Operní kukátko (7)

  1. 1
  2. 2
Týden od 14. do 20. září 2015. Triumf Kenta Nagana s Berliozovými Trojany. Groteskní Vojcek v Curychu. Wilsonova La traviata v Linci. Vilém Tell v Ženevě. Simon Rattle diriguje Schönberga a Psycho. Brundibár doma i v zahraničí. Andersenovo Děvčátko se sirkami jako opera. Neznámá Salieriho opera v Londýně. Unavená Diana Damrau. Jiří Suchý nebude zpívat písně Kurta Weilla. Nová malba pro železnou oponu ve vídeňské Státní opeře. Anja Silja a George London v nahrávce Bludného Holanďana z bayreuthského festivalu roku 1961. Vzpomínková kniha na režiséra Nikolause Lehnhoffa.

Operní kukátko
Kent Nagano a Trojané v Hamburku
Dirigent Kent Nagano převzal po Simone Young projekt Berliozových Les Troyens (Trojané). Jedno z nejrozsáhlejších děl operní literatury zažilo minulý týden skvělou premiéru pod jeho taktovkou a v režii Michaela Thalheimera, který v hansovním městě jako operní režisér debutoval. Thalheimer, mimořádně oceňovaný činoherní režisér v německy mluvících zemích, vytvořil divadelní koncept plný monumentality s vydatnou dávkou krvavých efektů, ale bez režijních excesů. Diváky nadchli představitelé titulních rolí: Catherine Naglestad (Kassandra), Elena Zhidkova (Didone) a Torsten Kerl (Aeneas), jehož – jak se zdá podle kritik – ale obě dámy trochu zastínily.

Bergův Vojcek v Curychu
Inscenace opery Albana Berga v Opernhaus Zürich sklidila úspěch u kritiky i diváků. Hudebního nastudování se ujal Fabio Luisi, který bude řídit první sérii sedmi představení v září (premiéra 13. září 2015) a na začátku října. Skvělým Vojckem se ukázal všestranný Christian Gerhaher, zpívající rozličné barytonové i basové party od Monteverdiho přes Haydna až k opeře dvacátého století. Pěvec se také výrazně specializuje na německou romantickou písňovou literaturu, ze které nahrál řadu děl. Marií mu byla nám dobře známá Gun-Brit Barkmin, pražská Elina Makropulos, Gloriana a Salome. Operu provedenou ve výrazném expresionistickém výtvarném i hereckém klíči režíroval Andreas Homoki.

La traviata Roberta Wilsona
Soubor Landestheater Linz uvedl s velkým úspěchem Verdiho La traviatu v režii Roberta Wilsona (naši recenzi najdete zde). Slavný režisér inscenuje svým obvyklým stylem v abstraktní náznakové dekoraci a důležitým stylotvorným prvkem celého představení je komplikovaná světelná režie (John Torres).Giuseppe Verdi: La traviata – Musiktheater 2015 (foto Olaf Struck)V hlavní roli sklidila velký ohlas sopranistka Myung Joo Lee. Projekt byl původně zamýšlen pro Teatro Real Madrid a vznikl ještě na popud intendanta Gérarda Mortiera, který nedávno zemřel na rakovinu. Režisér tuto současnou inscenaci Mortierovi věnoval.

David Pountney režíroval Rossiniho Viléma Tella v Ženevě
Britský režisér David Pountney, pracující před několika lety opakovaně i v České republice, režíroval původní francouzskou verzi Rossiniho opery v Grand Theatre v Ženevě. Po nedávné inscenaci téhož díla v londýnské Covent Garden, která vyvolala diskuzi i určitou dávku nevole pro příliš explicitní scénu sexuálního násilí (i když jako celek byla inscenace kritiky považována za spíše nudnou), ženevská inscenace sklízí převážně jen kladné ohlasy. Pountneyho režie je hodnocena jako velmi promyšlená a vysoce je ceněn i sólistický ansámbl v čele s Jeanem-Françoisem Lapointem (Tell) a tenoristou, rossiniovským specialistou, Johnem Osbornem, kterého známé z přenosů z Metropolitní opera (Armida, La donna del lago). Osborn ostatně zpíval Arnolda i v londýnské inscenaci a může obě inscenace porovnat.

Simon Rattle diriguje Schönberga i Psycho
Dirigent Sir Simon Rattle připravil na minulý týden pro koncert s Berliner Philharmoniker mimořádný program.Sir Simon Rattle (foto (c) 2013 Gabriel Walther Media & Design)V úvodu zazněla Čtvrtá symfonie a scéna pro orchestr Pan a Syrinx dánského skladatele Carla Nielsena. Pak následovalo krátké hudební drama Die glückliche Hand (Šťastná ruka) Arnolda Schönberga. Zvláštní dílo v délce cca 25 minut je velmi zřídka uváděné a skladatel především zamýšlel jeho jevištní podobu. Dílo nemá děj v divadelním smyslu, je to především hudební vyjádření emočních stavů (stejně jako mnohem úspěšnějšího monodramatu téhož skladatele Die Erwartung – Očekávání). Skladatel předpokládal a také v partituře předepsal světelnou režii pro ilustraci psychologických stavů. Sólistou díla byl barytonista Florian Boesch, doprovázený sborem Rundfunkchor Berlin. Většina kritiků se shoduje, že dílu by prospěla jevištní podoba a prostor komornější, než je nový koncertní rozlehlý sál. Závěr večera tvořila svita z filmové hudby Bernarda Herrmanna ke klasickému snímku Psycho. Tento velmi efektní opus, který je stále (stejně jako řada jiných svit z filmových hudeb) podceňován, vždy na posluchače působí jako magnet.

Brundibár doma i v zahraničí
Krásova terezínská opera Brundibár na libreto Adolfa Hoffmeistra je nejen součástí programu Hudebního podzimu v Praze 9, kde byla provedena o víkendu v Parku přátelství na Proseku společnými silami Dětské opery Praha (která ji má léta v repertoáru a inscenace je přístupná i na cd a dvd), ale bude též vyvrcholením vídeňského festivalu EntArteOpera dne 30. září 2015. Polovečerní dílo provede známý sbor Mozart Knabenchor Wien a Mädchenchor, dirigovat bude Martin Sieghart. Slavnostní večer v prvé půli doplní terezínské opusy Pavla Haase, Gideona Kleina a Viktora Ullmanna. Vídeňský festival vedle komorního koncertu, dalšího koncertu s kabaretním terezínským programem zahrnuje i výstavu v aule vídeňské Akademie výtvarných umění se zápůjčkami z českých sbírek a interaktivními programy, které mají přiblížit podmínky umělecké tvorby a provádění hudebních děl v táboře Terezín.

Děvčátko se sirkami Helmuta Lachenmanna
Opera podle tragické pohádky Hanse Christiana Andersena Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (Děvčátko se sirkami), kterou zkomponoval německý skladatel Helmut Lachenmann (narozen 1935), patří k nejúspěšnějším operním titulům žijících skladatelů naší doby. Dílo bylo premiérově uvedeno v Hamburku roku 1997 a pak nastudováno na řadě dalších německých a rakouských scén; v současnosti je k vidění například v Hamburku, Stuttgartu a Berlíně. V premiéře 18. září také dílo uvedla opera ve Frankfurtu nad Mohanem. Temné dílo podpořila bezútěšná režie Benedikta von Petera, který podpořil inscenaci videoprojekcemi.Helmut Lachenmann: Das Mädchen mit den Schwefelhölzern - Michael Mendl, Ensemble, Frankfurter Opern, Museumsorchester - Oper Frankfurt 2015 (foto © Monika Rittershaus)Dirigoval Erik Nielsen. Opera rozdělená do tří kratších aktů má zvláštní obsazení: Děvčátko (soprán a pantomimická role), Matka (němá role) a Sbor šedých postav (pantomima).

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář