Operní panorama Heleny Havlíkové (18)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Více než bouřlivý a zdaleka ne jen mozartovský týden od 24. do 30. ledna 2011

° Idomeneo s novými sólistkami
° Na Mozartových narozeninách ve Stavovském divadle exceloval Adam Plachetka
° Velká transformace pražské opery, Národního divadla a Státní opery Praha podle ministerstva kultury – shrnutí k 31. lednu 2011
– Má MK promyšlený plán dalšího postupu? Nebo má naopak plán, jehož promyšlenost pečlivě utajuje?

***

Idomeneo s novými sólistkami

Inscenace Idomenea v hudebním nastudování Tomáše Netopila a v režii Yoshiho Oidy měla ve Stavovském divadle premiéru v květnu loňského roku, ale pozornost si teď zasloužila proto, že do hlavních rolí úspěšně vstoupily dvě nové sólistky: naše přední koloraturní sopranistka Simona Houda-Šaturová jako zajatá trójská princezna Ilia. Dilema nenávisti k vítězným Řekům a zároveň lásky k nepříteli – krétskému princi Idamantovi, vyjádřila s mladistvě něžnou jímavostí. Potvrdila, že mozartovské role lyrického koloraturního sopránu stále patří k jejím doménám. V roli Idamanta se v Praze představila jako pozoruhodný talent mladičká slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová. Také ta se prosadila především v mozartovských rolích a v barokních operách – natolik, že je od loňské sezóny členkou Německé opery v Berlíně. Upoutala mě především barvou a znělostí svého hlasu a celkovou pěveckou jistotou.

***

Na Mozartových narozeninách ve Stavovském divadle exceloval Adam Plachetka

Z připomínky Mozartova narození 27. ledna ve Stavovském divadle udělala opera Národního divadla v posledních letech tradici. Sólisty byli tentokrát dva pěvci naší nejmladší generace: sopranistka Kateřina Kněžíková, která ohlásila, že zpívá v indispozici; proto ji nebudu hodnotit.


Výkon Adama Plachetky byl ozdobou večera. Tento teprve pětadvacetiletý basbarytonista je od letošní sezóny na dva roky členem ansámblu tak prestižního souboru jakým je Vídeňská státní opera. Diváci Stavovského divadla ho v mozartovském repertoáru znají jako Masetta i Giovanniho, Figara, Guglielma v Cosi fan tutte nebo Narda v La finta giardiniera. Na koncertě především v Leporellově rejstříkové árii, kterou „odvyprávěl“ s vtipem a šarmem, předvedl, jak mu vystupování s předními dirigenty a po boku světových sólistů svědčí. A jak chytře, rychle a s prospěchem dokáže vstřebávat to nejlepší od uznávaných vzorů. Jedním z nich je dozajista velšský basbarytonista Bryn Terfel. Také Plachetkův znělý basbaryton je od počátku založen na pevné dechové opoře, pohyblivosti a pregnantní deklamaci. Teď ho obohacuje o terfelovsky důmyslné a mnohovrstevné vyjadřování významů hudby i textu.

Velice se povedla i koncertantní symfonie Es dur pro hoboj, klarinet, lesní roh a fagot, v níž se mohli blýsknout hráči dechové sekce orchestru Národního divadla, který odvedl pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Netopila jeden ze svých nejlepších výkonů.

***

Velká transformace pražské opery, Národního divadla a Státní opery Praha podle ministerstva kultury – shrnutí k 31. lednu 2011

Oslava Mozartových narozenin ve Stavovském divadle ale měla tentokrát trpkou příchuť, nikoli kvůli programu koncertu a výkonům. Na závěr koncertu totiž Adam Plachetka vyjádřil obavy umělců z dalšího vývoje opery Národním divadle a hořce ironicky situaci glosoval slovy: „Doufám, že tu příští rok nebudeme hrát Requiem.“ Z hlediska opery Národního divadla to vyjádřil ještě docela optimisticky. Ministerstvo kultury totiž pod mediálním tlakem 26. ledna konečně odtajnilo studii nového uspořádání pražské opery a svých příspěvkových organizací – Národního divadla a Státní opery Praha. Podle ní i podle vyjádření náměstka ministra kultury Radka Zdráhala, by ve Stavovském divadle nadále už neměly působit soubory Národního divadla, a to ani činohra, ale jakási blíže nespecifikovaná mezinárodní mozartovská staggiona. A nejen to – Stavovské divadlo by mělo být převedeno na hl. m. Prahu.

Situace se zdá dost nepřehledná. Vyjádření ministra kultury Jiřího Bessera od konce loňského roku v souvislosti s rezignací Olivera Dohnányiho na post ředitele Státní opery Praha až po rozhovory náměstka Zdráhala pro MfDnes a Právo 17. ledna a pro Hospodářské noviny 31. ledna si v mnohém protiřečí a teprve postupně ministerstvo poodhaluje své záměry. Rozhodně nepotvrzují, že Ministerstvo kultury disponuje důkladnými analýzami a diskusemi pro tak zásadní kauzu, jakou je velká reforma pražské opery a dvou významných divadel, které MK zřizuje. Akci přitom chce ministerstvo spustit za pouhých pět měsíců.

Při shrnutí se budu se držet dostupných informací z veřejných zdrojů.

Operu dnes v Praze hrají dva samostatné soubory, které zřizuje a tedy i financuje Ministerstvo kultury – Národní divadlo v historické budově Národního divadla, které bylo otevřeno Smetanovou Libuší a měly zde premiéry některé opery Smetanovy, Dvořákovy, Janáčkovy, Martinů. A ve Stavovském divadle, pro které Mozart napsal Dona Giovanniho a Tita a které je dnes jediným dochovaným divadlem, kde Mozart přímo dirigoval. Druhým souborem je Státní opera Praha, která působí v budově bývalého Nového německého divadla, kde po válce krátce působil progresivní samostatný český operní soubor, který byl zásahem komunistického ministra kultury Nejedlého spojen pod názvem Smetanovo divadlo s Národním divadlem a znovu se osamostatnil po revoluci v roce 1992. Především v době působení svého prvního ředitele Karla Drgáče se Státní opera vyprofilovala jako progresivní soubor konkurující Národnímu divadlu.

Ministerstvo kultury financování dvou oper v Praze začalo považovat za čím dále větší přítěž a začalo hledat řešení. Ještě pod vedením Václava Riedlbaucha začalo nesměle vyjednávat o spolufinancování Státní opery s hlavním městem Prahou a do rámce úvah se dostalo i řešení situace Hudebního divadla v Karlíně, zřizovaného Prahou. Pod vedením radního pro kulturu Ondřeje Pechy (ODS) dokonce vznikla pracovní skupina, která se měla situací zabývat a vypracovat pro hlavní město legislativní, ekonomické, historické i umělecké podklady. Sešla se však pouze jednou.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Idomeneo (ND Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Jsem vážně moc zvědavý co bude zítra odpoledne náměstek Zdráhal zaměstnancům SoP a ND vysvětlovat!

Anonymous

Mezinárodní mozartovská staggiona s PKF….není náhodou šéfdirigent PKF taky ředitelem Glydenbourne On Tour? Že by onen zahraniční kapitál? Privazovat kulturní sektor je stejné svinstvo jako privatizovat zdravotnictví…pár lidí/firem na tom pohádkově zbohatne, všichni ostatní zapláčou…

Anonymous

Kdy se bude vysílat na Vltavě 3 záznam z Mozartových narozenin ve Stavovském ze 27.1. ?

Anonymous

ad 1.příspěvek: pan Zdráhal dnes předvedl nechutnou arogantní výsměšnou frašku, při které nedokázal přímo zodpovědět ani na jednu z položených otázek. Bud stočil odpověď někam úplně jinam nebo odpověděl otázkou a choval se samolibě a povýšeně (dokonce se i vysmíval člověku, který mu sdělil,že jako člen operního souboru nebere ani 15 tis.kč). V každém případě bylo vidět, že ve spoustě věcí mlžil a odpovídal účelově.Byl jak malý fracek, který něco provedl a hledá cestu z průšvihu tím, že je na všechny kolem arogantní a kope. Vysloužil si bučení a pískot a jak rycle přišel, tak odešel. A neštěk po něm… Číst vice »