Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Opera 2011 – závěrečná bilance
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Opera 2011 – závěrečná bilance

redakce
Publikováno 18/03/2011
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Jubilejní desátý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2011 je minulostí. Své inscenace na něm v Praze ve dnech 26. února – 15. března 2011 odehrálo všech deset profesionálních operních souborů z České republiky.

I když festival Opera 2011 není soutěžní přehlídkou, i letos ocenil výjimečné festivalové výkony čestnými cenami festivalu, tzv. Libuškami:

Cena kritiků za nejlepší inscenaci byla udělena inscenaci opery Giacoma Pucciniho Edgar v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Zdůvodnění poroty: Porota ocenila dramaturgickou volbu rané Pucciniho opery, vizuální podobu inscenace založenou na stylově čistém scénografickém řešení Jána Zavarského, vysoké nasazení všech účinkujících i úroveň hudebního nastudování, zvláště pak pěvecké výkony trojice protagonistů: Kateřiny Jalovcové, Lívie Obručnik Vénosové a Rafaela Alvareze.

Cena diváků za nejlepší inscenaci byla udělena inscenaci opery Giacoma Pucciniho Edgar v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec. Diváci o ní rozhodují prostřednictvím ankety: na každém představení měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 100 diváků.

Edgar se tak stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,59; následovala Bizetova Carmen v nastudování Moravského divadla Olomouc (průměr 4,53) a Offenbachovy Hoffmannovy povídky v nastudování Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem (průměr 4,50).


Cena za mimořádnou interpretaci role byla udělena barytonistovi Jakubu Kettnerovi za Escamilla v Bizetově opeře Carmen v nastudování Moravského divadla Olomouc. Cenu udělila porota emeritních sólistů Národního divadla ve složení Antonie Denygrová, Jana Jonášová, Daniela Šounová – Brouková, Jan Markvart a Miroslav Švejda.


Porota dále upozornila na následující výrazné interpretace rolí: Dana Burešová – Sestra Paskalina v inscenaci Martinů opery Hry o Marii (Národní divadlo); Steven Harrison – titulní role v inscenaci Massenetova Werthera (NDM Ostrava); Frédérique Friess – Desdemona v inscenaci Verdiho Otella (Jihočeské divadlo České Budějovice).
Cenu ředitelky festivalu získalo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava za inscenaci opery Julesa Masseneta Werther.

Zdůvodnění ředitelky festivalu Lenky Šaldové: Oceňuji kultivovanou a po všech stránkách vysoce profesionální inscenaci, především špičkové hudební nastudování, skvělé interprety Zuzanu Švedu, Stevena Harrisona, Jakuba Kettnera a Agnieszku Bochenek-Osieckou, ale i všechny ostatní, kteří dokazují, že není malých rolí.



Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla: Výbor ve složení Zbyněk Brabec, Lubomír Havlák, Josef Herman, Jiří Horký, Radmila Hrdinová, Jan Ježek, Valerie Kaniaková, Lenka Šaldová a Jiří Šesták se rozhodl tentokráte cenu neudělit.

A ještě pořadí návštěvnosti představení mimopražských souborů:

-Edgar (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) – 99%

-Jakobín (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) – 98%
-Carmen (Moravské divadlo Olomouc) – 97%
-Werther (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) – 97%
-Samson a Dalila (Slezské divadlo Opava) – 95%
-Hoffmannovy povídky (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem) – 87%
-Otello (Jihočeské divadlo České Budějovice) – 78%
-Lékárník (Národní divadlo Brno, Divadlo Hybernia) – 65%

Recenze všech festivalových představení (u Her o Marii v ND recenzi premiérovou) a také aktuální rozhovory, publikované v souvislosti s festivalem, najdete na našem portále.

 

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jiří Heřman: O Parsifalovi i odchodu z Národního
Další článek Milánská La Scala včera a dnes (8)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up