Opera Plus končí. Důvodem je protest proti seškrtanému grantu od ministerstva a zdůvodnění těchto restrikcí

Neradi oznamujeme, že jsme se na protest proti letošní drasticky seškrtané ministerské dotaci našeho projektu a zdůvodnění těchto škrtů, stejně jako i na protest proti rozhodnutí ministra kultury nevyhovět našemu odvolání rozhodli činnost portálu Opera Plus po devíti letech ukončit.
Ilustrační foto (zdroj pexels.com)

Náš protest a rozhodnutí skončit přichází v době, kdy je Opera Plus v nejlepší kondici za celou dobu své existence, což ostatně dokládají odborné posudky autorit světa klasické hudby a opery, ale i tance, stejně jako i nejedno ocenění, které stránky Opera Plus získaly. Náš portál je ve svém oboru bezkonkurenčně nejaktuálnější a jeho publikační aktivity nejširší: loni měl například oproti Harmonii (tištěné i webové verzi) dvojnásobný počet normostran, oproti Hudebním rozhledům (tisk i web) trojnásobný. Ještě výraznější je rozdíl v počtu čtenářů: oproti Harmonii (tisk plus web) jsme loni měli 10x více čtenářů, oproti Hudebním rozhledům (tisk plus web) dokonce 26x více čtenářů. Ojedinělý je počet našich příznivců na sociálních sítích, prestiž mají Výroční ceny Opery Plus.

To vše jsme dokázali během devíti let za výrazně nerovných existenčních podmínek trhu hudebních periodik, na něž jsme naráželi od samého začátku – první čtyři roky dokonce bez jakéhokoli grantu a poté jen se zlomkem či nejvýše poloviční dotací ve srovnání s tím, co dostávala jiná oborová periodika.

V situaci, kdy loni dotace ministerstva kultury na jednu rukopisnou stranu textu činila u Harmonie 394 Kč, u Hudebních rozhledů 321 Kč, avšak u Opery Plus jen 140 Kč, jsme pro letošek požádali s podrobným zdůvodněním o alespoň částečné narovnání zdeformovaného konkurenčního prostředí. Reakcí k našemu velkému překvapení bylo konstatování ministerské grantové komise pro oblast klasické hudby, že „není možné akceptovat tak výrazné meziroční navýšení příspěvku, což se promítlo do bodového hodnocení“, následované drastickým snížením letošního grantu oproti předchozím letům o více než polovinu (!), tedy dokonce už jen na pouhou čtvrtinu toho, co na jednu normostranu textu pro letošek dostala konkurence.

S žádostí o přehodnocení tohoto rozhodnutí jsme se podle zásad dotačního řízení proto obrátili na ministra kultury Ilju Šmída a doložili ji více než výmluvnou analýzou, vycházející přímo z čísel konkurenčních projektů, předem vyžádaných od ministerstva na základě otevřeného přístupu k informacím. Zpochybnili jsme i souběžné poskytování dotací pro tištěné a webové verze Harmonie i Hudebních rozhledů, kdy přitom obsah obou verzí je takřka totožný, a tudíž je placený dvakrát, což už před dvěma lety samo ministerstvo kultury při našem jednání označilo za nepřípustné, avšak tato praxe pokračuje nadále. A v neposlední řadě jsme zpochybnili objektivitu letošního dotačního řízení také z důvodu, že se rozpravy i následného hlasování o dotaci pro Hudební rozhledy i konkurenční projekty zúčastnil člen redakční rady zmíněného periodika a člen grantové komise v jedné osobě, a to v rozporu s platným příkazem ministra kultury, respektive s jednacím řádem dotačních komisí.

Následné zamítnutí naší žádosti ministrem Iljou Šmídem je pro nás zklamáním, a to tím spíš, že na většinu našich jednoznačných argumentů ani neodpověděl.

Uvedená fakta, znevěrohodněný průběh dotačního řízení a v neposlední řadě postoj ministerstva kultury jsou pro nás natolik nepřijatelné, že jsme se na protest proti tomu rozhodli po devíti letech činnost Opery Plus ukončit. Stejně tak nechceme tolerovat fakt, že některá konkurenční periodika v uplynulých letech opakovaně nakonec dostávala vyšší dotace, než ministerstvo ve výsledcích grantových řízení zveřejnilo.

Dnešním dnem publikační činnost našeho portálu končí, jeho stránky včetně archivu by měly být přístupné do konce tohoto roku. Děkujeme všem našim bývalým i současným autorům, dalším spolupracovníkům a partnerům, stejně jako i našim čtenářům a sympatizantům za přízeň.

Vít Dvořák
šéfredaktor

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (24) “Opera Plus končí. Důvodem je protest proti seškrtanému grantu od ministerstva a zdůvodnění těchto restrikcí

  1. Tak to je velmi špatná zpráva a velká škoda! Ach ty granty… Na Operu Plus jsem “chodil” denně i několikrát a rád jsem četl skoro vše, co tu vyšlo. Bylo to vždy na úrovni a aktuální, s širokým záběrem tematickým i geografickým. Navíc jsem měl tu čest chvíli pro portál i pracovat… Mrzí mě to! To je vidět, jak si stát váží kultury a prospěšných počinů a něčí práce. Opravdu smutné!
    Děkuji za vše, pane Dvořáku a spol.!

  2. Myslím, že je to špatné rozhodnutí. Grantová politika sice křiví trh, ale protestovat proti ní tím, že něco přestanu dělat, je poněkud dětinské. Zkusili jste zapřemýšlet o nějaké platformě typu HitHit, na které byste se pokusili získat peníze pro svůj projekt? Případně založit placenou část webu? Jestliže je vaše čtenáršká základna tak velká, jak píšete, nemuselo by to být neřešitelné. Jsem si vědom toho, že to není jednoduché, ale rovnou to zabalit je to úplně nejjednodušší. :-(

  3. Furt tě zprávě nedokážu uvěřit. Je to opravdu definitivní? Nepomohla by intervence že strany čtenářů na MF? Evidentně to úředníci na MF jsou naprosti idioti.Nějak si svůj život bez tohoto webu neumim predstavit. A archiv jen do konce tohoto roku je taky strašně málo. Je zde spousta uzasnych článku k nimž jsem se vás id času vracel.

  4. To je velká škoda,vaše články a kritiky jednotlivých premiér oper pocelé republice jsou velice zajímavé,ipřehled dění v cizině,ve Vídni ,v Mnichově ,V Dráždanech ,v Met,v Royal opera Covent
    Garden.Pokud by byla placená část webu,možná by to bylo řešení.Je nás,cojsme zvyklí se několikrát na web vracet více.Možná je i změna na ministerstvu kultury.Opravdu smutné!

  5. Myslím, že je to velká škoda – Ministerstvo kultury již pohřbilo před pár lety vyjímečný koncept pražského divadla Komedie, teď Opera plus – jediné médium, které aktuálně informovalo o novinkách v oblasti opery.Při vší úctě k tiskovým médiím typu Harmonie / Hudební rozhled český divák si logicky zvykl na to, že recenzi z představení si přečte následující den a ne s několika měsíčním zpožděním, až recenze vyjde v tištěné podobě. A to nemluvě o konceptu např. pravidelných operních kukátek, v tomhle Operu Plus prostě nikdy není schopen nahradit.

  6. Záplava desítek komentářů na sociálních sítích od umělců i obyčejných čtenářů mluví za vše. Je do nebe volající, že ministerstvo z peněz nás daňových poplatníků vydastně financuje dva naprosto identické tištěné časopisy, když přitom ubohá úroveň Hudebních rozhledů snad ani nestojí za komentář a taky je prakticky už nikdo nečte. Úspěch se holt v Čechách neodpouští a intriky konkurence mají opět navrch, na což teď doplatil i tenhle portál. Velmi smutné!

  7. Zajímavé je podívat se na složení grantové komise:
    Jaromír Javůrek – dramaturg, dirigent, ředitel MHF Janáčkův máj
    Petr Daněk – hudební publicista, pedagog (AMU) a sbormistr
    Václav Derner – ředitel Filharmonie Hradec Králové
    Roman Bělor – ředitel MHF Pražské jaro
    Ivo Medek – rektor JAMU, hudební skladatel, publicista a organizátor
    Věroslav Němec – muzikolog, hudební kritik a publicista
    Roman Dykast – muzikolog a publicista, docent FFUK
    Martin Horyna – muzikolog, docent Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity
    Jindřich Bálek – hudební kritik a publicista (Český rozhlas Vltava)
    Jiří Zahrádka – muzikolog a publicista, docent Masarykovy univerzity Brno
    Zuzana Petrášková – muzikoložka, vedoucí hudebního oddělení Národní knihovny ČR

    Jak je vůbec možné, že hudební časopisy hodnotí lidé, kteří jsou v nejednom případě jejich autoři a berou od nich honoráře? Jak je možné, že hudební časopisy hodnotí ředitelé festivalů a orchestrů, jejichž činnost tyto časopisy recenzují a do nichž tyto festivaly a orchestry zadávají placenou reklamu?? Není to “náhodou” střet zájmů a prostor pro korupci jak dělaný? Jak je vůbec možné, že ministerstvo kultury jmenuje komisi pro hodnocení hudebních periodik v tomto složení?? A ministr Šmíd to ještě nestoudně obhajuje?? Opravdu je mně z toho všeho špatně od žaludku :-(

  8. Za léta, co server Opera plus existuje, se etabloval mezi každodenně čtené aktuální zprávy z oblasti opery, baletu a koncertu a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Četli jsme zde velice kvalitní příspěvky, např. od V. Reittererové, M. Weimanna nebo D. Chaloupky, ale i od mnoha dalších. Je nesmyslné srovnávat Operu plus s Hudebními rozhledy nebo s Harmonií. Všechna tato periodika mají své nezastupitelné místo a každé svou vlastní tvář (zatím).
    Již přes čtvrt století pozoruji nezadržitelný kulturní úpadek této země, který v posledních letech ještě více zintenzivněl. Zrušme výstavní síně a prostory můžeme pronajmout Vietnamcům jako tržnice. Zrušme operní soubory, stejně opera nikoho nezajímá. Zrušme činoherní soubory a v divadlech nechme prostor pro kšeftařské skupinky max. 3 – 6 herců, pokud možno známých z pokleslých seriálů televize Nova. Jde nám přece jenom o komerci! Proč má vysílat ČT art, když stačí Nova nebo Prima! Vždyť už se podařilo zničit stanici Vltavu ČR – kdo ji dnes poslouchá? Proč vydávat kvalitní knihy – stačí Blesk a podobná braková literatura. Proč by rodiče chodili s dětmi v neděli odpoledne do divadla, když to se dá prožít v hypermaketech, kde se nejprve nakoupí plný vozík věcí, které ani nepotřebujeme (hlavně hodně jídla!)a pak zajdeme do multikina na nějaký pokleslý film (proč podporovat vznik hodnotných filmů), který sledujeme za požírání popcornu zapíjeného Coca-Colou. Zrušme naše symfonické orchestry, proč se má chodit na snobské koncerty, když tzv. vážná hudba má stále méně posluchačů. Rodiče své děti už k ní většinou nevedou a učitelky ve škole také ne – vždyť to jsou už generace, kterým se hodnotné kulturní vzdělání nedostávalo! Proč máme Základní umělecké školy? K čemu? Vždyť přece děti se mohou věnovat sportu nebo raději sedět doma u počítače a hrát hloupé hry. Vůbec nechápu, proč by se v tomto kontextu měla Opera plus podporovat! Ministerstvo kultury přidělený rozpočet dokáže přece utratit např. podporou projektu dirigujícího P. Dominga ve Stavovském divadle! Je přece úplně jedno, kam ty peníze jdou, hlavně, že je někam pošleme. Ano, teď se máme po materiální stránce dobře! Nejezdíme v Trabantech, nestojíme na nic fronty, máme dost peněz, nijak nestrádáme! Taková společnost přece žádnou kulturu nepotřebuje! Naštěstí si těch pár lidí, které to ještě zajímá, může za kvalitní operou vyjet do zahraničí (Drážďany a Vídeň máme nejblíž), kvalitní knížky i CD a DVD si také můžeme koupit ze zahraničí. A v Národním divadle, myslím to pražské, by se jednou mohly pořádat jen prohlídky, případně konat svatby ve foyer. Tak nevím, jestli jsem nebyl spokojenější v 70. a 80. letech. Je to hrozné konstatování, tehdy jsme toužili po svobodě a lepším životě, ale kulturu jsme měli – a dobrou!

  9. Naprosto souhlasím s vyjádřením p. Zbyňka Brabce. Vzdělanost a kulturnost naší společnosti má sestupnou tendenci. A pokud je to ještě za aktivního podílu státu, tak to je konec úplný. Portál Opera plus je, tedy asi byl, můj orientační ukazatel. Je mi smutno,že jste se rozhodli skončit.Opět budou mít větší prostor portály pro diváky TV Nova, TV Barandov a čtenáři Blesku a podobným stále se rozrůstajícím hnus plátkům.

  10. Připojuji se ke zklamaným. Je mi smutno, pan Brabec to napsal za mne. Jsem už dost stará, hodně pamatuji. Ano, pokud jde o kulturu, je posledních 30 let strašným zklamáním. Vyrostla jsem na školních výchovných koncertech ve Smetanově síni s FOK, žádní amatéři a na nedělních odpoledních operách v divadle. Na koncertech se školou se všichni chovali slušně, atmosféra působila i na uličníky. Z mého pohledu začal úpadek už tím, že se začaly rozhlasové stanice “specializovat”. Takže krásná hudba už není součástí běžného vysílání, musíte ji vyhledávat. A teď musíme vyhledávat i slušné informace o hudbě.
    Děkuji Opeře Plus i za dřívější krásné výhry CD, vstupenek apod.
    Pane Dvořáku a ostatní, snad to takto neskončí.
    Marie Doležalová

  11. Je to nechutné a osobně by mne vůbec nepřekvapilo, kdyby za konkurenčními servery stáli skrytí diktátoři z naší politiky (a zároveň mediálního trhu). Není asi vůbec nutné jmenovat, každý kultivovaný člověk pochopí, o kom se zmiňuji.
    Velice mne to mrzí, Opera+ patřila řadu let k mému životu, ať jsem již přímo přispíval anebo častěji jen informace přijímal. Je-li možné nějak ještě situaci zvrátit, předem se připojuji k jakékoli podpisové či jiné kampani.
    Pavel Hrubeš

  12. Tohle je pro mne snad nejhorší zpráva letošního roku. Jsem šokovaná tím, jak se v dnešní době vůbec může něco takového stát. Jak je vidět, intriky mají zastání i na samotném ministerstvu kultury. O důvodech lze jen spekulovat… Je mi z toho smutno a stydím se, kde to vůbec žiju!

  13. Sponzor by samozřejmě byl fajn (i když nikdo nechce nic zadarmo a na obsahu webu by to bylo vidět), ale tady jde hlavně o systém grantů, který je už léta kritizovaný a který přitom stále přežívá – torpédovaný nechutnými zákulisními intrikami i “zásahy” samotného ministerstva. Jak je proboha vůbec možné, že někdo opakovaně dostává od ministerstva vyšší dotaci, než je zveřejněno ve výsledcích grantového řízení?

Napsat komentář