Operní panorama Heleny Havlíkové (95)
Týden od 29. října do 4. listopadu 2012
– „Hvězdy barokní opery“ vyšly pod šťastnou hvězdou
– Záře a stíny nejen Danielly de Niese
– Inspirace na dny příští
***
„Hvězdy barokní opery“ vyšly pod šťastnou hvězdou
Koncertem Hlas duše 30. října ve Dvořákově síni Rudolfina nový cyklus Hvězdy barokní opery vyšel skutečně pod šťastnou hvězdou. Soubor Collegium 1704 v sérii celkem sedmi koncertů v sezóně 2012/13 představí program, ve kterém se invenční dramaturgie prolíná s uměním interpretů, kteří dnes patří k mistrům svých oborů. Umělecký vedoucí Collegia 1704 Václav Luks má ambici tímto cyklem navázat na dobu, kdy Praha byla kosmopolitní kulturní křižovatkou, a otevřít oponu světa vokálního umění 17. a 18. století – v opeře, ale i v kantátách, oratoriích, mších a dalších žánrech hudby baroka a klasicismu. Nejen zajímavě koncipovaný program, ale také renomé Collegia 1704 zakládá oprávněnost rozhodnutí ředitele Davida Marečka, který zaštítil tento cyklus spojenectvím s Českou filharmonií.
Václav Luks se svým cílevědomým zaměřením na starou hudbu stal během posledních let jednou z nejvýraznějších postav české hudební scény a jeho úsilí se každým dalším koncertem zhodnocuje a potvrzuje. Dva soubory, které založil – Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 – jsou zárukou vysoké úrovně i v dalších projektech, zejména v cyklu Hudební most Praha – Drážďany, který mapuje rodové a umělecké vazby hudebníků, pocházejících nebo působících v těchto městech (Jan Dismas Zelenka, Johan Sebastian Bach, Joseph Schuster) a vyvrcholí letos na Silvestra Bachovým Vánočním oratoriem. Například jejich provedení Zelenkovy Mše všech svatých z roku 1741 při říjnovém koncertu proměnilo duchovní usebrání z hudby k liturgickému obřadu v zážitek čisté radosti a spolehlivě oblažilo (okoralá) srdce, duše i uši posluchačů v kostele sv. Šimona a Judy, zaplněného jistě i nejedním hříšníkem (více v jednom z minulých Operních panoramat zde).
Program prvního koncertu Hlas duše se soustředil na tři rozměrná díla. V Händelově kantátě Héró a Leandro podle antického mýtu o dívce, které se utopil její milenec, sopranistka Raffaela Milanesi s mimořádnou empatií vyjádřila v hudební „dušemalbě“ bohatou škálu afektů lítosti, nářku, zlosti, hněvu až zuřivosti, strachu, ale i úzkosti, soucitu, oddanosti, pokory, touhy, lásky a naděje setkání ve smrti. Ve Vivaldiho Nisi Dominus pak díky hutnému podmanivému altu Sary Mingardo vyzněly skvěle tempové, dynamické i výrazové kontrasty tohoto žalmu. Svrchovanou technikou i muzikantskou vitalistou se blýskla také hobojistka Xenia Löffler jako sólistka Vivaldiho koncertu pro hoboj in C (RV 450). Druhá část večera patřila slavnému hymnu Stabat Mater Giovanniho Battisty Pergolesiho s očistným účinkem oslavy Boha. A byl to především Václav Luks, který koncertům vdechuje duši. Pro Collegium 1704 pod jeho vedením je typická především „autentická“ radost a energie, která vyzařuje z jejich hry – orchestr (samozřejmě s výjimkou hráčů na violoncello a cembalo) většinou hraje vestoje. Hlas duše, první koncert cyklu, stmelil interprety i posluchače Dvořákovy síně do spřízněného společenství, kterému dodaly atmosféru i svíčky a citlivý světelný design Pavly Beranové.
Collegium 1704 také důsledně dbá o vysokou úroveň programových brožur s erudovanými zasvěcenými texty a přetištěním zpívaných textů v originále i českém překladu. Pro Hvězdy barokní opery navíc zvolila i reprezentativní grafické zpracování. Listopadové pokračování v Římském ohňostroji se sopranistkou Robertou Invernizzi bude věnováno operní a oratorní tvorbě Georga Friedricha Händela. Do operních Benátek lednového času barokních karnevalových radovánek zavede posluchače finský tenorista Topi Lehtipuu. Únorový koncert má název Mezi nebem a zemí a altistka Sonia Prina v něm vzdá hold vokální virtuozitě kastrátů s konfrontací umění Georga Friedricha Händela a Nicoly Porpory. Vánoční a Velikonoční svátky budou ve znamení velkolepých skladeb Johanna Sebastiana Bacha – Mše h moll a Janových pašijí. Cyklus v květnu uzavře Revoluce v opeře“, v níž sopranistka Véronique Gens vstoupí s áriemi Christopha Willibalda Glucka, Wolfganga Amadea Mozarta a Josefa Myslivečka do světa klasicismu.
Právě tvorba Mozartem uznávaného Josefa Myslivečka se nyní dostává do centra pozornosti Collegia 1704, protože na květen příštího roku připravuje ve Stavovském divadle uvedení jeho Olympiády v nastudování manželů Herrmannových. Díky koprodukci se tato inscenace pak přenese do francouzského Caenu, Dijonu a Lucemburku. Tedy – má přenést… Doufejme, že jsou zažehnány finanční turbulence kolem tohoto projektu, kterému dokonce hrozilo zrušení, a který přitom na rozdíl od zpackaného Pellea a Mélisandy slibuje mezinárodní úroveň ve spojení s dílem českého skladatele.
Hodnocení autorky: 90 %
***
Záře a stíny nejen Danielly de Niese
Po prvním koncertě dramaturgicky i interpretačně vytříbeného cyklu Hvězdy barokní opery Collegia 1704 ve spolupráci s Českou filharmonií a vedle zavedené agentury Nachtigall Artists Management, která od roku 2009 v Praze systematicky pořádá série koncertů sólistů známých zejména z přímých přenosů z Metropolitní opery, do klání o posluchače, kteří jsou ochotni za koncert utratit 3 až 5 tisíc korun, nově vstupuje Art Invest Holding. Její generální ředitel a majitel Pavel Zíka po skončení svého agenturního angažmá v byznysu sportovním „přestoupil“ do kultury. Jak se hrdě propagoval na tiskové konferenci, nevstupuje do ní jako mecenášský dobrodinec, ale nepokrytě jako manažer, obchodník, který očekává, že mu i podnikání i v tomto oboru bude vydělávat. Jakkoli připouští, že v umění teprve nabírá zkušenosti a není všeználek, i v této oblasti má velké ambice. S mottem serióznosti a kvality poskytovaných služeb chce vedle zastupování významných českých umělců (Lucie Bílá, Karel Gott nebo chlapecký sbor Boni Pueri) podporovat mladé talentované umělce (pop rocková kapela Charlie Straight), rozvíjet vkus, náročnost, pořádat koncerty od klasiky po populární hudbu. Zahajovacím koncertem Cyklu galakoncertů hvězd newyorské Metropolitní opery v New Yorku, milánské La Scaly a dalších proslulých operních domů, jak zní název pro sezónu 2012/13, byl v sobotu v Národním divadle recitál Danielly de Niese. Tato americká sopranistka sklízela úspěchy už jako dítě a v Met se od Barbariny prozpívala v Mozartových operách k Zuzance ve Figarově svatbě, Despině v Cosi fan tutte, Papageně v Kouzelné flétně nebo v Händelově Juliu Caesarovi Kleopatře. U nás ji diváci znají z přenosů z MET jako Gluckovu Euridice (2009) nebo vzdušného ducha Ariela v barokním pasticciu Kouzelný ostrov (2012).
V Praze vystoupila už potřetí – nejprve jako mladičká dvaadvacetiletá sopranistka ztvárnila v roce 2003 na Pražském jaru v představení Dona Giovanniho ve Stavovském divadle Zerlinu; před dvěma lety se prezentovala s Pražskou komorní filharmonií monotematickým mozartovským recitálem v Rudolfinu (ze kterého tentokrát zopakovala alternativní árii Zuzanky ze 4. dějství Figarovy svatby – Al desio di chi t’adora a Despininu árii Una donna a quindici anni).
Podobně jako tehdy, publikum zaplněného, nicméně ne zcela vyprodaného Národní divadla si tato sólistka s atraktivními exotickými rodovými kořeny ve Srí Lance získávala spíše svým temperamentem, radostí ze zpěvu, bezprostředností a srdečností, s níž dokáže navazovat kontakt, než pěveckým uměním, které by bylo srovnatelné s mistrovstvím takových hvězd jako je Anna Netrebko, Dawn Upshaw nebo Diana Damrau a mnoho dalších v mimořádně konkurenčním oboru lyrického sopránu, do kterého ale zasahují i mezzosopranistky jako Cecilie Bartoli nebo Magdalena Kožená.
Pokud by chtěla Danielle de Niese se svým velkým hereckým nadáním patřit skutečně ke světové špičce, pak bude muset zapracovat na svém hlavním handicapu, který se projevil už při minulém vystoupení: nevyrovnanosti rejstříků, ostrosti úzkých výšek, malé znělosti hlubších poloh, intonační nepřesnosti koloratur a především šelestění při snaze o měkčí nasazení v pianu. Absence dalších fines a technik belcanta s dlouhodechou kantilénou a jemným odstiňováním dynamiky i výrazu postihla především händelovskou část programu, ale i její interpretaci árie Noriny z Donizettiho opery Don Pasquale.
Z provedení árie koketní služky Despiny bylo zřejmé, že Danielle de Niese sedí především subretní obor. Z celého až příliš rozsáhlého programu, jehož původní, podle pořadatelů výjimečnou a promýšlenou dramaturgii sestavenou po časové ose stylů od baroka po 20. století však interpretka po přestávce nečekaně zpřeházela, se nakonec blýskla v přídavku I could have danced all night z My Fair Lady, který přesně vyhovuje jejímu naturelu. (Na další dva přídavky, neobvykle anoncované v tištěném programu, se nedostalo.)
Pražská komorní filharmonie se pod taktovkou Leoše Svárovského osvědčila jako těleso, které umí profesionálně interpretovat noty.
Ani programová brožura s chybami a ne právě diplomatickým připomenutím konkurenčních nahrávek titulů, ze kterých de Niese zpívala árie, nenavozoval po tiskařské a grafické stránce úroveň, kterou by posluchač při zvolené cenové kategorii koncertu očekával.
Vedle skvostně vytříbené interpretace, kterou se na prvním koncertě svého cyklu Hvězdy barokní opery zaskvělo Collegium 1704, ale i pražských koncertů Rolanda Villazóna, Cecilie Bartoli, Bryna Terfela, Elīny Garanči nebo Jonase Kaufmanna z poslední doby, působilo vystoupení Danielle de Niese jako prskavka, která oslní, a rychle pohasne. Její přednosti by dozajista vyzněly přesvědčivěji, kdyby namísto koncertu vstoupila přímo do představení, ba dokonce v Praze nějakou roli nastudovala. Zda se Art Invest Holding stane skutečně stabilním partnerem umělců, se teprve ukáže. V oblasti operních sólistů je zatím dalším subjektem, který se chce pokusit profitovat z popularity přímých operních přenosů do kin pořádáním galakoncertů. Jak zaznělo na barnumské tiskové konferenci s proškolováním novinářů, jak psát, firma chce přivážet českému publiku největší hvězdy světové opery se zaměřením na opravdovou kvalitu. Koncert Danielly de Niese zatím ke špičkovým nepatřil. Ne vše, co nese značku proslulé Met, je automaticky synonymem toho nejlepšího, co lze dnes v opeře slyšet a vidět.
Pokud se ovšem Art Invest Holding deklaroval jako nositel nových myšlenek, který se nechce zaměřovat konzervativně pouze na známé tváře, pak skutečná výzva a „mezera na trhu“ zde je: nalezení modelu spolupráce, který by renomované sólisty přivedl do České republiky nikoli pouze pro koncertní vystoupení, ale k nastudování rolí v inscenacích, jak se to podařilo Mezinárodnímu hudebnímu festivalu s Josém Curou v Komediantech na Otáčivém hledišti. A to nejen sólisty, ale především dirigenty a inscenátory.
Hodnocení autorky: 40 %
***
Inspirace na dny přístí
Pražský divadelní festival německého jazyka: Kaminski ON AIR: Prsten Nibelungův. Režie: Stefan Kaminski, Kaminski ON AIR, Berlín. Pondělí 5. listopadu Zlato Rýna, úterý 6. listopadu Valkýra, čtvrtek 8. listopadu Siegfried, pátek 9. listopadu Soumrak bohů. Divadlo Komedie vždy 20:00 hod.
Martinů Voices – abonentní koncert Českého spolku pro komorní hudbu. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Madrigaly, Jan Novák: Exercitia mythologica, Claude Debussy: Trois chansons de Charles d’Orléans, Maurice Ravel: Trois chansons, Michael Tippett: Five Negro Spirituals. Sbormistr Lukáš Vasilek. Rudolfinum, Dvořákova síň pondělí 5. listopadu 2012 19:30 hod.
Music Visions – koncert pro MeetFactory. Antonio Vivaldi – Dixit Dominus, sólo Gabriela Eibenová, Veljo Tormis – Raua Needmine: Proklínání železa, sólo Mati Turi, tenor, David Koller – šamanské bubny, Arvo Pärt – Fratres, sólo Josef Špaček. Davdi Černý – scéna a vizuální efekty. Ensemble Inégal, dirigent Adam Viktora. MeetFactory, úterý 6. listopadu 20:00 hod.
Thomas Adès: The Tempest (Bouře). Dirigent Thomas Adès, režie Meredith Oakes. Účinkují Audrey Luna, Isabel Leonard, Iestyn Davies, Alek Shrader, Alan Oke, William Burden, Toby Spence, Simon Keenlyside. Přímý přenos z Metropolitní opery do českých kin, sobota 10. listopadu 2012 18:45 hod.
Giuseppe Verdi: Aida. Dirigent Riccardo Chailly, režie a scéna Franco Zeffirelli, kostýmy Maurizio Millenotti, choreografie Vladimir Vassiliev. Účinkují: Marco Spotti – Král, Ildikó Komlósi – Amneris, Violeta Urmana – Aida, Roberto Alagna – Radames. Záznam představení z La Scaly, Bio OKO, neděle 11. listopadu 15:00 hod.
***
Hvězdy barokní opery
Hlas duše – Voce dell’anima
Sara Mingardo (alt)
Raffaella Milanesi (soprán)
Xenia Löffler (hoboj)
Dirigent: Václav Luks
Collegium 1704
30. října 2012 Dvořákova síň Rudolfina
program:
G. F. Händel:
– Ouvertura z opery Agrippina
– Ero e Leandro, kantáta pro soprán a orchestr
A. Vivaldi:
– Nisi Dominus, kantáta pro alt a orchestr
– Koncert pro hoboj C dur
G. B. Pergolesi:
– Stabat Mater
***
Danielle de Niese (soprán)
Pražská komorní filharmonie
Dirigent: Leoš Svárovský
3. listopadu 2012 Národní divadlo Praha
program:
G. F. Händel:
– Ottone, re di Germania – předehra
– Let the Bright Seraphim (Samson)
– Ombra Mai Fu (Xerxes)
– Lascia ch’io pianga (Rinaldo)
W.A.Mozart:
– La Betulia Liberata – předehra
– Quel nocchier che in gran procella (La Betulia liberata)
– Una Donna A Quindici Anni (Cosi fan tutte)
– Le nozze di Figaro – předehra
– Giunse Alfin il Momento. Al Desio Di chi T´adora
– Alleluja
= přestávka =
Léo Delibes:
– Les Filles de Cadix
Heitor Villa-Lobos:
– Bachianas Brasilieras
Gioachino Rossini:
– L’Italiana in Algieri – předehra
– La Promessa (Canzonetta)
Pietro Mascagni:
– Cavalleria rusticana – Intermezzo
Gioachino Rossini:
– Di Piacer Mi Balza il Cor (La gazza ladra)
Gaetano Donizetti:
– Don Pasquale – předehra
– Quel guard il Cavaliere. So anch’io la virtu magica (Don Pasquale)
přídavky:
George Gershwin:
– Summertime (Porgy and Bess)
Frederick Loewe:
– I Could Have Danced All Night (My Fair Lady)
***
Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3-Vltava
Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde
Foto Hvězdy barokní opery – Michal Adamovský
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]