Operní kukátko (9)
Kaufmann a Stoyanova v mnichovské Aidě
Frenetický ohlas na konci představení získali hlavní představitelé ve Verdiho Aidě v mnichovské opeře. Jonas Kaufmann a Krassimira Stoyanova – oba pěvci debutují v rolích Radama a Aidy na první operní mnichovské scéně.Kaufmann se ke kompletní roli vrací po delším časovém úseku, zpravidla z ní v minulosti zpíval jen árie nebo úryvky na koncertech. Kritici se rozplývají nad jeho vysokými tóny, například v árii Celeste Aida. U sopranistky především oceňují dramatickou vervu ve spojení s lyrickým výrazem a tvorbou krásného tónu. I další pěvci byli podle kritiky výborní – Anna Smirnova (Amneris) a Franco Vasallo (Amonasro). Všechna další představení jsou beznadějně vyprodána.
Manželé Macbethovi o (svém) manželství
Ruská sopranistka Tatiana Serjan (poprvé jako Lady Macbeth ve Vídni) a rumunský barytonista George Petean (debutující v této roli) vyprávějí o koncepci svých rolí v nové inscenaci Verdiho Macbetha ve vídeňské Státní opeře (premiéra 4. října 2015).O tom, když lásku nahradí touha po moci, ale i o tom, jak jsou oba party vokálně náročné, se dočtete zde.
Srážka premiér v Berlíně
Tento víkend zažil Berlín hned tři premiéry. Komische Oper uvedla v pátek v premiéře Offenbachovy Hoffmannovy povídky, v sobotu pak Staatsoper v Schillerově divadle Wagnerovy Mistry pěvce norimberské a v neděli Deutsche Oper Berlin pětihodinovou původní verzi Meyerbeerovy opery Afričanka pod názvem Vasco da Gama.
Rozhovor týdneNěmecká režisérka Andrea Moses režíruje v Staatsoper Berlin nové nastudování Wagnerových Mistrů pěvců norimberských, které mělo premiéru v sobotu. O snaze zbavit příběh tradičních režijních nánosů a klišovitých výkladů hovoří v rozhovoru, který najdete zde.
Iordanka Derilova jako Brünnhilda
Bulharská sopranistka Iordanka Derilova, kterou dobře známe z několikaletého působení v souboru Státní opery Praha, kde vytvořila především nejrůznější dramatické party italského oboru, postupem kariéry přešla na straussovský a wagnerovský obor.V ambiciózním projektu Wagnerova Prstenu Niebelungova Národní opery v Sofii vytvořila Brünnhildu. Záměrem bylo obsadit party výhradně bulharskými pěvci. Valkýra ve futuristické výpravě, připomínající raketu a kosmický prostor, byla velmi vřele přijata při hostování v německém Füssenu (Festspielhaus). Dirigoval Erich Wächter.
Patricia Racette jako Kateřina Izmajlovová
Londýnská English National Opera uvedla první sérii Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu, a to zpívanou v angličtině, jak je v tomto divadle zvykem. Hlavní roli představuje americká pěvkyně Patricia Racette, kterou známe z přenosů Met.Kritiky chválí její inteligentní přístup k roli i intenzitu výrazu, dobře hodnocen je i její partner John Daszak v roli Sergeje. Hůře je posuzována režie Dmitriho Tcherniakova, jenž Leskovův příběh z poslední čtvrtiny devatenáctého století přenáší do současnosti. Ostatně jeho poněkud „jednodušší“ výklad klasických ruských látek jsme měli možnost poznat i při přenosu inscenace Borodinova Knížete Igora z Metropolitní opery. Hudebního nastudování se ujal Mark Wigglesworth.
Händelův Orlando v Cardiffu
Orlando, méně uváděná opera Georga Friedricha Händela, právě vstoupil na repertoár Welsh National Opera v Cardiffu. Opera je uváděná v prostorách Wales Millenium Centre. Režisér Harry Fehr přesadil děj do soukromé nemocnice pro vojenské veterány ve válečné době. Významnou roli hraje psychoanalytický výklad a léčba Orlandových halucinací. Velkou pozornost na sebe strhává výkon amerického kontratenoristy Lawrence Zazza v titulní roli (psané pro virtuózního kastráta Senesina), který se na händelovské party specializuje, a Rebeccy Evans v roli Angeliky. Série představení od 27. září do 18. října 2015.
Veselá válka pohlaví ve Figarově svatbě v Chicagu
Mozartova Figarova svatba v Lyric Opera Chicago slibuje nejen perfektní zábavu (snad až trochu na úkor závažnějších témat opery), ale i vynikající pěvecké výkony. V rolích Figara a Hraběte se opakuje letošní salcburské obsazení – Adam Plachetka v debutu v chicagském operním domě a Luca Pisaroni; dámskému obsazení vévodí Američanka Amanda Majeski (Hraběnka) a Christiane Karg (Zuzanka). Diriguje Henrik Nanasi a chytrou režii vedl Michael Black.
James Levine nebude dirigovat Lulu
Pro značnou vytíženost i s ohledem na zdravotní stav se James Levine rozhodl nedirigovat letošní nové nastudování Bergovy Lulu v Metropolitní opeře. Vzhledem k závazkům, které ho váží k nadcházející premiéře Wagnerova Tannhäusera (premiéra 8. října 2015), přenechá nastudování a prvních pět představení dirigentu Lotharu Koenigsovi. Další tři reprízy bude dirigovat zřejmě jiný dirigent, jehož jméno vedení Met uvede později. Režii představení povede William Kentridge (výtvarník, animátor a režisér, jehož Šostakovičův Nos v Met nadchl publikum i kritiky) a v hlavní roli vystoupí skvělá Marlis Petersen, v současnosti zřejmě nejzkušenější představitelka tohoto obtížného partu.
Salome s Lise Lindstrom
Koncertní provedení Straussovy Salome v Bournemouth sklidilo velký ohlas. V koncertním nastudování Kirilla Karabitse s Bournemouth Symphony Orchestra, ale s hereckým aranžmá i několika vybranými rekvizitami skoro na hranici polojevištního provedení, zpívali známí pěvci. Přední světová představitelka Turandot a Salome, americká sopranistka Lise Lindstrom, ztvárnila titulní roli s velmi silným výrazem.V dalších rolích vystupovali Kim Begley (Herodes), Birgit Remmert (Herodias) a James Rutherford (Jochanaan). 2. října byl koncert reprízován v Birminghamu (Symphony Hall).