Operní panorama Heleny Havlíkové (27)

  1. 1
  2. 2

Týden od 28. března do 3. dubna 2011

° Další výborná opera z Ústí
° Dvakrát měř a jednou řež – opět k situaci kolem slučování pražských oper
° Inspirace na dny příští

***

Další výborná opera z Ústí

V pátek měl v ústeckém divadle premiéru Verdiho Trubadúr. Tato opera sice patří s Traviatou a Rigolettem k onomu slavnému trojhvězdí Verdiho oper, bývá jí však vyčítáno zmatené a komplikované libreto. Nahlíženo ovšem dnešní zkušeností klipovitých příběhů a syžetů s přetržitě poskládanými fabulemi jsou tyto výhrady už poněkud passé. Verdiho Trubadúr přece není historicky věrnou hrou o mocenských bojích ve Španělsku 15. století, ale je to hudební drama velkých emocí a vášní – pomsty, lásky, žárlivosti, mužského soupeření o moc a lásku ženy, a také jímavým příkladem ženského sebeobětování. V hudebním a především melodickém vyjádření vypjatých citů byl Verdi skutečný mistr. Právě oproštění od doslovného převyprávění příběhu a přenesení důrazu na střety emocí a vášní se stalo rozhodujícím východiskem úspěchu ústeckého nastudování. V jeho základě stál kompaktní a hlavně kompatibilní inscenační tým a soustředěný výkon celého souboru.

Norbert Baxa patří u nás nejen k velice zkušeným operním dirigentům, ale zná také přesně možnosti ústeckého operního souboru. Dokázal ho přes nevýznamná zakolísání provést až ke strhujícímu finále. Udržel vyváženost zvuku orchestru a sólistů: Kdyby forte, kterým nešetřil, vyvážil ještě více kontrastem dynamicky ztišených míst, byl by celkový dojem ještě plastičtější. O dynamické nuance se přitom velmi snažil sbor dobře připravený Milanem Kaňákem; díky tomu právě sborové scény patřily k vrcholným místům premiéry a pochvalu zaslouží i to, jak důsledně a ukázněně sboristé respektovali režijní řešení.

Režisérka Karla Štaubertová má za sebou mnohé operní zkušenosti a v týmu s výtvarníkem Jánem Zavarským si vypracovala osobitý režijní rukopis, v němž se oprostila od prvoplánové popisnosti. Nepatří přitom k operním bořitelům, kteří se zviditelňují tím, že za každou cenu převyprávějí příběh opery jinak, ale vychází z libreta a hudby a ve výtvarných obrazech s významnou rolí světla a ve stylizovaných gestech se snaží postihnout podstatu sdělení inscenovaných oper.

Trubadúr, kterého Štaubertová teď v Ústí nastudovala po inscenacích v Košicích a Liberci už potřetí, patří k jejím nejzdařilejším režiím. Funkční a výtvarně skvěle řešenou scénu tvoří prázdná bílá aréna. Její zadní ochoz je sestaven ze stupňovitě se zvyšujících panelů, které šlo různě odebírat a na které byly také promítány sekvence ohně v kontrastu s projekcí drsného šedého chladného kamene; schody za tímto ochozem obohacují scénu o vertikální rozměr. Vznikl tak jakýsi závěrečný zákrut spirály osudu, z níž už není úniku. Na její stěny narážejí emoce protagonistů, kterým z onoho stupňovitého ochozu přihlížejí ostatní. Půlkruh této pomyslné, spirálou lemované arény tvoří přesné prostředí pro střety osudů a vášní, lásky a pomsty, vystupňované výbornou taneční choreografií Lucie Holánkové a baletu Severočeského divadla. Přesná pohybová stylizace se ovšem neomezila jen na balet, ale i na významově srozumitelná přesná gesta, vybraná v souladu s hudbou, takže v přesně volené až „wilsonovsky“ působivé zkratce postihovala vztahy postav. Vše se zacykluje do nevyhnutelně tragického finále. Důležitou složkou výsledného úspěchu i byly historizující kostýmy módního návrháře Petra Beneše (který takto v opeře úspěšně debutoval). V kontrastu k jednoduché scéně navozovaly barvitý španělský kolorit, podporovaly charaktery jednajících postav – a všem velice slušely.
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Trubadúr (SDOB Ústí n.L.)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Trubadúr byl opravdu inscenací, za kterou by se nemusela stydět ani větší opera. Uvědomil jsem si, že ani z renomovanějších scén často neodcházím tak spokojen, jako tentokrát z ústecké premiéry.
Ústecký soubor pod vedením ředitele Tomáše Šimerdy znovu obhájil své místo na slunci. Doufám, že se z toho ústečtí radní poučí.
Ale abych vše neházel jen na radní, vinu za tento kulturní marasmus nese také stát, který se systematicky dvacet let zříká podpory kultury. A je jedno, které partaje zrovna vládnou.

Anonymous

Leonora3:je radost citat takuto recenziu z oblastneho divadla a pani Havlikovej za nu patri vdaka. Ano, zaujima nas predovsetkym zivy Trubadur na scene a nielen v pripravovanom prenose z Met. Potvrdzuje, ze divadla maju svoje miesto v zivote krajskych miest a obohatia a rozsiruju kulturny obzor. Ved ake prostriedky sa davaju do sportu, aquaparkov atd. Nie-mala skupina ludi taketo zariadenia nikdy nevyuziva, zato chodime do divadla a svoje dane odvadzame tak, ako ini (mozno este vacsie, ako ti, co chodia na fotbal). A k Trubadurovi: tandem Pavla Steuberova a Jan Zavarsky uz viackrat dokazali, ze su zohranou dvojicou do financnej… Číst vice »

Anonymous

Nevite nekdo, jaky tvurci tym bude pripravovat Trubadura v SOP? Vim jen, ze to bude dirigent Koenig, ale scena, kostymi, rezie? A rozpocet?

Anonymous

Scénu a kostýmy pro Trubadúra v SOP bude dělat Josef Jelínek a režii Lubor Cukr.V rámci úspor bude tedy tvůrčí tým místní.V tomto případě to ale neznamená sníženou kvalitu.Jelínkovy kostýmy i scéna bude jako vždy na velmi vysoké úrovni.SOP má štěstí,že má ve svém pracovním týmu takové machry a může za velmi malé peníze vytvořit vysokou kvalitu.Ještě existují lidé co dělají divadlo s láskou a ne jen pro peníze.Měl byste si z nich vzít příklad pane Ondřeji Černý!!!