Operní panorama Heleny Havlíkové (28)

  1. 1
  2. 2

Týden od 4. do 10.dubna 2011

° Tři v metropolitní posteli
° Pražské nahlédnutí do emocionálních bouří flamenca
° Inspirace na dny příští

***

Tři v metropolitní posteli

Sobotní večer u nás patřil díky už 31 kinům, které do svých programů zařazují přímé přenosy z newyorské Metropolitní opery, Rossinimu a jeho Hraběti Orymu – v hvězdném obsazení. Tato rozpustilá buffa se řadí k těm nejlepším inscenacím, které jsme v projektu „opery do kin“ Metinhd zatím mohli vidět. Zásluhu na tom má ovšem hlavně trojice protagonistů – Diana Damrau, Joyce DiDonato a Juan Diego Flórez, kteří Rossiniho virtuózní belcantové party nejen suverénně zazpívali, ale své role i mistrovsky zahráli, všichni se smyslem pro komiku – vzácným.


Hrabě Ory nepatří z Rossiniho operního odkazu k těm nejznámějším. O Rossinim se ví, že se nijak nerozpakoval vykrádat sám sebe a plně to platí i pro tuto jeho předposlední operu. Oryho psal Rossini na vrcholu své slávy pro Paříž hýčkán přízní Pařížanů – a zkombinoval v něm pěvecké efekty italského belcanta a až marnotratně hýřivou oslnivost svých melodií s vlivy opéry comique a francouzskou galantností – ostatně zpívá se francouzsky na vtipný text zkušeného libretisty Eugena Scribeho.

Jde o rozverně pojaté juanovské téma zkombinované se zkouškou věrnosti. Zápletkou je anekdota z doby křižáckých výprav, kdy vyhlášený proutník hrabě Ory (Juan Diego Flórez) s partou svých kumpánů namísto dobývání svatého města využije nepřítomnosti rytířů a ve své soukromé „svaté“ válce dobývá raději city opuštěných paní a dívek. Aby pronikl k srdci (nejen) hraběnky Adèle (Diana Damrau), žijící ctnostně spolu se svými družkami, které svým rytířům slíbily věrnost po dobu jejich služebního angažmá v bojích s musulmany, použije lsti. Převleče se za poustevníka a v podzámčí si získá popularitu lidu jako rádce ve věcech lásky. Jeho páže Isolier (Joyce DiDonato) ovšem také po hraběnce touží a po lekcích svého záletného pána nakonec nad svým mistrem zvítězí. Když je Ory svým vychovatelem odhalen jako nepravý poustevník, pokusí se se svými kumpány proniknout na hraběnčin zámek v přestrojení za jeptišky, které jsou prý na útěku před chlípným hrabětem. Tato finta Oryho sice nakonec vpustí do hraběnčiny postele, ale ukáže se, že ta už je okupována jeho vlastním pážetem. Do takto rozehrané partie se vrátí křižáci od Jeruzaléma a Ory si musí hledat další milostné dobrodružství jinde – už bez svého pážete, které si hraběnka ponechá ve svých službách.

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (4) “Operní panorama Heleny Havlíkové (28)

Napsat komentář