Operní panorama Heleny Havlíkové (21)

  1. 1
  2. 2

Týden od 14. do 20. února 2011

° Zářící nebeská geometrie Blíženců z Amsterdamu
° Herecká asociace oznámila nominace na cenu Thálie 2010
° Frustrace baletu ND jako důvod odstranění konkurence v SOP a sloučení oper?
° Inspirace na dny příští

***

Zářící nebeská geometrie Blíženců z Amsterdamu

Do svého projektu CineMaestro zařadila síť kin Cinema City v Praze, Plzni a Pardubicích záznam amsterdamské inscenace opery Jean-Philippa Rameaua Castor a Pollux. V De Nederlandse Opera měla tato Rameaova opery premiéru sice už v lednu 2008, ale milou náhodou do českých kin dorazila v únoru, kdy je souhvězdí Blíženců, které je pojmenováno právě po mytologických dvojčatech Castorovi a Polluxovi, na české obloze nejlépe vidět. A třeba říci, že tito Blíženci v provedení Nizozemské opery a souboru Les Talens Lyriques pod taktovkou Christopha Rousseta a v režii Pierra Audiho na únorovém nebi přenosů opery do kin skutečně zazářili.

Rameauova v pořadí třetí opera Castor a Pollux, kterou u nás známe i z nastudování ve Stavovském divadle před dvanácti lety (premiéra 24. 6. 1999, dirigent Tomáš Hála, režie Eugen Green, Musica Florea), měla původní premiéru v roce 1737, kdy Rameau už převzal žezlo francouzské opery po Jean-Baptistovi Lullym včetně jeho pojetí opery jako tragédie lyrique. Zdálo by se, že tento patetický vytříbený styl, vycházející z mýtů o antických hrdinech, bude působit vyčpěle až směšně, v lepším případě – i vzhledem ke svému značnému časovému rozsahu – bude „ušlechtile“ nudit. Není tomu tak – ukazuje se, že barokní opera nadále ožívá novými impulsy v situaci, kdy opera soudobá dosud není sto té klasické plnohodnotně konkurovat – připomeňme Adamsova Nixona v Číně z předchozího týdne v přenosu z MET.

Nizozemská opera z Amsterodamu přesvědčivě předvedla, jak barokní operu přiblížit dnešnímu divákovi – měla ovšem k dispozici nejen excelentního Rousseta, odchovance Williama Christieho, a jeho Les Talens Lyrique. To by dnes k úspěchu nestačilo – francouzská barokní opera vyžaduje balet a bohatou scénickou a kostýmní výpravu, prostě podívanou. V Amsterodamu se podařilo najít scénické řešení, které šlo jinou cestou, z „nouze“ udělalo ctnost – Patrick Kinmonth, mnohostranný umělec (a mimo jiné i scénograf a kostýmní výtvarník) zvolil za základní scénické řešení nebeskou geometrii souhvězdí Blíženců a kostýmy lidí i bohů sjednotil ve stylu, kterým u nás například pojednává své sochy Olbram Zoubek: nepatřily do žádné konkrétní doby, snad jen připomínaly renesanci způsobem, jakým Kinmonth sám je renesanční osobností.


Dalším „článkem“ úspěchu byla dynamická moderní choreografie Amira Hosseinpoura, která organicky zapadala do onoho nebesky geometrického řešení a vytvářela účinný kontrast k přísně stylizovanému herectví zpívajících protagonistů, v němž mělo svůj význam každé hnutí prstu, obličeje. A protagonisté to byli svrchovaně povolaní: islandský tenorista Finnur Bjarnason jako Castor, Holanďan – barytonista Henk Neven v roli Polluxe i Francouzska Anna Maria Panzarella jako Télarie. Dokázali dát i hluboce koncentrovanou psychologickou věrohodnost komplikovanému příběhu, kdy dva bratři (synové vládce bohů Jupitera, z nichž ale jen jeden je nesmrtelný) milují stejnou ženu a jsou ochotni se jí vzdát ve prospěch druhého i za cenu cesty bez návratu do podsvětí. Nizozemská opera ukázala, jak že i dnes lze inscenovat barokní operu tak, aby pro publikum nebyla jen exkurzem do muzea historie opery.

***

Herecká asociace oznámila nominace na cenu Thálie 2010

Herecká asociace minulý týden vyhlásila nominace na ceny Thálie za rok 2010.
Do hlavní nominace operní porota Thalie vybrala mladou mezzosopranistku Michaelu Kapustovou za hlavní roli brněnské inscenace Rossiniho Popelky a sopranistku Christinu Vasilevu jako Káťu v nastudování Janáčkovy Káti Kabanové v ND. V kategorii mužských výkonů na operní cenu Thalie aspirují tenorista Tomáš Černý jako Don José v ostravské inscenaci Carmen a barytonista Richard Haan díky roli Sebastiana v brněnské Nížině.

Bude teď na třinácti členech Kolegia pro udílení Cen Thálie, kdo na slavnostním večeru v Národním divadle v sobotu 26. března, který v přímém přenosu odvysílá ČT1, Cenu Thálie 2010 v kategorii opera získá.


Operní porota kromě těchto hlavních nominací upozorňuje na dalších pět a pět pozoruhodných výkonů. Celkově nejčastěji – 4 krát – „zabodovala“ Janáčkova opera. Z brněnských inscenací se kromě dvou sólistů v hlavních nominacích do popředí zájmu dostal ještě tenorista Tomáš Kořínek za roli Dona Ramira v Rossiniho Popelce a tenorista Jaroslav Březina, který ztvárnil maloměšťáckého Broučka ve světové premiéře původní verze Janáčkova Výletu pana Broučka do Měsíce. Po dvou nominovaných mají sólisté z libereckého nastudování Donizettiho Náměsíčné: koloraturní sopranistka Olga Jelínková za náměsíčnou Aminu i sopranistka Lívia Obručník-Vénosová jako její závistivá sokyně Lisa. Z ústeckých inscenací se prosadily sopranistky Liana Sass jako Agatha ve Weberově Čarostřelci a Valeria Vaygant v roli Mimi z Pucciniho Bohémy. A dvojici nominovaných má také plzeňská opera díky své dlouholeté tenorové opoře – Janu Adamcovi v roli Kalafa v Pucciniho Turandot i Matějovi Chadimovi coby Papagenovi z Mozartovy Kouzelné flétny. Galerii vynikajících výkonů dle výběru operní poroty Thálie dotváří ještě mezzosopranistka Anna Nitrová za Isabellu v ostravském nastudování Rossiniho Italky v Alžíru a Jakub Kettner coby Sancho v Massenetově Donu Quichottovi v inscenaci Státní opery Praha.

***

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Každý týden si říkám že si snad přečtu optimističtější komentář. Asi ale od našich politiků čekám hodně:-( MV