Operní kukátko (16)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 16. do 22. listopadu 2015. Appomattox Philipa Glasse. Mistři pěvci norimberští v San Francisku. Donizettiho neznámá opera Betly. Kain a Abel v postupimském kostele. Exotická Lakmé v Calgary. Nová čínská opera na ruský námět. Bernsteinova Mše v Česku s Vojtou Dykem. Angela Meade jako Norma. Joseph Kaiser nahradí Kurta Streita. Michaela Schuster a čas čarodějnic. Ředitel Met Peter Gelb o opeře v kině. Isidina tajemství Wolfganga Amadea Mozarta. Walter Felsenstein v dokumentech. Libretista Eugène Scribe ztracený ve své zápletce.

Operní kukátko

 

Philip Glass reviduje svou operu Appomattox
Závažná protiválečná opera amerického skladatele – minimalisty (toto zařazení skladatel většinou odmítá, a označuje se za autora repetitivní hudby) Philipa Glasse Appomattox na libreto významného anglického moderního dramatika a také libretisty Christophera Hamptona měla premiéru v říjnu 2007 v San Francisku. Libreto jednak vychází ze skutečné události amerických dějin ze závěrečných dnů občanské války, konkrétně z bitvy u Appomattoxu 9. dubna 1865, která byla poslední bitvou americké občanské války, a jednak z událostí dvacátého století. Libretista symbolicky spojuje skutečný soudní proces generálů Leeho (poraženého představitele Konfederace) a generála Granta z Unie, s výjevy a postavami amerických dějin druhé poloviny dvacátého století jako byli Martin Luther King, prezident Lyndon B. Johnson, tak aby propojil obě linie boje o občanská práva v Americe devatenáctého a dvacátého století. Světová premiéra přepracované verze v National Opera ve Washingtonu (14. listopadu 2015) v režii Tazewella Thompsona a pod taktovkou Dante Santiago Anzoliniho položila zřejmě více otázek než odpovědí.

Philip Glass: Appomattox - Washington National Opera 2015 (foto The Kennedy Center)
Philip Glass: Appomattox – Washington National Opera 2015 (foto The Kennedy Center)

Posílení linie dějin dvacátého století v celkovém rozložení příběhu zbavilo celek dramatické konzistence a opera má nyní příliš mnoho hrdinů. Představení díla o dvou katech (80 + 80 minut) tak zcela nepřesvědčilo, i když premiéra byla přední společenskou událostí nastávající sezony, již vzhledem k námětu i místu konání. Nastudování provází několik doprovodných diskuzí se skladatelem, libretistou a také diskusním panelem o odkazu americké občanské války.


Mistři pěvci norimberští v San Francisku
Velký úspěch sklidila středeční premiéra Wagnerovy jediné komické opery v San Francisco Opera v nastudování, jež je koprodukováno s Chicago Lyric Opera a s Glyndebourne Festival Opera. Zkušený režisér sir David McVicar přenesl děj z poloviny šestnáctého století do raných let devatenáctého století (tedy doby narození Richarda Wagnera), výtvarně inscenace evokuje historizující směry, především v Německu rozšířenou novogotiku.

Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg - San Francisco Opera 2015 (foto San Francisco Opera/Robert Kusel)
Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg – San Francisco Opera 2015 (foto San Francisco Opera/Robert Kusel)

Režisér nijak s dějem neexperimentuje a zachovává věrnost Wagnerovu ději. Sir Mark Elder debutuje jako dirigent v sanfranciské opeře a velký úspěch měli i zpěváci: skvělý barytonista James Rutherford jako Hans Sachs, tenorista Brandon Jovanovich (který zdárně překonal ohlášenou indispozici ve třetím aktu) a sopranistka Rachel Willis-Sørensen jako Eva.


Donizettiho neznámá opera Betly v Berlíně
V koncertním provedení poznali berlínští posluchači prakticky neznámou operu Gaetana Donizettiho Betly ossia La capanna svizzera (Betly aneb Švýcarská chaloupka) z roku 1836 (původní verze o jednom aktu, přepracovaná verze ve dvou aktech z roku 1837). Dvouaktovou verzi alpské romance provedlo seskupení Berliner Operngruppe s dirigentem Felixem Kriegerem, který se specializuje na znovuvádění operních rarit.

Gaetano Donizetti: Betly - Konzerthaus Berlín 17. 11. 2015 (zdroj giordanofansite.com)
Gaetano Donizetti: Betly – Konzerthaus Berlín 17. 11. 2015 (zdroj giordanofansite.com)

Sentimentální příběh pro pouhé tři zpěváky má složitou genezi libreta, pro které byly použity skladatelem starší operní a singspielové německé a francouzské texty. Prapůvodní látkou je text k singspielu Jery und Bätely Johanna Wolfganga von Goethe z roku 1780, který byl v průběhu konce osmnáctého i devatenáctého století zhudebněn vícekrát, ale námět přešel i do okruhu francouzské, respektive italské opery. V Berlíně sóla zpívala sopranistka Laura Giordano (titulní hrdinka Betly), barytonista Bruno Taddia (její bratr Max, seržant ve švýcarské armádě) a tenorista Adrian Strooper (chudý sedlák Daniele), který zaskočil pět dnů před premiérou za onemocnělého kolegu. Betly je jednou ze sedmdesáti čtyř oper slavného italského skladatele a český divák by si jistě zasloužil poznat i další méně známá díla tohoto mistra melodie.


Scarlattiho Kain a Abel v Postupimi
Oratorium, spíše pak opus ve tvaru církevní opery Alessandra Scarlattiho Cain overo Il primo omicidio (Kain aneb První vražda) z roku 1707 na libreto Antonia Ottoboniho provedl soubor Potsdamer Winteroper v prostoru Friedenskirche pod názvem Kain und Abel.

Alessandro Scarlatti: Kain und Abel - Neal Davies (Luzifer), Bettina Ranch (Cain), Marie Smolka (Abel) - Kammerakademie Potsdam 2015 (foto Kammerakademie Potsdam)
Alessandro Scarlatti: Kain und Abel – Neal Davies (Luzifer), Bettina Ranch (Cain), Marie Smolka (Abel) – Kammerakademie Potsdam 2015 (foto Kammerakademie Potsdam)

Dílo se starozákonním příběhem režírovala Andrea Moses (známá například svou poslední režií Mistrů pěvců norimberských v Berlíně), dirigoval Bernard Forck. Mezi vystupující najdeme třeba známou sopranistku Taliu Or v roli Evy. Premiéra představení 20. listopadu a po ní následuje pět listopadových repríz. Více než aktuální téma v dnešních dnech.


Exotická Lakmé v Calgary
Vedle vzrůstajícího zájmu o exotické Bizetovy Lovce perel sledujeme častější inscenování Delibesovy opery Lakmé, která je situována do Indie v době indické nadvlády v polovině devatenáctého století. Současná inscenace v Calgary v Jubilee Auditorium (jako koprodukce s Opérou de Montréal a Australia Opera) a s premiérou 14. listopadu 2015 pokračuje ještě dalšími třemi reprízami.

Léo Delibes: Lakmé - Calgary Opera 2015 (foto FB Calgary Opera)
Léo Delibes: Lakmé – Calgary Opera 2015 (foto FB Calgary Opera)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments