dramatická díla i nadále zůstávají ve stínu skladatelových symfonií, oratorií, ale i komorních skladeb. Haydnův tříaktový Lékárník, zkomponovaný podle komedie Carla Goldoniho, měl svoji původní premiéru na podzim roku 1768 na zámku v Esterháze pod taktovkou autora. Většina rukopisu se však později ztratila, a tak měl o necelých sto třicet let později v Drážďanech premiéru Lékárník jednoaktový, v adaptaci Roberta Hirschfelda a s využitím částí jiných autorových oper, který se tu a tam objevuje dodnes. Podobnou cestou rekonstrukce partitury se vydal i nedávno zemřelý americký muzikolog a velký znalec Haydnova díla H.C.Robbins Landon, když obnovil verzi tříaktovou. Z historie Haydnova Lékárníka určitě stojí za zmínku i fakt, že u nás se poprvé hrál právě v Brně, v říjnu 1937.



Z mezinárodní soutěže na režijní nastudování Haydnova Lékárníka vyšel v brněnském Národním divadle vítězně mladý tvůrce Tomáš Studený, známý mimo jiné ze spojení s Ensemble Opera Diversa, který měl s Haydnovým Lékárníkem zkušenost už z dřívějška, ze své původní zpěvácké profese. Ve své režijní koncepci přitom Studený přišel jistě s výtečným nápadem: Lékárníka hraje o tom, jak mladá studentka farmacie z Čech přijíždí do Itálie na stáž v jedné z tamních lékáren. Režisér – podle svých vlastních slov – se tím chtěl vypořádat se striktním požadavkem divadla, aby se Haydnův Lékárník hrál v italském originále, s čímž sám příliš nesouhlasil. Možná by tato „dvojjazyčnost“ nebyla sama o sobě tak špatným klíčem, kdyby byl Tomáš Studený důslednější a v češtině nechal hlavní představitelku zpívat všechny její „monology“, nejen některé. Jazykovou nesourodost pak navíc prohloubilo i promítání českého textu jakýchsi aktuálních glos (namísto klasických titulků překladu), vycházejících ze současných novinových titulků, které se údajně měly vztahovat k dění na jevišti. Přiznávám, že smysl výroků týkajících se třeba vakcín proti prasečí chřipce či dokonce expremiéra Topolánka jsem nepochopil a jejich občasné sledování a snaha o dešifrování mě jen rozptylovalo od samotného příběhu a hudby. Výsledkem tak byl nevzrušivý, v jednotlivostech často nepříliš srozumitelný příběh, postrádající jiskru a švih.

Rozpaky nad brněnskou inscenací nepomohlo rozptýlit ani problematické obsazení, kdy hlavně oba tenoři (domácí Zoltán Korda a bratislavský Ondrej Šaling) svými výkony připomínali při vší úctě k jejich snaze spíš školní představení adeptů zpěvu. Dámy (Tereza Merklová Kyzlinková a Andrea Priechodská) si vedly přece jen úspěšněji, byť ani v jejich případě rozhodně nešlo o kreace, na které se hned tak nezapomíná. Výtečná scéna a kostýmy Evy Jiřikovské ani dirigent Ondrej Olos (a ani nápovědka) už celkový dojem z večera nezachránili. Pokud doposud platilo, že festival Opera 2011 posouval každý večer pomyslnou laťku o nemalý kus výše, brněnský soubor ji překvapivě shodil.


Festival hudebního divadla Opera 2011
Joseph Haydn:
Lékárník
(Lo speziale)
Dirigent: Ondrej Olos
Režie: Tomáš Studený
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská
Choreograf: Hana Košíková
Dramaturg: Jakub Kruliš
Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla v brně
Premiéra 9.dubna 2010 Divadlo Reduta Brno
Psáno z festivalové reprízy 14.března 2011 Divadlo Hybernia Praha

Sempronio – Zoltán Korda
Mengone – Ondrej Šaling
Grilletta – Tereza Merklová Kyzlinková
Volpino – Andrea Priechodská

www.festival-opera.cz
www.ndbrno.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Haydn: Lékárník (ND Brno)

[Total: 11    Average: 2.5/5]

Související články


Reakcí (32) “Opera 2011: Lékárník z Brna a shozená laťka

  1. http://hudebnirozhledy.scena.cz/www/index.php?page=clanek&cislo_id=107&id_clanku=1368
    Jenom připomínám hodnocení Inscenace Léarník v Hudebních rozhledech. To, že pěvecké obsazení bylo ne zcela neproblematické naznačuje fakt, že recenzent věnuje svoji pozornost tomu, co měli na sobě, tj. kostýmům…
    O nic lépe nedopadá ani recenze v Harmonii.
    http://www.muzikus.cz/klasicka-hudba-jazz-clanky/Brno-Haydnuv-Lekarnik~03~unor~2011/
    Hledal jsem pro zajímavost dál (ano – přiznám, byl jsem zvědavý na názor paní VD) a našel recenzi http://www.velkaepocha.sk/2010041112982/Recenze-Opera-Lekarnik-svezi-atmosfera-svizna-vtipna-rezie-a-plato-Ibuprofenu.html která hodnotí herecké a pěvecké výkony jako výborné, i když tenhle styl psaní by se spíš hodil na činoherní představení Lékárníka, než na operní. Přijít s takto nastudovaným a hlavně zaspívaným dílem je dost velka drzost. Jak vůči ostatním souborům, tak hlavně vůči divákům. Alespoň si lépe uvědomíme, jak kvalitní soubory jsou v Opavě, v Plzni a v Liberci… Milan

  2. Pro mne nejhorší představení celého festivalu. Vizuálně krásné, ale u opery jde, jak říkám opakovaně, pořád především o zpěv. Myslím, že je Vít Dvořák k pánům ještě shovívavý. Několik studentských představení (pražských) jsem slyšel (např. Figarova svatba na HAMU, Dido and Aeneas s pražskou konzervatoří), ale úroveň zpěvu byla o hodně vyšší. Zaráží mne, že něco takového je vůbec možné pod hlavičkou NDB provozovat! S hodnocením dam souhlasím, stejně jako jsem příliš nepochopil roli titulků, které mne dost rozptylovaly.

  3. Náhodou Daniel Dvořák dělal v Praze jak v SOP tak v ND docela dobrou dramaturgii, a stejně myslím pokračuje i v Brně. To bych mu vyčítal spíš jiné věci, že :-) Lékárník je určitě dobrá volba, zvlášť pro Redutu, ale ztvárnění není nejšťastnější a hudební provedení už teprve ne. Skutečně měli přijet s něčím jiným. Třeba s havelkovými Komedianty a Schicchim, které teprve před několika dny stahovali.

  4. Lékárník byla samozřejmě naprostá špička, narozdíl od předchozích extrémně nudných kusů festivalu. Opera je především divadlo; kostýmy mají větší význam než úroveň zpěvu. (Srv. Federico Fellini o filmu: "jakou má na sobě herec kravatu, je důležitější, než co říká"). Pokud si chci poslechnout hudbu, pustím si cédéčko. Studeného režie a scéna kostýmy Evy Jiřikovské dokázaly (oproti třeba naprosto zoufalým režiím Otavy nebo Šimerdy), že v našem operním divadle stále ještě je nějaká invence a nadhled.

  5. Předchozí: Ano opera je divadlo a stejnou roli hraje úroveň hudebního nastudování i vizuální složka. S faktem, že v našem operním divadle (hlavně publiku) chybí nadhled a přehled a není vychováváno tak, aby bylo schopné přijímat soudobé inscenační přístupy běžné v činohře už desítky let i v opeře, s tím taky souhlasím. Navíc si u nás díky zaplacené reklamě bere operní publikum za vzor veškerého vkusu přenosy z Metropolitní, což je muzeál bez invence.
    S čím však nesouhlasím, je že Lékárník byl špička. Stejnou (pravděpodobně však větší) váhu má ve vnímání inscenace i zvuková složka a to tedy byl děs a běs. Od hudebního vedení až po veskrze mizerné pěvecké výkony prakticky všech protagonistů.
    Je to škoda, protože Brno má co nabídnout a tohle byl krok vedle.

  6. 16. března 2011 11:13
    Anonym napsal:
    Opera je především divadlo; kostýmy mají větší význam než úroveň zpěvu.

    Nevím, kde jste k tomuto názoru dospěl. Kdybych tuto větu řekl v Itálii, byl by to můj konec.
    A citovat Felliniho, který ve filmu pracoval s detaily, je naprostý nesmysl. Uznávám, že mohou být diváci, kteří se kochají pohledem více než hudbou. Ale pokud bych si měl vybrat, zda se na Pavarottiho, Netrebko, Dominga… dívat, nebo poslouchat… Ale jak jsem už napsal v opeře je na výběr z několika umění – hudba, výtvarno, herectví. Nejlepší je, když se vše stmelí v jeden vynikající komplet.

  7. Pravdu má předchozí anonym, že u opery jde o komplexní útvar. Pokud jedna složka převažuje, je to vždy nedostatek, a pokud je tím pokulhávajícím prvkem hudba (zpěv), pak je to vyložené trápení.
    U špatných scénických ztvárnění (většina statických minimalistických inscenací) může ještě dobrý hudební výkon situaci vyvážit. Opačně to u opery možné není. "Prima musica…"

  8. tedy jinak – u Lékárníka jsem se skvěle bavil, protože si dělal legraci z četných operních klišé a celkově to byla zábava.

    je to samozřejmě individuální, ale u skladatelů typu haydna, pucciniho, verdiho nebo masseneta mě jejich hudba natolik nudí, že uvedení jejich oper v divadel může ospravedlnit jen invenční režie.

    offenbach je zábavný, ale obskurní ústecká inscenace zážitek z hudby sráží na kolena.

    v činohře mě taky režie a vizuální řešení zajímá víc než herecké výkony.

  9. "u skladatelů typu haydna, pucciniho, verdiho nebo masseneta mě jejich hudba natolik nudí, že uvedení jejich oper v divadel může ospravedlnit jen invenční režie."

    Pak doporučuji chodit raději na muzikály – je to jednodušší, přehlednějí, stravitelnější.
    Je rovněž otázka, která inscenace je "invenční".

  10. Veřejně publikovaný názor by měl mít větší význam, než jen osobní názor. Měl by obsahovat smysluplné argumenty a také by měl být podepřen o odborné znalosti z oboru. Pokud je někdo laik, ať píše líbí či nelíbí. Tečka. Jinak působí opravdu legračně a pardon i hloupě, jako např. příspěvek o nutnosti invenční režie pro Verdiho, Pucciniho a jiných opery :-). Asi jako kdyby laik v oboru medicíny rozebíral po teoretické stránce operaci mozku.

  11. leonora3:
    Nemozem komentovat predstavenia z prehliadky, pretoze som v Prahe nic nevidela, ale dovolim si malu poznamku k "modernym invencnym" reziam, konkretne u Traviaty. V r. 2005(alebo to bol rok 06?) Willy Decker v Salzburgu reziroval Traviatu s Annou Netrebko a Villazonem. Tuto legendarnu inscenaciu som len nedavno videla v Met s Marinou Poplavskaya a M. Polenzanim. V poriadku, ako reziser bol uvedeny Willy Decker, iste pri rezii v Met osobne operoval, do programu napisal dlhy osobny nahlad na to, preco Traviatu reziroval tak, ako reziroval. Dost to vysvetloval i Peter Gelb, pretoze americke publikum sa nerado lucilo s vizualne pompeznou, oblubenou (a vzdy vypredanou) Zeffirelliho Traviatou. (Mne osobne sa pacila tiez, krasne kostymy, scena, choreografia baletu atd.) Dobre, nakoniec divaci Met respektovali a zmierili sa s tym, ze je tu nova Traviata (zo Salzburgu).
    Ale nemohli by uz reziseri vymysliet nieco ine? Ked sa pozriem na Traviatu v SOP vidim tam inspiraciu salzburskou Traviatou, podobne tomu je i v inom regionalnom divadle, kde sa Traviata momentalne hra. A salzbursku virus dorazil i do okolitych zemi, nieco podobne som videla i v Komische Oper (Violeta podobne ako v SOP nebola len kurtizana z nobl kruhov, svoju ariu odspieva na piedestale s napisom "Ich bin Hure!)a listovanim zahranicnych opernych blogov som narazila na novu inscenaciu z Grazu od P.Konvitchneho, kde Traviata je oblecena do "little red dress" nam dobre znameho od Netrebko a Poplavskej. Zdroj infekcie nemozno zapriet! Reziseri by mali vediet, ze dnesne publikum je ovela poucenejsie a opisovanie pozna. Nastastie sankcie nie su tak prisne ako na plzenskych pravach.

    Pri klasickych reziach to nie je tak zrejme. Traviata sedi na sofe v interieri, ktory nam k danej dobe pasuje a ci je sofa kytickova, ci s inym dezenom, je to stale len sofa a nikoho nepodozrievam z opisovania. Ale
    inak je to s modernou. Pokial niekto bude dnes malovat geometricke Mondrianove stvorce a obdlzniky, sotva nas ohuri svojou originalitou.

  12. Tak je tu koukám veselo… a to je dobře. Nicméně, přátelé, nemyslíte si, že to jak kdo zpívá je věc, jež vypovídá spíše o kvalitách jednotlivce, maximálně ještě možná o kvalitách pěveckého kádru daného souboru, ale co to říká o inscenaci jako takové? Má snad dirigent nebo režisér učit lidi zpívat? Chápu, že výhrady jsou vůči některým skutečně na místě, ale proč to takto paušalizovat. Když myjeme někomu zadek, že, buďme alespoň korektní. ;-) Někoho anonymně ostouzet je velice jednoduché (a mimochodem v diskusích na Opeře PLUS ne zrovna ojedinělé)… Ale k věci: říct že v Lékárníkovi se zpívalo špatně, zatímco v ostatních inscenacích dobře, je zejména dost nefér tvrzení. Myslím, že nemám úplně nejhorší sluch a jsem schopen srovnání. A jestli si touto cestou řešíte politiku – viz anonym: "Nepadá tento debakl náhodou na hlavu tamního šéfa opery a nenaznačuje, že tento jistě velice talentovaný a perspektivní, avšak stále velice mladý a nezkušený chlapec nebude pro Prahu ideální volbou" – pak je mi vás opravdu líto ;-) Jinak souhlasím s názorem, že v opeře, jakžto syntetickém hudebně divadelním útvaru, mají všechny složky podstatnou roli a pokud je jakákoli dysfunkční, je to samozřejmě chyba. Naproti tomu lidé s názory typu: "Haydn ztvárněný jako stáž české studentky farmacie… italská lékárna… částečně dvojjazyčné… ibuprofen… to muselo být vpravdě strašné, i kdyby pěvci byli prvotřídní." jsou pro mne ukázkou samolibé omezenosti, která se nestydí otírat se o něco, co ani neviděla a vůči takovým se programově vymezuji. Takže pokud Vás, ctěný anonymní hlupče, má inscenace rozčílila aniž jste ji uzřel, vězte že splnila své poslání.
    V úctě k těm, kdo si ji zaslouží.
    Tomáš Studený (režisér)

  13. Pre mňa osobne bol Lekárnik výborné predstavenie s fantastickou réžiou a dramaturgiou. Náramne som sa bavil a šiel by som zas. Z. Korda slabý, ale O. Šaling ma nijako závažne neurazil. Asi je nutné chápať operné produkcie v kontexte, v akom vznikajú. Je fajn, že je tu možné robiť aj tento druh divadla.

  14. Pane Anonymní ze 17. března 2011 7:11, něco takového opravdu nemám zapotřebí a nechápu, jak jste k tomuto závěru došel? Jak si něco tak nestoudného vůbec dovolíte tvrdit? Já se zásadně podepisuji. A úctu si z mého pohledu zaslouží ti, co činí taktéž, a ti co své názory zdůvodňují. Pokud jste můj příspěvek pochopil jinak, vysvětlete mi laskavě, co Vám k tomu dalo podnět? připadá mi to formulováno naprosto srozumitelně. Opravdu nejsem ten typ, který potřebuje jenom chválit :-) Jen mě popuzují lidé, kteří schovávajíc se v anonymytě, bez skrupulí i jakýchkoli smysluplných argumentů urážejí jiné. Abyste rozuměl, proti článku pana Dvořáka vůbec nic nemám, svým příspěvkem jsem mířil do řad bezejmenných "komentátorů", neobhajuji jím svou práci a pokud spílám, tak pouze těm, co se chovají neslušně. Šlo mi o dvě věci: 1) upřesnit a částečně objektivizovat určitá stanoviska a za 2) brojím proti anonymnímu ostouzení kohokoli. Nepřekrucujte prosím má slova.
    Myslete si o mojí práci co chcete, rád si o tom přečtu opravdu cokoli v mezích slušné mezilidské komunikace. Tomáš Studený

  15. Lékárník měl v Praze velkou smůlu, zejména na prostor: točna, na které se inscenace odehrává, je v Hybernii příliš daleko od diváků a i jeviště je mnohem širší. Scéna tak byla hodně ztracená a od diváků odtažená. Také titulky byly příliš vysoko a "daleko" od dění na jevišti, na které navazují, což oslabilo jinak perfektní souhru ostatních součástí inscenace.
    Hudebně se tento večer také příliš nepovedl a aniž bych chtěla zpěváky omlouvat, připomínám, že v NDB se klasicistní opery hrají jen velmi zřídka a zpěváci na tento způsob zpívání nejsou zvyklí.

    Všem kritikům (tedy jen nezaslepeným) doporučuji vyrazit na Lékárníka do Brna, jistě změníte názor.

  16. Škoda, škoda! Kdyby tam Brno vyvezlo třeba Komediandty, tyk bylo možná vítězství v kapse! Co se týče obsazení v lékárníkovi, tak možná paní Priechodská, ostatní ani náhodou. Pan Korda se snažil vylechčovat, co to šlo, stejně mu ale sedí víc Vašek, než klasicistní koloratury. Pan Korda zpíval také zbytečně těžce, i když s výbornými výškami, ale to není Rossini, ale vzletný Haydn, a paní Merklová Kyzlinková je zřejmě smutný příklad operního provozu, kdy se z nádherného rovného (pro starou muziku ideálního) sopránu vyklube škaredé tremolo, které mi ve výškách vyloženě vadilo. Režie výborná, stejně bych tam raději slyšel zpěváky s poučenou interpretací, to je tyk, když repertoárová divadla nadazují starší a méně známé kusy…

Napsat komentář