Operní skandál v Londýně: Dvořákova Rusalka poprvé v Covent Garden

S bučením diváků a s naprosto protichůdnými kritikami se setkalo v pondělí první uvedení Rusalky Antonína Dvořáka v Královské opeře v londýnské Covent Garden. Tvůrci inscenace zasadili děj do současnosti a podle kritika listu The Daily Telegraph udělali z Rusalky “štětku z maloměstského bordelu”. 
Dvořákova Rusalka byla v Británii poprvé nastudována před necelými třiceti lety v londýnské Anglické národní opeře; někdejší inscenace režiséra Davida Pountneyho situované do psychiatrické léčebny je i u nás nejednomu z příznivců opery známá. V prestižní Covent Garden teď bylo první tamní uvedení Rusalky očekáváno s velkým napětím. Opera si vybrala netradiční inscenaci Rusalky režisérů Sergia Morabita a Jossiho Wielera, která byla poprvé uvedena v roce 2008 na festivalu v Salcburku.

Podle londýnských listů někteří diváci odešli o přestávce, další reagovali po skončení premiéry nesouhlasným bučením na adresu produkčního týmu. Deník The Independent píše o hlasitém bučení, které ale prý nebylo žádným překvapením.
“Takové bučení v dnešní době jen tak nezažijete,” poznamenal kritik listu London Evening Standard. Cituje také ředitele opery Kaspera Holtena, který připustil, že “někteří lidé bučeli, ale další zase volali bravo”. 
Kritik listu The Daily Telegraph podobně jako ostatní recenzenti ocenil hudbu, zpěváky i orchestr, ale napsal, že režiséři a scénografové Dvořákovu operu “zdemolovali”. Režiséři Jossi Wieler a Sergio Morabito “jednoduše využili operu jako záminku proměnit Rusalku ve štětku z maloměstského bordelu, která touží po předměstské úctyhodnosti”. “Doufám jen, že rozlícené bučení, které uvítalo závěrečnou oponu se tvůrcům co nejdříve vrátí,” napsal kritik listu, který dal přesto kvůli pěveckým výkonům tři hvězdičky z pěti.

Stejné hodnocení dal inscenaci kritik The Guardian, který napsal, že “něco z pravdivých emocí celé tragédie přežilo díky několika výjimečným výkonům”. Uvádí především Finku Camillu Nylund v hlavní roli, stejně jako Američana Briana Hymela v úloze Prince a kanadského dirigenta Yannicka Nézet-Séguina.
Kritik The Independent dal představení jednu hvězdičku z pěti, ale napsal, že ještě nezažil, aby byly hudební a divadelní kvality v tak naprostém protikladu. “První provedení Dvořákova mistrovského díla v Královské opeře, k němuž mělo dojít už dávno, je nepochopitelným výsměchem. Je odpudivé výtvarně, je nešikovně režírováno… Ale zavřete oči a debut dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina interpretuje Dvořákovu nádhernou hudbu se vzrušující naléhavostí,” napsal recenzent The Independent. Vyzdvihl například závěrečnou scénu Rusalky Camilly Nylandové s Princem Bryana Hymela, “která by vám zlomila srdce, i kdyby zpívali na parkovišti”. “A klidně to mohli udělat,” dodal.
Zcela opačného názoru je kritik Financial Times, který dal představení maximální počet pěti hvězdiček a napsal, že “produkce Dvořákovy pohádky je nejlepším příkladem dospělé opery”. Oceňuje sofistikovanost inscenace a tvrdí, že tradicionalisté odmítají takové interpretace jako “režisérské divadlo”. “Ale produkce, která je opožděným debutem Rusalky v Covent Garden a režisérského dua Sergia Morabita a Jossiho Wielera je takovým divadelním potěšením a hudebně tak působivá, že vás naprosto unese,” uvedly Financial Times.

Antonín Dvořák:
Rusalka
Dirigent : Yannick Nézet-Séguin
Režie: Jossi Wieler, Sergio Morabito
Scéna: Barbara Ehnes
Kostýmy: Anja Rabes
Video:  Chris Kondek
Světelný design: Olaf Freese
Choreograf: Altea Garrido
Orchestra of the Royal Opera House, Royal Opera Chorus
Premiéra 27. února 2011 Royal Opera House Londýn

Rusalka – Camilla Nylund
Prince  – Bryan Hymel
Foreign Princess – Petra Lang
Vodník – Alan Held
Ježibaba – Agnes Zwierko
Huntsman – Daniel Grice
Gamekeeper – Gyula Orendt
Kitchen Boy – Ilse Eerens
Wood Nymphs – Anna Devin, Madeleine Pierard, Justina Gringytė

www.roh.org.uk

S využitím internetových zdrojů

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
51 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments