Operní kukátko (9)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 28. září do 4. října 2015. Aida v Mnichově s hvězdným obsazením. Manželé Macbethovi o (svém) manželství: Tatiana Serjan a George Petean. Víkendová srážka premiér v Berlíně. Režisérka Andrea Moses o Mistrech pěvcích norimberských. Iordanka Derilova jako Brünnhilda. Händelův Orlando jako traumatizovaný válečný veterán. Adam Plachetka v Chicagu. Přetížený James Levine. Lise Lindstrom v roli Salome. Plácido Domingo diriguje i zpívá v jednom představení. Kontratenoři v činohře. Návrat slavné Júlie Varády s tajemstvím. Vídeňské operní hvězdy vzpomínají. Neapolské árie Maxe Emanuela Cenčiće. Dokument o vzniku inscenace v České televizi.

Operní kukátko
Kaufmann a Stoyanova v mnichovské Aidě 

Frenetický ohlas na konci představení získali hlavní představitelé ve Verdiho Aidě v mnichovské opeře. Jonas Kaufmann a Krassimira Stoyanova – oba pěvci debutují v rolích Radama a Aidy na první operní mnichovské scéně.Giuseppe Verdi: Aida - Jonas Kaufmann (Radamès), Krassimira Stoyanova (Aida) - Bayerische Staatsoper Mnichov 2015Kaufmann se ke kompletní roli vrací po delším časovém úseku, zpravidla z ní v minulosti zpíval jen árie nebo úryvky na koncertech. Kritici se rozplývají nad jeho vysokými tóny, například v árii Celeste Aida. U sopranistky především oceňují dramatickou vervu ve spojení s lyrickým výrazem a tvorbou krásného tónu. I další pěvci byli podle kritiky výborní – Anna Smirnova (Amneris) a Franco Vasallo (Amonasro). Všechna další představení jsou beznadějně vyprodána.

Manželé Macbethovi o (svém) manželství
Ruská sopranistka Tatiana Serjan (poprvé jako Lady Macbeth ve Vídni) a rumunský barytonista George Petean (debutující v této roli) vyprávějí o koncepci svých rolí v nové inscenaci Verdiho Macbetha ve vídeňské Státní opeře (premiéra 4. října 2015).Giuseppe Verdi: Macbeth - George Petean (Macbeth) Tatjana Serjan (Lady Macbeth) - Wiener Staatsoper Vídeň 2015 (foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn)O tom, když lásku nahradí touha po moci, ale i o tom, jak jsou oba party vokálně náročné, se dočtete zde.

Srážka premiér v Berlíně
Tento víkend zažil Berlín hned tři premiéry. Komische Oper uvedla v pátek v premiéře Offenbachovy Hoffmannovy povídky, v sobotu pak Staatsoper v Schillerově divadle Wagnerovy Mistry pěvce norimberské a v neděli Deutsche Oper Berlin pětihodinovou původní verzi Meyerbeerovy opery Afričanka pod názvem Vasco da Gama.

Rozhovor týdne
Andrea Moses (foto © Wiebke Loeper)Německá režisérka Andrea Moses režíruje v Staatsoper Berlin nové nastudování Wagnerových Mistrů pěvců norimberských, které mělo premiéru v sobotu. O snaze zbavit příběh tradičních režijních nánosů a klišovitých výkladů hovoří v rozhovoru, který najdete zde.

Iordanka Derilova jako Brünnhilda
Bulharská sopranistka Iordanka Derilova, kterou dobře známe z několikaletého působení v souboru Státní opery Praha, kde vytvořila především nejrůznější dramatické party italského oboru, postupem kariéry přešla na straussovský a wagnerovský obor.Iordanka Derilova (foto Claudia Heysel)V ambiciózním projektu Wagnerova Prstenu Niebelungova Národní opery v Sofii vytvořila Brünnhildu. Záměrem bylo obsadit party výhradně bulharskými pěvci. Valkýra ve futuristické výpravě, připomínající raketu a kosmický prostor, byla velmi vřele přijata při hostování v německém Füssenu (Festspielhaus). Dirigoval Erich Wächter.

Patricia Racette jako Kateřina Izmajlovová
Londýnská English National Opera uvedla první sérii Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu, a to zpívanou v angličtině, jak je v tomto divadle zvykem. Hlavní roli představuje americká pěvkyně Patricia Racette, kterou známe z přenosů Met.Dmitrij Šostakovič: Lady Macbeth of Mtsensk - Patricia Racette (Katerina Ismailova) - English National Opera Londýn 2015 (foto © Clive Barda CLIVE)Kritiky chválí její inteligentní přístup k roli i intenzitu výrazu, dobře hodnocen je i její partner John Daszak v roli Sergeje. Hůře je posuzována režie Dmitriho Tcherniakova, jenž Leskovův příběh z poslední čtvrtiny devatenáctého století přenáší do současnosti. Ostatně jeho poněkud „jednodušší“ výklad klasických ruských látek jsme měli možnost poznat i při přenosu inscenace Borodinova Knížete Igora z Metropolitní opery. Hudebního nastudování se ujal Mark Wigglesworth.

Händelův Orlando v Cardiffu
Orlando, méně uváděná opera Georga Friedricha Händela, právě vstoupil na repertoár Welsh National Opera v Cardiffu. Opera je uváděná v prostorách Wales Millenium Centre. Režisér Harry Fehr přesadil děj do soukromé nemocnice pro vojenské veterány ve válečné době. Významnou roli hraje psychoanalytický výklad a léčba Orlandových halucinací. Velkou pozornost na sebe strhává výkon amerického kontratenoristy Lawrence Zazza v titulní roli (psané pro virtuózního kastráta Senesina), který se na händelovské party specializuje, a Rebeccy Evans v roli Angeliky. Série představení od 27. září do 18. října 2015.Georg Friedrich Händel: Orlando - Welsh National Opera Cardiff 2015
Veselá válka pohlaví ve Figarově svatbě v Chicagu
Mozartova Figarova svatba v Lyric Opera Chicago slibuje nejen perfektní zábavu (snad až trochu na úkor závažnějších témat opery), ale i vynikající pěvecké výkony. V rolích Figara a Hraběte se opakuje letošní salcburské obsazení – Adam Plachetka v debutu v chicagském operním domě a Luca Pisaroni; dámskému obsazení vévodí Američanka Amanda Majeski (Hraběnka) a Christiane Karg (Zuzanka). Diriguje Henrik Nanasi a chytrou režii vedl Michael Black.

James Levine nebude dirigovat Lulu
Pro značnou vytíženost i s ohledem na zdravotní stav se James Levine rozhodl nedirigovat letošní nové nastudování Bergovy Lulu v Metropolitní opeře. Vzhledem k závazkům, které ho váží k nadcházející premiéře Wagnerova Tannhäusera (premiéra 8. října 2015), přenechá nastudování a prvních pět představení dirigentu Lotharu Koenigsovi. Další tři reprízy bude dirigovat zřejmě jiný dirigent, jehož jméno vedení Met uvede později. Režii představení povede William Kentridge (výtvarník, animátor a režisér, jehož Šostakovičův Nos v Met nadchl publikum i kritiky) a v hlavní roli vystoupí skvělá Marlis Petersen, v současnosti zřejmě nejzkušenější představitelka tohoto obtížného partu.

Salome s Lise Lindstrom
Koncertní provedení Straussovy Salome v Bournemouth sklidilo velký ohlas. V koncertním nastudování Kirilla Karabitse s Bournemouth Symphony Orchestra, ale s hereckým aranžmá i několika vybranými rekvizitami skoro na hranici polojevištního provedení, zpívali známí pěvci. Přední světová představitelka Turandot a Salome, americká sopranistka Lise Lindstrom, ztvárnila titulní roli s velmi silným výrazem.Kim Begley (Herod) a Lise Lindstrom (Salome) v koncertním provedení SalomeV dalších rolích vystupovali Kim Begley (Herodes), Birgit Remmert (Herodias) a James Rutherford (Jochanaan). 2. října byl koncert reprízován v Birminghamu (Symphony Hall).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tibor Hajek

Operní kukátko vnímám jako užitečného průvodce po světových jevištích. Postrádám ale něco podobného (tedy kontinuálního a od jednoho autora) pro jeviště česká, například ve stylu Operního panoramatu Heleny Havlíkové. T. Hájek