Operní kukátko (16)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 16. do 22. listopadu 2015. Appomattox Philipa Glasse. Mistři pěvci norimberští v San Francisku. Donizettiho neznámá opera Betly. Kain a Abel v postupimském kostele. Exotická Lakmé v Calgary. Nová čínská opera na ruský námět. Bernsteinova Mše v Česku s Vojtou Dykem. Angela Meade jako Norma. Joseph Kaiser nahradí Kurta Streita. Michaela Schuster a čas čarodějnic. Ředitel Met Peter Gelb o opeře v kině. Isidina tajemství Wolfganga Amadea Mozarta. Walter Felsenstein v dokumentech. Libretista Eugène Scribe ztracený ve své zápletce.

Operní kukátko

 

Philip Glass reviduje svou operu Appomattox
Závažná protiválečná opera amerického skladatele – minimalisty (toto zařazení skladatel většinou odmítá, a označuje se za autora repetitivní hudby) Philipa Glasse Appomattox na libreto významného anglického moderního dramatika a také libretisty Christophera Hamptona měla premiéru v říjnu 2007 v San Francisku. Libreto jednak vychází ze skutečné události amerických dějin ze závěrečných dnů občanské války, konkrétně z bitvy u Appomattoxu 9. dubna 1865, která byla poslední bitvou americké občanské války, a jednak z událostí dvacátého století. Libretista symbolicky spojuje skutečný soudní proces generálů Leeho (poraženého představitele Konfederace) a generála Granta z Unie, s výjevy a postavami amerických dějin druhé poloviny dvacátého století jako byli Martin Luther King, prezident Lyndon B. Johnson, tak aby propojil obě linie boje o občanská práva v Americe devatenáctého a dvacátého století. Světová premiéra přepracované verze v National Opera ve Washingtonu (14. listopadu 2015) v režii Tazewella Thompsona a pod taktovkou Dante Santiago Anzoliniho položila zřejmě více otázek než odpovědí.

Philip Glass: Appomattox - Washington National Opera 2015 (foto The Kennedy Center)
Philip Glass: Appomattox – Washington National Opera 2015 (foto The Kennedy Center)

Posílení linie dějin dvacátého století v celkovém rozložení příběhu zbavilo celek dramatické konzistence a opera má nyní příliš mnoho hrdinů. Představení díla o dvou katech (80 + 80 minut) tak zcela nepřesvědčilo, i když premiéra byla přední společenskou událostí nastávající sezony, již vzhledem k námětu i místu konání. Nastudování provází několik doprovodných diskuzí se skladatelem, libretistou a také diskusním panelem o odkazu americké občanské války.


Mistři pěvci norimberští v San Francisku
Velký úspěch sklidila středeční premiéra Wagnerovy jediné komické opery v San Francisco Opera v nastudování, jež je koprodukováno s Chicago Lyric Opera a s Glyndebourne Festival Opera. Zkušený režisér sir David McVicar přenesl děj z poloviny šestnáctého století do raných let devatenáctého století (tedy doby narození Richarda Wagnera), výtvarně inscenace evokuje historizující směry, především v Německu rozšířenou novogotiku.

Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg - San Francisco Opera 2015 (foto San Francisco Opera/Robert Kusel)
Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg – San Francisco Opera 2015 (foto San Francisco Opera/Robert Kusel)

Režisér nijak s dějem neexperimentuje a zachovává věrnost Wagnerovu ději. Sir Mark Elder debutuje jako dirigent v sanfranciské opeře a velký úspěch měli i zpěváci: skvělý barytonista James Rutherford jako Hans Sachs, tenorista Brandon Jovanovich (který zdárně překonal ohlášenou indispozici ve třetím aktu) a sopranistka Rachel Willis-Sørensen jako Eva.


Donizettiho neznámá opera Betly v Berlíně
V koncertním provedení poznali berlínští posluchači prakticky neznámou operu Gaetana Donizettiho Betly ossia La capanna svizzera (Betly aneb Švýcarská chaloupka) z roku 1836 (původní verze o jednom aktu, přepracovaná verze ve dvou aktech z roku 1837). Dvouaktovou verzi alpské romance provedlo seskupení Berliner Operngruppe s dirigentem Felixem Kriegerem, který se specializuje na znovuvádění operních rarit.

Gaetano Donizetti: Betly - Konzerthaus Berlín 17. 11. 2015 (zdroj giordanofansite.com)
Gaetano Donizetti: Betly – Konzerthaus Berlín 17. 11. 2015 (zdroj giordanofansite.com)

Sentimentální příběh pro pouhé tři zpěváky má složitou genezi libreta, pro které byly použity skladatelem starší operní a singspielové německé a francouzské texty. Prapůvodní látkou je text k singspielu Jery und Bätely Johanna Wolfganga von Goethe z roku 1780, který byl v průběhu konce osmnáctého i devatenáctého století zhudebněn vícekrát, ale námět přešel i do okruhu francouzské, respektive italské opery. V Berlíně sóla zpívala sopranistka Laura Giordano (titulní hrdinka Betly), barytonista Bruno Taddia (její bratr Max, seržant ve švýcarské armádě) a tenorista Adrian Strooper (chudý sedlák Daniele), který zaskočil pět dnů před premiérou za onemocnělého kolegu. Betly je jednou ze sedmdesáti čtyř oper slavného italského skladatele a český divák by si jistě zasloužil poznat i další méně známá díla tohoto mistra melodie.


Scarlattiho Kain a Abel v Postupimi
Oratorium, spíše pak opus ve tvaru církevní opery Alessandra Scarlattiho Cain overo Il primo omicidio (Kain aneb První vražda) z roku 1707 na libreto Antonia Ottoboniho provedl soubor Potsdamer Winteroper v prostoru Friedenskirche pod názvem Kain und Abel.

Alessandro Scarlatti: Kain und Abel - Neal Davies (Luzifer), Bettina Ranch (Cain), Marie Smolka (Abel) - Kammerakademie Potsdam 2015 (foto Kammerakademie Potsdam)
Alessandro Scarlatti: Kain und Abel – Neal Davies (Luzifer), Bettina Ranch (Cain), Marie Smolka (Abel) – Kammerakademie Potsdam 2015 (foto Kammerakademie Potsdam)

Dílo se starozákonním příběhem režírovala Andrea Moses (známá například svou poslední režií Mistrů pěvců norimberských v Berlíně), dirigoval Bernard Forck. Mezi vystupující najdeme třeba známou sopranistku Taliu Or v roli Evy. Premiéra představení 20. listopadu a po ní následuje pět listopadových repríz. Více než aktuální téma v dnešních dnech.


Exotická Lakmé v Calgary
Vedle vzrůstajícího zájmu o exotické Bizetovy Lovce perel sledujeme častější inscenování Delibesovy opery Lakmé, která je situována do Indie v době indické nadvlády v polovině devatenáctého století. Současná inscenace v Calgary v Jubilee Auditorium (jako koprodukce s Opérou de Montréal a Australia Opera) a s premiérou 14. listopadu 2015 pokračuje ještě dalšími třemi reprízami.

Léo Delibes: Lakmé - Calgary Opera 2015 (foto FB Calgary Opera)
Léo Delibes: Lakmé – Calgary Opera 2015 (foto FB Calgary Opera)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (3) “Operní kukátko (16)

  1. Dvě poznámky k jinak jako vždy zajímavého Kukátku: 1. Mistři pěvci nejsou jedinou Wagnerovou komickou operou, nezapomínejme na ranou operu Zákaz lásky, byť se k ní Wagner později nehlásil a do kánonu svých děl ji nezařadil, avšak i to je komická opera. 2. K Bernsteinově Mši: nevystoupí v ní Viktor Dyk, ale Vojtěch Dyk :)

    1. Milý pane Milane,
      máte pravdu. Wagnerova opera Das Liebesverbot oder Die Novize von Palermo nese žánrové označení Grosse komische Oper in zwei Akten, které zároveň vyjadřuje skladatelovy tehdejší ambice uspět na operním poli v žánru komické i výpravné opery. Při studiu libreta i opery, kterou jsem pohříchu neslyšel už více než 10 let, jsou zcela jasné záměry, který jako libretista Richard Wagner sledoval. Zjednodušení zápletky Shakespearovy hry Measure for Measure (česky pod názvy Veta za vetu, Půjčka za oplátku, Něco za něco atd.), která částí odborníků na alžbětinskou dramatiku není řazena do komedií ale do tzv. „problémových her“ (v tomto případě s tématy moci, cti a korupce), silně svou redukcí scén oproti původní hře (z původních 17 scén R. Wagner využil jen 4) posouvá výsledný tvar k jinému žánrovému zařazení. Wagnerovo libreto za hlavní osu zvolilo příběh Isabelly a zároveň posílilo jako protiklad „lidový“ komický živel nesený postavami Brighelly a služky Dorelly, ovlivněné konceptem postav commedie dell´arte.
      Děkuji, David Chaloupka

Napsat komentář