Operní superstar Netrebko a její Anna Bolena ve Vídni

Premiéra Donnizetiho Anny Boleny ve Vídeňské státní opeře obdržela včera dvacetiminutový potlesk ve stoje. Ovace byly určeny superstar současné opery Anně Netrebko.

Anna Netrebko, jejíž hlas se v posledních několika letech stal smyslnějším a bohatším (k radosti jedněch a smutku jiných jejích fanoušků), není už zdaleka nejvhodnější představitelkou belcantového repertoáru, připomínají první ohlasy včerejší vídeňské premiéry. Anna Bolena je však čistou, typicky belcantovskou rolí. Mnozí nevěřili, že v době, kdy její hlas pomalu “dozrává”, tuto skvostnou a nadmíru obtížnou belcantovskou kreaci zpěvačka zvládne. Dramatické polohy role královny neprávem obviněné z cizoložství, jíž Netrebko ztvárnila, se mění z překvapení, jakému je vystaven nevinný, v bolest, vztek a nakonec smíření bez víry ve spravedlnost. To je možná důvod, proč Netrebko, jejíž hlas zní nyní hutněji a už není tak subtilní, v této roli obstála. Anna Netrebko pro ni prostě dozrála. Dozrála pro ni stejně jako Elina Garanča pro roli její sokyně Jane Seymour. Zatímco pro Netrebko to byl ve Vídni debut v roli Anny Boleny, Garanča roli Jane Seymour ztvárnila letos již i pro barcelonské Teatro Liceu – psali jsme
zde.

Obě hlavní představitelky obstály u recenzentů o mnoho lépe, než sice elegantní, ale ničím zajímavé režijní ztvárnění francouze Erica Genovese – který má (jak už v mnohých svých operních režiích dokázal) na hlubší inscenační výklad, než jen doplnění zpěvu proprietami jako z dob starých holandských mistrů. Zbytečné byly i honosné dobové kostýmy od Luisy Spinatelli a klasická scéna od dvou spolupracujících výtvarníků – Jacquese Gabela a Claire Sternbergové. Obé esteticky pohledné, ale neposkytující nic víc, než jen historizující pozadí překrásnému zpěvu. Kdyby nebyly obě hlavní představitely v tak špičkové kondici a tak přesvědčivé, inscenace by byla jen nudnou přehlídkou honosných kostýmů na pozadí dobových kulis. Minimalismus nebo větší inscenační invence by v tomto případě jen prospěly a učinily inscenaci i po scénické stránce zajímavou.


Z hlavních představitelů je pochopitelně zmiňován i italský basbarytonista Ildebrando D’Arcangelo, který již několik dní před premiérou avizoval svoji neúčast kvůli nemoci. Nakonec se však rozhodl premiéru odzpívat. Ohlášená indispozice se na začátku zdála být oprávněná. Zpěvákův hlas zněl zastřeně a slabě. Již jeho druhý výstup však dal na indispozici zapomenout, rozezpíval se a zněl krásným zvonivým tónem. Mladý italský tenorista Francesco Meli zpíval náročnou roli lorda Percyho s mladistvou mužností. Jeho hlas je příslibem do budoucna, ještě o něm bude slyšet. Orchestr Vídeňské státní opery (vlastně Vídeňští filharmonikové sedící tentokrát pod jevištěm WSO), byl pod vedením italského dirigenta Evelina Pida ve formě
.
Jak také zahraniční novináři připomínají, premiéra v sobotu započala jarní a letní období, které je operymilovným obyvatelům a návštěvníkům města na Dunaji známé i tím, že se pod názvem “Opera na náměstí” přenášejí vybraná představení Vídeňské státní opery na velkoplošnou obrazovku přímo vedle budovy opery. Tam mohou pak kolemjdoucí i diváci, kteří se do hlediště nedostanou, představení zhlédnout zdarma. Zajímavostí je i to, že 5. dubna tohoto roku bude představení Anny Boleny z Vídeňské státní opery přenášeno satelitně do 94 kin po celé Evropě (Británie, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Nizozemsko, Rusko a Španělsko) a současně bude vysílán přímý přenos na satelitním kanálu Arte (volná platforma na družici Astra 19,2 stupňů východně). Ten, kdo si chce vychutnat mistrovství Anny Netrebko a Eliny Garanči a nemá na cestu do Vídně, si tedy buď může naladit svůj satelit nebo v úterý večer zajít třeba do ostravského kina Luna, kde se bude promítat na plátno.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
38 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments