Opera se musí umět prodat, ještě víc než pop

  1. 1
  2. 2

Rozhovor s dirigentem Peterem Feranecem o opeře v Rusku, vzpourách orchestrů a penězích v kultuře

Je nepřehlédnutelnou postavou slovenské hudby. A to doslova. Když diriguje se svou téměř dvoumetrovou výškou a pažemi košatě rozpřaženými, rozhodně se před žádným orchestrem neztratí.
Začínal ve Vídeňské komorní opeře, v jednatřiceti se stal nejmladším šéfdirigentem Velkého divadla v Moskvě a navíc prvním cizincem v této pozici. Dlouhodobě spolupracuje s Petrohradskou filharmonií, šéfoval Slovenskému národnímu divadlu i Slovenské filharmonii. Nyní je zpět v Petrohradu, čerstvě byl jmenován hudebním ředitelem Michailovského divadla. U nás vystupuje Peter Feranec jen zřídka, například doprovázel Jessye Norman v Praze, dělal zde několik operních premiér (Figarova svatba, Adriana Lecouvreur, Falstaff). Letos zahajoval na Smetanovu Litomyšl, kde vystoupil poprvé. Při této příležitosti vznikl náš rozhovor.

V Litomyšli jsi dirigoval zahajovací koncert. Ale co opera – děláš rád open air představení?

Samozřejmě. Opera, to je svět, který miluju. V posledních letech jsem více operní, než symfonický dirigent, i během svého angažmá ve Slovenské filharmonii jsem dirigoval tak třicet procent koncerty a sedmdesát procent operní představení všude po světě. A samozřejmě i open air představení. Když jsem začínal ve Vídni, dělali jsme v Schönbrunnu „Mozartovky“ (oblíbený festival Mozart in Schönbrunn – pozn. autorky). Má to svá plus i mínus, někde musí mít zpěváci mikroporty, někde se to mírně ozvučuje. Jeden Rakušan má světový patent na takový systém – jak zpěvák s mikroportem chodí na pódiu, tak se ten ozvučený zpěv přesouvá sem a tam s ním. Nezní to stále jen z jednoho rohu u reproduktorů. Hodně se to teď užívá tam, kde není moc dobrá akustika. Ale dělali jsme taky koncert v Akropoli v Athénách a tam nebylo třeba nic ozvučovat, akustika je tam fenomenální.

Loni jsi skončil po dvou letech ve Slovenské filharmonii a je známo, že vaše vztahy s orchestrem nebyly právě idylické. V čem byl problém?

Moje smlouva byla dvouletá a ředitel Lapšanský ji neprodloužil. Nerozuměli jsme si. Jakmile přijdeš do starého týmu, i generačně, tak to nefunguje. Já také nechtěl orchestr a management v této podobě. Bylo potřeba redukovat zbytečně velký počet hráčů a mnoho lidí obměnit. Jsou tam nezdravé poměry, hráči v důchodovém věku, různé rodinkaření. Tyto struktury pak vládnou v orchestru, ne ředitel, šéfdirigent nebo koncertní mistr. (Pro mě nenašli za dva roky ani kancelář…)
Slovenská filharmonie vždycky pokukovala po České jako její mladší bratr, a mám dojem, že jsme od ní převzali spíš to nezdravé, než to dobré.
Problém toho orchestru je, že neumí správně diagnostikovat svůj stav a neustále se hledají výmluvy, proč se mu nedaří. Oni vědí, že ten stav není dobrý, ale řeknou si – na vině je šéfdirigent. Udělají podpisovou akci a tak odejde šéfdirigent, ale stav je stejný, nebo ještě horší. Tak se mění další dirigenti a pořád dokola, čímž samozřejmě padá i prestiž orchestru.
Dělali jsme třeba koncerty po internetu, byl to projekt, na který jsme získali dotaci z ministerstva a díky tomu se muzikantům i trochu zvedly platy. Tak jsem si myslel, že si toho orchestr bude vážit. Nestalo se. Chtějí hlavně zájezdy a nahrávat desky. Ale já jim říkám: vzbuďte se, kdo dneska nahrává? Desek jsou plné obchody. Nahrává Berlínská filharmonie a té to ještě platí město.

Stal ses hudebním ředitelem a hlavním dirigentem Michailovského divadla. Jak se těšíš na novou spolupráci?

Je to teď moje hlavní angažmá, začal jsem tam letos v březnu hostovat a od 1. července jsem byl jmenován hudebním ředitelem. Což pro mě znamenalo, že jsem v posledních měsících kromě dirigování seděl od rána do večera v kanceláři divadla a připravovali jsme novou sezónu. Dnes jsem hrdý na to, že ji máme komplet hotovou, ale i dramaturgický plán do roku 2014, všechny tituly včetně režisérů, dirigentů atd. Myslím, že jsme udělali fůru práce. Měli jsme tam letos pěvce Neila Shicoffa, Angelu Gheorghiu, uvedli jsme Halévyho Židovku, ta je teď nominovaná na Zlatou masku, což je nejprestižnější ruská cena.
Našim PR manažerem je Ioan Holender, současný dosluhující šéf Vídeňské státní opery, a dramaturgem Peter Blaha, můj dlouholetý známý, který byl dvacet let ve Vídeňské státní opeře. Od nové sezóny budeme mít také nového šéfa baletu ze Španělska, to bude bomba, opravdu skvělý, ale zatím nechci jeho jméno prozrazovat.

Jakou pozici má v Petrohradě Michailovské divadlo – vedle Mariinského?

Mariinské divadlo je historicky první opera v Petrohradě a Valerij Gergiev po svém příchodu vytáhl “Mariinku” do světových výšin. V Michailovském divadle to bylo poslední roky takové nijaké. Peníze tam byly, ale kvalita ne. Když jsem přišel, hráli tam dvacetileté třicetileté inscenace, na které se nedalo dívat. Jeden ruský miliardář vzal to divadlo pod křídla a zrekonstruoval za vlastní peníze. Patří sice stále městu, ale to garantuje jen základní platy, asi čtvrtinu z toho, co tam lidé ve skutečnosti berou. Na vše ostatní si divadlo musí vydělat samo, nebo to platí mecenáš. Například výpravy jsou v Rusku neuvěřitelně drahé. Dělali jsme loni třeba Rusalku, supermoderní, která stála půl milionu euro.

Jak taková Rusalka vypadá?

To byla moje první premiéra v Michailovském divadle. Ne Dargomyžského Rusalka, kterou tam znají, ale Dvořákova, ta se zde hrála poprvé. Scénu tvořily kvalitní 3D videoprojekce, koupila se na to nejnovější technika. Jeviště třeba úplně zalije voda a ty máš pocit, že jsi pod hladinou a plavou tam rusalky. Není to nějaká naivní filmová projekce, ale dokonalá prostorová iluze. Pro diváky to byl šok, protože do té doby tam nic takového nebylo.

Takže peníze v kultuře nejsou v Rusku takový problém jako u nás?

Hudebníci v Michailovském divadle berou víc než ve Slovenské a předpokládám i v České filharmonii. A v Mariinském divadle – tam má koncertní mistr 6000 euro měsíčně a k tomu odměny.

Je to štědrým financováním státu?

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


10
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Dekuji SB za pro me objevny rozhovor. Netusil jsem, do jake miry se umelecka scena v Rusku zmenila. Je take s podivem, jak priznive mezi sebe vzali cizince, to take jeste donedavna vubec nebylo bezne.

Kdyz uz to tema bylo nadhozeno, myslim ze ctenare OP by zajimalo ve vetsim detailu, jak se tam pripravuje repertoar nove operni sezony, co dnes dela E. Obraztsova (na foto, atd.

VT

Pavel Šimáček

Taky díky za skvělý rozhovor. Doufám, že ho čte i dost lidí "od fochu".

operomaniak

Už nadpis rozhovoru mluví za vše. I když jeho realizace je trny zarostlou cestou. Zejména proto, že třeba náš stát v tom nikterak nepomáhá. Peníze na kulturu jsou žalostné a v nové vládě bude dělat ministra kultury zubař. Takže co z toho vyplývá? Že kultuře rozhodně líp nebude (možná dostane pár plomb, to je vše)!

Anonymous

Ve srovnání s YNS, o němž se píše o den později, není P. Ferenec ani tak úspěšný, ani tak mladý. Ale relativně dobrým a úspěšným je alespoň u nás a díky jeho funkci se o Slovensku ví i na tom divokém východě :-).

Anonymous

Feranec je clovek, ktory sa na Slovensku NIKDY s NIKYM nezniesol. Taka je pravda…!!!

Anonymous

Pan Feranec je člověk, který umí velmi dobře prodávat především sám sebe. O jeho dirigentských kvalitách, pokud je mi známo, mnoho lidí dost pochybuje.

Vlasta

Co je to tady za chór závistivců? Pan Feranec je hudebním ředitelem druhého největšího divadla v 5milionovém Petrohradu. Šéf toho prvního patří k absolutním špičkám a léta byl m.j. hlavním hostujícím dirigentem MET. Myslí si snad někdo, že do druhého divadla si nasadí nulu?

Anonymous

ano, presne tak ako ste napisali! niet co zavidiet, najma nie ferancovu katastrofalnu povahu!

Anonymous

je to jeden obycajny hudobny analfabet,ktory len vesia pradlo namiesto dirigovania…

Anonymous

Ktory anonymny somar sa tu takto vulgarne vyjaduje? Boji sa, ze na nej poslu rusku strielaciu mafiu?