Operní panorama Heleny Havlíkové (142)

  1. 1
  2. 2

Týden od 18. do 24. listopadu 2013
– Pod olivou míru a palmou ctnosti zavládla vznešená nuda
– Operní ostrov pozitivních zpráv
– Inspirace na dny příští
***

Pod olivou míru a palmou ctnosti zavládla vznešená nuda

Český skladatel vrcholného baroka Jan Dismas Zelenka (1679–1745) už ve své době, kdy hudební Evropa byla přesycena desítkami, ba stovkami schopných komponistů, zaujal především jako mistr kontrapunktu, když především ve svých mších a dalších chrámových dílech vytvořil skvosty, které nás uchvacují dodnes – často ve vysoce ceněných nahrávkách našich souborů, které se záslužně zelenkovské „renesanci“ věnují: Collegium 1704, Musica Florea, Collegium Marianum, Ensemble Inégal.

Po úspěchu loňského ročníku Hvězd barokní opery i prvního koncertu s Martinou Jankovou v druhém ročníku letošním si Collegia 1704 a Vocale ve druhém večeru tohoto cyklu při koncertním uvedení latinské holdovací hudební hry Pod olivou vítězství a palmou ctnosti ohmatala hranice dnešního uvádění „staré hudby“, kterou jinak pod vedením Václava Lukse znovuoživují a přivádějí k plnému životu. Ukázalo se, že každá hudba i významného skladatele nemusí automaticky být i dobrá jen proto, že je stará. Podobných skladeb, jako je Zelenkův korunovační hold, který měl ústy alegorických postav stvrdit prostřednictvím největšího českého světce a patrona země sv. Václava genealogicky odůvodněný habsburský nárok císaře Karla VI. na český trůn při jeho korunovaci v roce 1723, vznikaly v osmnáctém století desítky. Pokud je dnes vyčítáno Michalu Davidovi, že byl „dvorním skladatelem“ totalitních vládců, pak je Zelenkova korunovační alegorie s postavami Statečnosti, Eucharistické horlivosti, Vznešenosti, Božské prozřetelnosti, moudrosti nebo spravedlnosti, Víry nebo Zbožnosti odvedeným řemeslem, mistrovsky, ale řemeslem. A slova v programu o její mimořádnosti v kontextu Zelenkovy tvorby, dějin české ba dokonce evropské hudby až s přeháněním přehlížejí fakt, že tato kompozice vznikla ke konkrétnímu účelu – korunovaci krále. Bezezbytku a velkolepě ho naplnila, ale nic více. Ostatně získat „džob“ a dokonce i sklidit úspěch v rámci slavností spojených s korunovací habsburského císaře Karla VI. bylo pro Zelenku dozajista ternem – možná právě proto, že zkomponoval dílo, které se z dobové produkce zas až tak výrazně nevymykalo.

Tehdejší uvedení v jezuitském Klementinu kombinovalo hudební části a činohru s mluveným slovem ve stylu školských jezuitských her včetně tance a živých obrazů a mělo podobu velkolepé tříhodinové výpravné podívané, dnes bychom řekli „show“ se sto padesáti účinkujícími. Novodobé, pouze koncertní provedení v Rudolfinu zredukované jenom na hudební složku však bylo o tyto – podstatné – divadelní prvky ochuzeno. A když některé árie svým náhlým koncem působily vysloveně jako vytržené z kontextu, až příliš se vnucovala otázka, nakolik má taková verze, která by byla plně oprávněná například pro pořízení nahrávky, smysl.

Navíc nás Václav Luks „rozmazlil“ vysokou úrovní koncertů, operních inscenací, nahrávek a dalších produkcí svých Collegií. Tentokrát bohužel nenadchl ani výkon orchestru, jemuž chyběla pověstná preciznost a plasticita vypracování výrazu, ani sólové obsazení. Kontratenorista Terry Wey by se při korunovačních slavnostech proti kastrátům patrně neprosadil a nepřesvědčil ani v Rudolfinu, totéž platí o sopranistce Céline Scheen, tenoristovi Krystianu Adamovi, basistovi Tobiasovi Berndtovi i sboru. Všichni sice přesně naplnili „obřadné“ zadání – ale koncertní provedení pouze hudebních částí korunovační hry nijak neobohatili o důvod, proč ji – když nemáme krále – uvádět dnes.

Pro Václava Lukse, který jistě přípravě koncertu věnoval maximální úsilí, je výsledek mírným „klepnutím přes prsty“ – i „stará hudba“ může být jen stará.

Hodnocení autorky: 60 %
***

Operní ostrov pozitivních zpráv

Média tradičně milují negativní zprávy a otázka „co se vám nepodařilo“ dnes patří ke standardům rozhovorů moderátorů i s lidmi, kteří zaslouží hold za to, že se jim něco bohulibého povedlo. Nabízí se tak parafráze známého výroku o „ostrůvcích pozitivní deviace“, které i v nedobrých dobách jsou jakýmsi krystalizačním jádrem nebo zárodkem myšlenek a činů veskrze pozitivních – schopným přitáhnout i další lidi, hledající východiska z nejrůznějších „blbých nálad“. Takovým ostrůvkem pozitivní deviace je bezesporu internetový portál Opera Plus, založený před pěti lety Vítem Dvořákem jako prostor otevřený i velmi kritickým výměnám názorů v oblasti opery, baletu a vážné hudby vůbec. První slavnostní galavečer s Vyhlášením výročních cen Opery Plus byl důkazem, že úsilí Víta Dvořáka má smysl. Ostatně o Výročních cenách rozhodovali čtenáři – návštěvníci portálu – bylo jich na šest tisíc.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zelenka: Sub olea pacis et palma virtutis (Hvězdy barokní opery 2013-14)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na

Dobrý den, znovu připomínáme nutnost dodržování pravidel diskuze, urážky sem opravdu nepatří. Komentáře které pravidla porušují, budou vymazány. Děkujeme za pochopení.

JanF

“prostor otevřený i velmi kritickým výměnám názorů…” Omlouvám se, nevěděl jsem, že použití slov Michal David, totalitní vládce, džob a show ve spojení se slovem hloupost porušuje pravidla diskuse. Prosím tedy o prominutí, ale uvedené výrazy mne ve spojení s barokní holdovací hrou připadají jako nevhodné.

Bradley

Operní ostrov pozitivních zpráv? Konkrétně ve vašem pojetí spíše opak. Zejména co se týče hodnocení českých divadel. Takže o čem to výše vlastně píšete?

Lulu

Chtel jsem reagovat, ale kdyz jsem si precetl uvodni poznamku redakce o dodrzovani pravidel, tak jsem vychladl.Ostatne co jsem chtel rici, zrejme vyslovil muj predchudce ve svem prispevku, ktery byl smazan. Obcasne excesy recenzentky uz ctenari znaji a tak k perlam hodnoceni C.Bartoli jako motýla přibyl nyní Michal David, ktery je postaven na uroven genia J.D.Zelenky,tak že oba dali svuj talent do sluzeb totalitniho vladce, cimz zatratili sveho génia.Pani Havlíková zapomněla, že na koncerty Collegia 1704 nechodí stádo hluchých puberťáků jako na M.Davida, ale vybraná část publika, která je ochotna přijmout i takový polotovar, který nám naservíroval pan Luks se… Číst vice »

Lulu

Jak je vidět, názory hudební kritiky se mohou diametrálne lišit, což dokazuje i tento příklad.Takto píše o úterním koncertě Hvězd barokní opery pro Harmonii její šéfredaktor Luboš Stehlík:”Atmosféra večera by se dala popsat citací z melodramu: Aptate tympana, fides et organa, hilares plausibus tubas adornate (Rozezvučte bicí, struny i varhany, radostně trubky přizdobte plesáním). V každé části sálala radost z každého hráče a zpěváka. (…) Nad celým večerem, který vyprodaný sál plně uspokojil, určitě bděly Musas clementia Pragenas (pražské Múzy milostivé), takže patetický konec neoslavoval ani tak habsburský dům, jako českou hudebnost – Czechia, plaude, inter tripudia (Čechie, plesej, tanci… Číst vice »