Operní panorama Heleny Havlíkové (8)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 15. do 21. listopadu 2010

° Festival Janáček Brno 2010:
– Touha po nesmrtelnosti jako vzdor Bohu
– Jadrně veselý Broučkův výlet do Měsíce
° Výsledky operní soutěže Armel
° Inspirace pro dny příští

Brněnské Národní divadlo pod vedením ředitele Daniela Dvořáka chce založením ambiciózního festivalu Janáček Brno prolomit letitou klatbu, která je doma uvalena na tvorbu Leoše Janáčka už od dob Její pastorkyně. Ačkoli ve světě patří Janáček k nejhranějším operním autorům 20. století nikoli z „povinnosti k Mistrovi“, ale pro strhující sílu jeho hudebních dramat, kterých se s velkým zaujetím, porozuměním i originalitou (a navzdory obtížím češtiny) ujímají přední dirigentské, režisérské i pěvecké osobnosti současné opery, doma se zařazení Janáčkovy opery do repertoáru stále považuje za návštěvnické riziko. Ostatně i první ročník festivalu Janáček Brno 2008 se i v tomto městě, které se Janáčkem rádo pyšní, potýkal s návštěvností.

Brněnské Národní divadlo se ale nevzdává a druhý ročník tohoto bienále s programovým přesahem k expresionismu má opět ctižádost vzdát hold „svému“ Janáčkovi i řadou ojedinělých operních představení domácí i zahraniční provenience, k nimž lze často vztáhnout charakteristiku „poprvé“. Je třeba si uvědomit, že hostování zahraničních, ale i domácích operních souborů je velmi náročné a brněnský festival je v poslední době jediný, kdo naši operní krajinu obohacuje tím způsobem a nabízí srovnání srovnatelného (na rozdíl od přenosů oper do kin, které jsou odlišnou kategorií).

Ze zahajovacích projevů bylo zřejmé, že se takto koncipovaný festival těší vstřícné podpoře statutárního města Brno s primátorem Romanem Onderkou v čele. Kéž by takto kulturně osvícených vedení měst bylo u nás více. A ne jako v Ústí nad Labem, kde městští zastupitelé šmahem, prý kvůli nedostatku financí, odhlasovali převedení Severočeského divadla opery a baletu na kraj, který ale divadlo také nechce. Snad si i v Ústí uvědomí význam divadla pro celkový život města. Jakkoli divadlo prošlo během své více než stoleté existence různými peripetiemi, na základě znalosti zdejší opery mohu potvrdit, že ta se tu dělá na vysoké úrovni.


***

Touha po nesmrtelnosti jako vzdor Bohu

S Janáčkovou Věcí Makropulos u nás poprvé – v Mahenově divadle – hostovala moskevská Helikon-opera. Sympaticky působilo už gesto zakladatele souboru, uměleckého vedoucího a také režiséra většiny produkcí (včetně Makropulos) Dmitirje Bertmana, který položil kytici na hrob Mistra na brněnském Ústředním hřbitově.

Pojmenování souboru vychází z názvu bájné hory Helikon, kde ve starověkém Řecku sídlily Múzy ochraňující umění, ale také odkazuje na dechový hudební nástroj heligón, tubu svinutou do oválu. V takto vymezeném rozpětí chápe prostor pro působení Helikon-Opery již zmíněný Dmitrij Bertman (1967). Ve svých třiačtyřiceti letech si stihl vybudovat jako operní režisér výraznou mezinárodní kariéru (ověnčenou řadou cen a uznání), kdy Helikon-Opera je častým hostem prestižních operních festivalů po celé Evropě. Helikon-Opera je dnes profesionálním stálým souborem, který má asi 300 zaměstnanců. Je financovaná městem, které pro ni dokonce zrekonstruovalo budovu o dvou sálech, a to pro 600 (tedy s kapacitou srovnatelnou právě s Mahenovým divadlem), resp. pro 200 diváků. Repertoárové rozpětí Helikon-Opery je impozantní – vedle základních titulů klasické opery se soubor zaměřuje i na opery 20. století, ba také na soudobé novinky.

Dvaasedmdesátiletého Janáčka inspirovala ke složení Věci Makropulos, jeho předposlední opery, Čapkova dramatická úvaha o nesmrtelnosti. Středověký alchymista Makropulos na dvoře Rudolfa II. na císařův příkaz vyrobí elixír nesmrtelnosti – Rudolf se ale zalekne a přinutí Makropula, aby produkt nejdříve otestoval na své šestnáctileté dceři. Vznikne tak monstrum, které je nuceno žít dalších 300 let – Emilie Marty, která po oslnivé kariéře zpěvačky, stovkách milostných poměrů a desítkách porozených dětí zůstává v konfrontaci se všemi stránkami života „normálních“ pozemšťanů jen citově vyprahlá bytost; a přestože ji už život unavuje, stále má strach ze smrti a po uplynutí 300 let (o které jí elixír život prodloužil) se vypraví do Čech, aby recepis na dlouhověkost, který věnovala svému milenci, opět získala.

Jak inspirativní je pro dnešní inscenátory tato Janáčkova opera a jak rozdílná pojetí a výklady nabízejí, ukazují inscenace z posledních let. Například v pražském Národním divadle jsme mohli před dvěma lety posoudit, jak vidí příběh světoběžnice bez domova, unavené nastavovaným třistaletým životem, uznávaný zahraniční americký režisér Christopher Alden. On a jeho scénograf Charles Edwards se inspirovali elegantní módou a architekturou „moderní dynamické doby“ československého velkoměsta dvacátých let 20. století. Inscenace se odehrává v úředně neosobním monumentálním prostoru haly podobné bance ČNB Na Příkopech. V titulní, psychologicky složité roli Emilie Marty se představila německá sopranistka Gun-Brit Barkminová. Její „čeština s přízvukem“ dobře ilustrovala životní dráhu běženkyně, která se do Prahy vrací po životech se „zastávkami“ v různých dobách a kontinentech. Spíše než jako mondénní uhrančivá eroticky žádoucí operní diva působila jako vypočítavá arogantní feministická hysterka pustošící vše kolem sebe. S postupem děje obnažovala odvrácenou stranu své vyhořelé duše až ke strhujícímu finále, kdy pochopí, že dorazila k samotnému dnu své bídy a již se od něj nechce znovu odrazit. V závěrečném extatickém „tanci smrti“ s listinou elixíru života, kterou se jí ale nedaří odtrhnout od prstů, dokázala – jak to Janáček zamýšlel – vyvolat hluboký soucit se svým zpackaným osudem. Pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse spleť janáčkovsky útržkovitých motivků energicky a s napětím pulzovala ve strohých dialozích, které se prudce hnaly vpřed, srážely se, vybuchovaly, tříštily nad záblesky hřejivé citovosti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Výlet pana Broučka do Měsíce (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="16461" size="small"]

Vaše hodnocení - Janáček: Věc Makropulos (Helikon Opera Moskva)

[yasr_visitor_votes postid="16465" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments