Operní panorama Heleny Havlíkové (346) – Ivan Kusnjer oslavil galakoncertem sedmdesátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Barytonista a pedagog Ivan Kusnjer oslavil galakoncertem své sedmdesátiny. V angažmá Národního divadla je od roku 1982, vystupoval také na operních a koncertních scénách mnoha zemí světa. Za své mistrovství získal třikrát cenu Thálie. Od roku 1988 působí jako pedagog na pražské HAMU a je zakladatelem nadačního fondu Fatum. Narozeninovým koncertem Ivanovi Kusnjerovi pogratulovali kolegové i jeho žáci.

Ivan Kusnjer (Zdeněk Sokol)
Ivan Kusnjer (Zdeněk Sokol)

Galakoncert v Národním divadle k jubileu Ivana Kusnjera se uskutečnil 21. listopadu 2021 s noblesou a úctou, jak se na takový hold k sedmdesátým narozeninám předního českého barytonisty sluší – bez zbytečných řečí, zato se spoustou hudby. Sám oslavenec nejprve z nahrávky připomněl, jak brilantně zpíval Figarovu árii Largo al factotum della città z Rossiniho Lazebníka sevillského, kterou na zadním prospektu provázela bohatá plejáda fotografií z přehršle Kusnjerových rolí. A pak se v úctyhodné kondici předvedl tento barytonista přímo svými parádními čísly – Prologem z Leoncavallových Komediantů, árií Tvůj obraz, dívko ze Smetanových Braniborů v Čechách s Tausendmarkovou touhou po Ludiši navzdory všem, pro tohoto padoucha a zrádce nepříznivým okolnostem, i další Smetanovou árií – Jen jediná mne ženy krásná tvář, v níž v Čertově stěně jako Vok z Vítkovic procítěně vzpomíná na osudovou lásku tohoto nejvyššího maršálka českého království k pro něj kdysi nedostupné paní ze Šauenburka.

Narozeninový koncert okořenila i milá špetka humoru. Oslavenec si dokázal dělat legraci sám ze sebe, když coby „babbino caro“ z Pucciniho Gianniho Schicchiho čelil postupně prosbám i půvabům všech dam, které s ním ten večer vystupovaly.

Koncert sice postihly změny programu i účinkujících, nicméně řada gratulantů byla početná. Dobře vybranými áriemi přišli Ivanu Kusnjerovi vzdát hold jeho kolegové: sopranistka Eva Urbanová přispěla strhujícím výstupem Janáčkovy Kostelničky Co chvíľa, v němž se odhodlává k vraždě Jenůfčina dítěte, sopranistka Dana Burešová přidala dramatickou scénu Ó vím, co Záviš snuje, ve kterém se jako Hedvika navzdory nebezpečí rozhoduje přejít čertovu stěnu nad rozbouřenými vodami a zachránit Voka i svou láskou. Basista Jiří Sulženko ze svého širokého repertoáru vybral výstup Celý svět nedá ti, nedá, v němž v roli Dvořákova Vodníka bolestně sleduje smutnou Rusalku zrazenou Princem. Sopranistka Alžběta Poláčková a tenorista Martin Šrejma se spojili v rozkošném duetu Terinky a Jiřího Pohleď mi do očí z Dvořákova Jakobína a Martin Šrejma si pak zašpásoval s Luďkem Velem v duetu Jeníka a Kecala Znám jednu dívkuProdané nevěsty.

Antonín Dvořák: Rusalka – Ivan Kusnjer (Hajný), Národní divadlo, 5. listopadu 2021 (foto Zdeněk Sokol)
Antonín Dvořák: Rusalka – Ivan Kusnjer (Hajný), Národní divadlo, 5. listopadu 2021
(foto Zdeněk Sokol)

Ke gratulantům se připojili také oslavencovi žáci, jejichž talent Ivan Kusnjer jako profesor zpěvu na pražské HAMU rozvíjel a rozvíjí tak, že se uplatňují na významných operních scénách. Mezzosopranistka Stanislava Jirků a barytonista Lukáš Bařák zahájili mozartovský blok galakoncertu duetem Il core vi dono, v níž Guglielmo svede snoubenku svého přítele Dorabellu (Così fan tutte), a čerstvý vítěz letošní karlovarské pěvecké soutěže barytonista Daniel Kfelíř v kategorii Junior, který si vyzpíval nastudování operní role v Plzni a hostování v Brně, se předvedl jako Don Giovanni neodolatelně svádějící váhavou Zerlinu Alžběty Poláčkové (Là ci darem la mano). Skvělým komediantstvím nadaná Eliška Gattringerová jako Mařenka přesvědčovala Václava Lemberka coby Vaška, aby si nebral Mařenku (Známť já jednu dívčinu).

Sbor Národního divadla rámoval galakoncert sbory z Prodané nevěsty Proč bychom se netěšili a Dobrá věc se podařila – k tomu se přidal v rozjásaném závěru ještě František Zahradníček. Všechny podpořil soustředěně hrající orchestr Opery Národního divadla pod vedením Jaroslava Kyzlinka, který se samostatně uplatnil i v intermezzu z Pucciniho Manon Lescaut.

Byl to krásný a milý večer. A k té spoustě gratulantů se ráda a s obdivem připojuji i já.

Antonín Dvořák: Jakobín – Ivan Kusnjer (Bohuš z Harasova), Eva Urbanová (Julie), Jiřina Marková (Terinka), Národní divadlo 1993 (foto Oldřich Pernica)
Antonín Dvořák: Jakobín – Ivan Kusnjer (Bohuš z Harasova), Eva Urbanová (Julie), Jiřina Marková (Terinka), Národní divadlo 1993 (foto Oldřich Pernica)

Kusnjerova všestrannost

Ivan Kusnjer se narodil v roce 1951 v Rokycanech, pražskou AMU vystudoval u Teodora Šrubaře. Jeho úplné začátky v Ostravě a v Brně nepamatuji, ale Kusnjerův vstup do opery pražského Národního divadla byl od roku 1981 nepřehlédnutelný – jako Tomeš ve Smetanově Hubičce, Marcello v Pucciniho Bohémě a hlavně Almaviva v Mozartově Figarově svatbě na sebe poutal pozornost svým sametovým barytonem, lahodnou kantilénou, vynikající deklamací a civilním hereckým projevem, bez operáckých manýr, které byly u nás v 80. letech stále ještě zakořeněné.

Hned další rok získal v Národním divadle angažmá a jeho repertoár se začal utěšeně rozrůstat – o energického Figara v Rossiniho Lazebníkovi sevillském, vůdce kněžnina sněmu Radovana ve Smetanově Libuši i mstivého Tausendmarka v Braniborech v Čechách. Takže bylo zřejmé, jak všestranného sólistu v Ivanu Kusnjerovi Národní divadlo získalo.

Když rekapituluji Kusnjerovo čtyřicetileté působení, počet rolí a představení až bere dech – dobrala jsem se k šedesátce rolí v půl druhé tisícovce představení – jen v Národním divadle! To nepočítám jeho zahraniční působení ve Scale, vídeňské i berlínské Státní opeře, v Paříži, v Bruselu a už vůbec ne tisícovky jeho koncertních vystoupení doma i po celém světě. Když Kusnjerovy role přehlédneme po historické ose, ta obrovská škála sahá od Glucka (král Thoas v Ifigenii na Tauridě), Mozarta, Rossiniho, přes romantiky, především Verdiho, Smetanu a Dvořáka, ke Straussovi, Puccinimu, až po současné skladatele. Vytvořil významné role v Copernicovi Jana F. Fischera, Jeremiasovi Petra Ebena, ve Válce v mloky Vladimíra Franze nebo Montezumovi Lorenza Ferrara.

Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra - Ivan Kusnjer (Paolo Albiani), Národní divadlo, 25. října 2013 (foto Hana Smejkalová)
Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra – Ivan Kusnjer (Paolo Albiani), Národní divadlo, 25. října 2013 (foto Hana Smejkalová)

Profilové role

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments