Operní panorama Heleny Havlíkové (244)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Ceny Thálie – změny, pohled do „zákulisí“ operní poroty, operní nominace a osobní dovětek.
Cena Thálie (zdroj archiv)

Minulý týden byly zveřejněny nominace na Ceny Thálie, které už pošestadvacáté vyhlásila Herecká asociace. O laureátech se rozhodne 5. října 2019 v Národním divadle a tento ceremoniál bude opět přenášet Česká televize na programu ČT1.

I když jsou Ceny Thálie a jejich principy z různých stran zpochybňovány, kritizovány a porovnávány s dalšími cenami, ať už v oblasti divadla (Ceny divadelní kritiky, které pořádá a uděluje časopis Svět a divadlo, Ceny Divadelních novin) nebo vážné hudby (Ceny klasické hudby s kategorií vokální výkon), patří u nás k prestižním a umělci si je neopomíjejí uvádět ve svých životopisech. Cílem těchto cen je zejména zvýšení prestiže českého divadelního umění a současně prezentace i popularizace umělců a jejich výkonů. Výroční ceny mají samozřejmě i jiné umělecké obory, ale v divadle mají o to větší smysl kvůli specifičnosti toho uměleckého druhu, který se hraje v danou chvíli pro dané diváky. Se zavřením opony vlastně zaniká. I když se vedle fotografické dokumentace dnes pořizují i relativně kvalitní záznamy inscenací, jednou z forem, jak uchovat hodnoty něčeho tak efemérního, jakým jsou právě herecké, pěvecké nebo taneční výkony na divadelním jevišti, jsou právě Ceny Thálie. 

Změny
Už v průběhu uplynulých 25 let se Ceny Thálie různě vyvíjely, v letošním ročníku dochází k řadě významných úprav statutu. Jedna se týká rozhodného období – místo kalendářního roku budou nyní ceny udělovány za divadelní sezony, což lépe odpovídá divadelní praxi. Tento ročník je ale přechodný, takže zahrnuje delší úsek od prosince roku 2017 do konce května letošního roku. 

Mění se i kategorie a způsob rozhodování o cenách. Zůstává hlavní udělování cen za mimořádné jevištní výkony v ženských a mužských kategoriích za role nastudované na území České republiky. Rozšiřují se ale obory, takže ke čtyřem kategoriím – činohra, pohybové divadlo, opera, opereta a muzikál – přibyla pátá, alternativní a loutkové divadlo. 

O cenách za mimořádné jevištní výkony nyní rozhodují pouze odborné poroty jmenované prezidiem Herecké asociace, a to na základě zhlédnutých představení v průběhu celého daného období. Do rozhodování odborných porot se nyní už nemohou zapojovat přímo diváci, ale porotám předkládají své návrhy jednotlivá divadla, vysoké umělecké školy, státní konzervatoře, Asociace profesionálních divadel, Asociace nezávislých divadel a Česká akademie divadelníků. Od letošního ročníku tak odborné poroty nenavrhují pouze nominace, jež byly v každém oboru rozšířeny z osmi nominantů v jednotlivých genderech na deset ženských a deset mužských výkonů, resp. v kategorii loutkového divadla celkově 10 společných nominací pro oba gendery. Odborné poroty v den udílení cen hlasují také přímo o laureátovi, což dříve příslušelo nadoborovému Kolegiu Cen Thálie. To bylo zrušeno. Nahradila ho s jinými kompetencemi nově zřízená Česká akademie divadelníků, jejímiž členy jsou všichni nositelé Cen Thálie a další významné osobnosti. Tato Akademie rozhoduje o ceně za přínos českému divadelnictví (dříve tzv. Zvláštní cena Kolegia), kterou může obdržet významná žijící osobnost z okruhu autorů, režisérů, scenáristů, choreografů, scénografů, dirigentů apod., tedy nikoli herci, tanečníci nebo sólisté oceňovaní samostatně dle oborů. O ceně za celoživotní mistrovství, od letoška v činoherním oboru rozšířené na dvě podle genderu, o ceně pro mladého činoherce do 33 let a ceně za šíření divadelního umění v televizi rozhoduje Prezidium Herecké asociace. 

Pohled do „zákulisí“ operní poroty
Činnost operní poroty, nyní sedmičlenné ve složení Zbyněk Brabec – předseda, Vojtěch Babka, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda a Jan Štych, je systematická a rozvržená tak, aby zahrnula pokud možno všechny operní inscenace po celé republice za dané období. Jezdíme na premiéry i reprízy všech operních inscenací – nejen do deseti našich tzv. kamenných divadel v Praze (Národní divadlo a Státní opera), v Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Liberci, Českých Budějovicích, Opavě a Ústí nad Labem, ale i mimo tuto síť. Ta sympaticky houstne – mezi alternativní soubory, které uvádějí operní inscenace, patří například Opera Diversa, Ensemble Damian, Hofmusici, Musica Florea, Capella Regia, Opera studio Praha, Hausopera; operní produkce se objevují také na festivalech ve Znojmě nebo na New Opera Days v Ostravě, případně na Ostravských dnech, patří sem i opera v Divoké Šárce. 

Viděla jsem k osmdesáti inscenacím, často i v několika obsazeních, což znamená na devět stovek výkonů. Se členy poroty mezi sebou návrhy na nominace průběžně probíráme. Na závěrečném jednání pak znovu zevrubně diskutujeme o výkonech v každé jednotlivé inscenaci a bereme v potaz také návrhy z divadel. Na základě písemného hlasování jsme pak vybrali deset nominací a z nich ony tři tzv. finálové. 

Bývá to obtížné rozhodování, trvá řadu hodin. A je pro českou operu vynikající zpráva, že je opravdu z čeho vybírat. Soustřeďujeme se na výkony v kombinaci pěveckého i hereckého umění, takže se může stát, že oceníme výkon v inscenaci, kterou jako celek nehodnotím příliš vysoko – a obráceně, ve špičkové inscenaci nemusí být automaticky tak mimořádný výkon na cenu.

Kateřina Kněžíková (foto Ilona Sochorová)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na