Operní panorama Heleny Havlíkové (365) – Dvakrát Cukrová a HAMU o stavu neživém

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Festival Pražské jaro nabídl jediný písňový recitál, a to v provedení Markéty Cukrové a klavíristy Gottlieba Wallische. Mezzosopranistka také vydala s klavíristou Ivem Kahánkem nové CD. Studenti HAMU uvedli projekt s názvem Zpráva o stavu neživém, v němž propojili tři operní jednoaktovky.

Markéta Cukrová a Collegium Marianum (foto Petra Hajská)
Markéta Cukrová a Collegium Marianum (foto Petra Hajská)

Markéta Cukrová na Pražském jaru a s novým CD

Jediným koncertem ve smyslu tradičního písňového recitálu bylo na letošním Pražském jaru vystoupení Markéty Cukrové s klavíristou Gottliebem Wallischem v Anežském klášteře. A Radioservis vydal její novou nahrávku písní Bohuslava Martinů a Benjamina Brittena, na níž se podílí klavírista Ivo Kahánek. To jsou dárky, jimiž nás tato mezzosopranistka, uvážlivé putující cestě pěveckými technikami a interpretačními styly od středověku po současnost, v květnu obdarovala.

Markéta Cukrová se nejprve etablovala v oblasti historicky poučené interpretace staré hudby, když spolupracovala se soubory Collegium 1704, Musica Florea, Collegium Marianum, Collegium Vocale Gent, Ensemble Inégal nebo Czech Ensemble Baroque.

Postupně jsme ji začali vídat i v opeře – v Košicích, v Praze, v Brně, v Ostravě, v Plzni, v poslední době i v Českých Budějovicích – často v dílech, která nepatří k běžnému repertoáru. Nechyběla téměř v žádné inscenaci předklasických oper, které se na přelomu století začaly objevovat i v našich stálých divadlech. Už v roce 2004 spolupracovala s režisérem Jiřím Heřmanem na monteverdiovském projektu Lamenti a byla pak i Eurydikou v Monteverdiho Orfeovi, jímž Heřman v roce 2007 debutoval v Národním divadle. Uplatnila se jako Händelův Eustazio v Rinaldovi s orchestrem Collegium 1704 (pražské Národní divadlo 2009), vytvořila opuštěnou kartaginskou královnou Didonu v Purcellově opeře Dido a Aeneas (Brno 2016), Bradamantu, komplikovanou postavou ženy, která se vydává za muže, aby získala zpět lásku svého milovaného v Händelově Alcině (Státní divadlo Košice 2016). Byla také královnou Klytaimnestrou, jejíž dcera má být z vůle bohů obětována, ve Wagnerově úpravě Gluckovy Ifigenie v Aulidě (Národní divadlo moravskoslezské 2017). V Plzni se zapojila do inscenace Monteverdiho Korunovace Poppey (2020) v roli zapuzené manželky Octavie s jejím žalem i pomstychtivostí vůči nenáviděné sokyni, za kterou ji císař Nero vymění. 

Spolupracovala také s Hudebním festivalem Znojmo, když zde v roce 2012 vystoupila v tanečně hudební produkci Král Slunce s hudbou Jeana Baptisty Lullyho, v rámci každoroční operní stagiony tohoto festivalu pak vytvořila Junonu v operní satiře Platée Jeana-Philippea Rameaua (2014) a jako ušlechtilá alegorie Duše se podílela na scénickém provedení Cavalieriho Sváru Duše s tělem (2018).

Markéta Cukrová (foto Ilona Sochorová)
Markéta Cukrová (foto Ilona Sochorová)

Cukrová se ovšem nedržela pouze staré hudby a postupně začala rozšiřovat svůj repertoár o další stylová období. V Národním divadle Brno se představila v roce 2015 sérií rolí Her o Marii Bohuslava Martinů, byla zde také Ragondou v Rossiniho rozverném Hraběti Orym (2017), uplatnila se zde v dvojroli Múzy a Nicklausse coby nadrzlého výrostka v Hoffmannových povídkách v režii dua Skutr (2019). Postavou ustarané Manželky sochaře Otakara Švece se tu také podílela na prvním uvedení opery Marka Ivanoviće Monument (2020).

V Ostravě skvěle využila příležitost jako Lukrécii oddaná chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie (2017) a získala za ni nominaci na cenu Jantar pro umělce Moravskoslezského kraje. A dokázala se vžít i klukovské role amerického výrostka Cedrika v ostravském objevném nastudování opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (2021).

Zcela mimořádný byl její výkon v roli Poutníka v soudobé opeře finské skladatelky Kaiji Saariaho Láska na dálku v brněnské inscenaci v režii Jiřího Heřmana (2017). V příběhu trubadúra z 12. století s dlouhými monology úvah o lásce, touze, osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti se svou interpretací přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Za tuto roli byla Markéta Cukrová nominovaná na Cenu Thálie a lze ji označit za dosavadní vrchol v její stále se rozvíjející operní kariéře.

Pražské jaro: Markéta Cukrová & Gottlieb Wallisch, 19. května 2022 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Markéta Cukrová & Gottlieb Wallisch, 19. května 2022 (foto Ivan Malý)

Tím se ale aktivity Markéty Cukrové nevyčerpávají. Věnuje se také písním (v repertoáru má třeba raný písňový repertoár Josepha Haydna nebo písně Jana Václava Tomáška s kladívkovým klavírem). Podílela se také na nahrávce italských árií Jana Dismase Zelenky s Ensemble Tourbillon a na Stabat Mater Jana Jakuba Ryby s orchestrem L’armonia terrena, toto album obdrželo ocenění Diapason D’Or 2017.

Markéta Cukrová je také vyhledávanou vokální pedagožkou a patří do týmu vyučujících Letní školy barokní hudby v Holešově, kurzů pro mladé zpěváky ve Valticích nebo od roku 2016 opakovaně interpretačních kurzů v rámci Festivalu Jarmily Novotné v Litni. V tom jí pomáhá i kniha Margreet Honig Skutečný zpěv, kterou předložila do češtiny.

Pražsko-jarní písňový recitál koncipovala Markéta Cukrová s představou domácího salonu pražské zámožné rodiny v polovině 19. století, kdy uprostřed pokoje stál klavír, scházela se zde uměnímilovná společnost a na interpretaci skladeb se mnohdy podíleli i hostitelé a hosté, ač amatéři, tak často velmi zběhlí. Své kořeny v historicky poučené interpretaci aplikovala i na romantický repertoár a podařilo se jí pro tento koncert získat novodobou kopii kladívkového klavíru firmy Streicher z roku 1868. Tuto výzvu přijal rakouský klavírista Gottlieb Wallisch, vyhlášený zejména (nikoli však výlučně) svou interpretací vídeňského klasicismu.

Pražské jaro: Markéta Cukrová & Gottlieb Wallisch, 19. května 2022 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Markéta Cukrová & Gottlieb Wallisch, 19. května 2022 (foto Ivan Malý)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments