Operní panorama Heleny Havlíkové (281)

  1. 1
  2. 2
Barokní noc s Cupidem a Hyménem
Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)

Další festival, který se nezalekl epidemiologických restrikcí, byl Festival komorní hudby Český Krumlov. Část programu jeho už 34. ročníku se uskutečnila v tradičním termínu na přelomu června a července, nicméně dominantu tohoto festivalu, Barokní noc na českokrumlovském zámku, pořadatelé v čele s ředitelkou Hanou Pelzovou, přesunuli na 24. a 25. července a stihli tak fázi uvolnění před druhou vlnou restrikcí postihujících kulturní akce.

Barokní noc je koncipovaná jako festivita, která přenáší člověka 21. století na pět hodin do života a zábav českokrumlovského zámku v 17. a 18. století. Diváci si coby hosté velitele legendární Schwarzenberské gardy mohou zašpásovat s maskami komedie dell’arte, zatančit v barokním stylu v Maškarním sále, svést bitvu, pobavit se s žongléry a chůdaři, fandit v myších závodech nebo v Zrcadlovém sále propadnout hazardním hrám – Smrtka ve vrhcábech obehraje kde koho. K tomu všemu Jiří Stivín pohvizduje na nejrůznější flétničky, vyhrávají Flauti cantanti, Krumlovští pištci nebo Ludus musicus, tančí soubor Alla Danza Brno – Baroque, mezi hosty se proplétají žáci výtvarného oboru ZUŠ Český Krumlov v nápaditých barokních maskách nebo „jezdci“ s vycpanými atributy koní. Než noc vyvrcholí v zámeckém parku prozářeném tisícovkami svící hostinou, dalšími scénami masek, kejklířů i polykačů ohňů a na závěr stylovým ohňostrojem podle historických pramenů, je jednou z „kratochvílí“ opera v autentickém českokrumlovském zámeckém barokním divadle.

Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)

Dramaturg festivalu Martin Voříšek pro letošní rok vybral oslavnou serenatu Franze Ferdinanda Arbessera s typicky barokním mnohomluvným názvem: Die durch Cupido und Hymäns Stärcke glücklich gemachte Trauungs Wercke / Mocí Kupida a Hyména svatba šťastně zařízená. Nicméně děj je docela prostý: Nevěsta už s připraveným svatebním věnečkem v ruce na poslední chvíli pochybuje, jestli se má vůbec vdát. Ženich, bůžek lásky Cupid a bůh sňatku, ochránce manželství a svatebních zpěvů Hymén ji přesvědčují o síle lásky a cnostech věrnosti, stálosti. Trvá jim to tři čtvrtě hodiny a Hymén pak už může pozvat všechny k radosti a oslavám sňatku. V závěrečném ansámblu zazní vzkaz novomanželům: Zlatým písmem zapisujeme dnešní den do knihy lásky a věrnosti, vzdávajíce poděkování nebesům. Ať jste stále dobré mysli, aby vás všude provázela dokonalá radost.

O Franzi Ferdinandovi Arbesserovi se dnes mnoho neví. Ani dramaturg Martin Voříšek ve svém fundovaném textu ve festivalové brožuře o něm zatím nevypátral větší podrobnosti. Arbesser působil ve schwarzenberských službách od 40. let 18. století v době panování Josefa Adama ze Schwarzenbergu jako varhaník a skladatel, měl na starosti i organizační zajišťování hudebních akcí knížecího dvora včetně pořizování nástrojů a hudebnin. V roce 1772 povýšil na místo varhaníka přímo ve vídeňské dvorní kapele a z tohoto titulu komponoval především duchovní skladby, které tvoří největší část jeho skladatelského odkazu.

Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)

Opis opery Die durch Cupido und Hymäns Stärcke glücklich gemachte Trauungs Wercke je uložen v Rakouské národní knihovně. Titulní strana specifikuje její uvedení v rámci oslav u příležitosti radostiplného svatebního dne hraběte Josefa Gundakara z Thürheimu a baronky Marie Dominiky z Hager-Allensteigu. Svatba se konala 24. ledna 1745 ve vídeňském Hofburgu za osobní přítomnosti císařovny Marie Terezie a císařského dvora. Pozván byl i Josef Adam ze Schwarzenbergu a věnoval novomanželům operní produkci, kterou zadal svému sloužícímu Arbesserovi.

Domovským festivalovým souborem pro operní produkce v rámci Barokní noci je Capella Regia pod vedením Roberta Huga. Ten se letos kromě hudebního nastudování ujal podle konceptu Magdaleny Švecové i režie. Arbesserovo dílko rozhodně nepřepíše dějiny opery. Stručná předehra, sedm árií propojovaných několika větami recitativu a závěrečný ansámbl je dobově typickým zábavným intermezzem v galantním stylu s melodicky jednoduchými áriemi v trojdílné formě při dvojím opakování dílu. A tomu odpovídalo i provedení, které lze po hudební stránce chápat spíše jako první novodobou informaci o neznámé opeře, než jako precizně a detailně vypracované nastudování, které by se pokusilo povýšit Arbesserovu „konfekci“ na designovou kreaci originálního „modelu“.

Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments