Operní superstar Netrebko a její Anna Bolena ve Vídni

Premiéra Donnizetiho Anny Boleny ve Vídeňské státní opeře obdržela včera dvacetiminutový potlesk ve stoje. Ovace byly určeny superstar současné opery Anně Netrebko.

Anna Netrebko, jejíž hlas se v posledních několika letech stal smyslnějším a bohatším (k radosti jedněch a smutku jiných jejích fanoušků), není už zdaleka nejvhodnější představitelkou belcantového repertoáru, připomínají první ohlasy včerejší vídeňské premiéry. Anna Bolena je však čistou, typicky belcantovskou rolí. Mnozí nevěřili, že v době, kdy její hlas pomalu „dozrává“, tuto skvostnou a nadmíru obtížnou belcantovskou kreaci zpěvačka zvládne. Dramatické polohy role královny neprávem obviněné z cizoložství, jíž Netrebko ztvárnila, se mění z překvapení, jakému je vystaven nevinný, v bolest, vztek a nakonec smíření bez víry ve spravedlnost. To je možná důvod, proč Netrebko, jejíž hlas zní nyní hutněji a už není tak subtilní, v této roli obstála. Anna Netrebko pro ni prostě dozrála. Dozrála pro ni stejně jako Elina Garanča pro roli její sokyně Jane Seymour. Zatímco pro Netrebko to byl ve Vídni debut v roli Anny Boleny, Garanča roli Jane Seymour ztvárnila letos již i pro barcelonské Teatro Liceu – psali jsme
zde.

Obě hlavní představitelky obstály u recenzentů o mnoho lépe, než sice elegantní, ale ničím zajímavé režijní ztvárnění francouze Erica Genovese – který má (jak už v mnohých svých operních režiích dokázal) na hlubší inscenační výklad, než jen doplnění zpěvu proprietami jako z dob starých holandských mistrů. Zbytečné byly i honosné dobové kostýmy od Luisy Spinatelli a klasická scéna od dvou spolupracujících výtvarníků – Jacquese Gabela a Claire Sternbergové. Obé esteticky pohledné, ale neposkytující nic víc, než jen historizující pozadí překrásnému zpěvu. Kdyby nebyly obě hlavní představitely v tak špičkové kondici a tak přesvědčivé, inscenace by byla jen nudnou přehlídkou honosných kostýmů na pozadí dobových kulis. Minimalismus nebo větší inscenační invence by v tomto případě jen prospěly a učinily inscenaci i po scénické stránce zajímavou.


Z hlavních představitelů je pochopitelně zmiňován i italský basbarytonista Ildebrando D’Arcangelo, který již několik dní před premiérou avizoval svoji neúčast kvůli nemoci. Nakonec se však rozhodl premiéru odzpívat. Ohlášená indispozice se na začátku zdála být oprávněná. Zpěvákův hlas zněl zastřeně a slabě. Již jeho druhý výstup však dal na indispozici zapomenout, rozezpíval se a zněl krásným zvonivým tónem. Mladý italský tenorista Francesco Meli zpíval náročnou roli lorda Percyho s mladistvou mužností. Jeho hlas je příslibem do budoucna, ještě o něm bude slyšet. Orchestr Vídeňské státní opery (vlastně Vídeňští filharmonikové sedící tentokrát pod jevištěm WSO), byl pod vedením italského dirigenta Evelina Pida ve formě
.
Jak také zahraniční novináři připomínají, premiéra v sobotu započala jarní a letní období, které je operymilovným obyvatelům a návštěvníkům města na Dunaji známé i tím, že se pod názvem „Opera na náměstí“ přenášejí vybraná představení Vídeňské státní opery na velkoplošnou obrazovku přímo vedle budovy opery. Tam mohou pak kolemjdoucí i diváci, kteří se do hlediště nedostanou, představení zhlédnout zdarma. Zajímavostí je i to, že 5. dubna tohoto roku bude představení Anny Boleny z Vídeňské státní opery přenášeno satelitně do 94 kin po celé Evropě (Británie, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Nizozemsko, Rusko a Španělsko) a současně bude vysílán přímý přenos na satelitním kanálu Arte (volná platforma na družici Astra 19,2 stupňů východně). Ten, kdo si chce vychutnat mistrovství Anny Netrebko a Eliny Garanči a nemá na cestu do Vídně, si tedy buď může naladit svůj satelit nebo v úterý večer zajít třeba do ostravského kina Luna, kde se bude promítat na plátno.

Související články


Reakcí (38) “Operní superstar Netrebko a její Anna Bolena ve Vídni

  1. To, že poněkud rozbácnutá Netrebko už není právě optimálně interpretka belcanta by zase tolik nevadilo.
    Potěšujícím je zjištění, že režisér se svým týmem odolali pokušení "vylepšit" Donizettího a měli dostatečný formát, aby ztvárnili operu tradičně a zachovali tak důstojnost představení. Osvědčili tím, že chtějí vyhovět diovákovi a odmítají nadbíhat současnému módnímu klišé kritiky. Velmi sympatické.

  2. Byli jsme a nelitujeme. Za netrebko jsem měl opravdu strach, protože je to snad nejtěžší koloraturní role, kterou znám. Obstála. garanča skvělá. režie nebyla o ničem, ale neurážela. Přežít se dala. Nic navíc tam nerušilo, žádné nejasné výklady. Kostými nádherné. I když doba pokročila a už si dokážu předtsavit, že by byly méně opulentní a scéna vlastně mohla být miinimalistická, bez ničeho. protože to dílop je strhující jen tím jak je napsané a ve spojení s dokonalým zpěvem stačí třeba jen bílé pozadí.

  3. Tuto produkci považuju, vzhledem k cenám za lístek (700 Euro) za čirou snobárnu, provozovanou v rámci kulminující "netrebkománie". Naprosto nevěřím tomu, že by Netrebko byla v této roli lepší než např. Gruberová (která ani nevystupuje v reklamách na šampony). Počkáme si na přenos – cenu za lístek na živé představení pokládám za nemorální daň hysterii, která je kolem této Rusky rozdmýchávána.
    K "nejtěžší koloraturní rolï" – teď se to tady tvrdí o Boleně, nedávno se to tady uvádělo (rozhovor s Gruberovou) o Normě, pochopitelně ani jedno neodpovídá skutečnosti.

  4. Nevím, jestli to je to produkce v rámci Netrebkománie, ale to že je WSO snobárna je stará známá věc, přesto kvalitní. Lístky stojí do 200 Euro, jako vždy. Na černém trhu, díky poptávce asi 700 :-) Tam je ale není třeba kupovat. Počkejte si až nebude vyprodáno nebo na třetí či čtvrtou sérii představení :-)

  5. Vienna classic nie je oficialny predaj WSO, ale agentura a listky tu kupite vzdy drahsie. Listky za oficialne ceny sa kupuju priamo cez stranku WSO, alebo v pokladniach Bundestheater a Anna Bolena bola v kategorii A. Cize ziadne specialne ceny, akurat ze dostat sa k listkom bol urcite problem a spekulantom sa ich asi podla 700eurovych ponuk asi uslo tiez dost.

  6. Leonora3:
    snad netreba veci tak vyhrocovat, kto je lepsi a kto horsi, kazda z nich je ina! Nahodou som obe Annu i Nino pocula spievat nazivo docela nedavno v Met. Nino spievala skvostne Gildu a Anna
    Norinu v Pasqualovi. Nino je perfektnou reprezentantka bel canta, tak jak ho sa s nim vacsinou stretavame v belcantovom repertoiru. Ale Anna je zivel, ktora lame to, na co sme v bel cante zvyknuti. Osobne davam prednost tejto zivelnosti a vasni, i ked verim , ze hlasy ako hlas Nino, Diany Damrau (v sobotu uvidime, ako zneje jej hlas po narodeni synceka)ai. su a zostanu v bel cante navzdy (napr. u krehkej Gildy v Rigolettovi).

    Ale v pripade Anny Netrebko: Jej hlas sa posuva z bel cantovho repertoiru niekam inam. Precitajte si clanok a interview :http://www.elcultural.es/version_papel/ESCENARIOS/28930/Anna_Netrebko

    Volne prekladam z anglickej verzie(takze sa mozem dopustit malych nepresnosti):

    "Dobila Salzburg a pripravuje sa zautocit na posvatny pahorok v Bayreute. A to nicim mensim nez Elsou v Lohengrinovi v r. 2013 pri oslavach 200 vyrocia narodenia skladatela a v rukach akreditovaneho wagneriana Christiana Thielemanna. Citujem Netrebko: "Mam dostavenicko s Wagnerom v Bayreuthe a bola by rada, keby ma u toho doprevadzal Thielemann. Nic nie je potvrdene, ale budem tvrdo pracovat na tom, aby to vyslo." Predtym ju ovsem este caka Trubadur s Barenboimom v Staatsoper Berlin."

    Ovsem vedla posunu v repertoiru Anny Netrebko (co je zalezitost jednej-jedinej spevacky a nie je prva ani posledna, niektore urobili ovela dramaticjsie obraty, viz Callas) sa posuva i vnimanie a pocuvanie bel-canta. Nedavno som pocuvala interview so Sondrou Radvanovsky (mimochodom i ona ma aspon ciastocne slovanske korene, jej otec je z Bratislavy!). Dramaticky sopran, nezabudnutelna
    Leonora z Trubadura vo Verone a Tosca v Met (v tych roliach som ju videla a v oboch inscenaciach kralovala!) sa chysta na Normu v Oviedu (neskor v Met)a tri tudorovske kralovny Donizettiho (zatial neprezradila kde).Moc sa na to tesim.
    Samozrejme uplne na dosah mame Annu coby Annu Bolenu vo Viedni.
    Listky hladam uz niekolko mesiacov, ale na mojej urgentne ziadosti zo Staatsoper som dostala zamietavu odpoved. Coby nie, ked ich skupili ti, co ich teraz predavaju za 700 Euro. V najhorsom, za tuto ciastku
    (viac ako $ 1000) si kupim round- trip Praha-New York a docela dobru vstupenku na Annu Bolenu zaciatkom februara buduceho roku do Met, len tie dlhe mesiace sa mi nechce cakat!
    (MZ)

  7. Poslouchal jsem premiéru opery v rádiu. To mě přesvědčilo, že pěknou a populární Netebko tlačí či se tlačí sama do rolí, které by zpívat neměla. Lucia, Gilda a ani Anna není pro ni. Jako lyrický soprán by se měla věnovat svým rolím, ne dramatickým či lyrickým koloraturám. Vynechávání vysokých tónů, nedobře zpívaných běhů či koloratur si Donizetti nezaslouží. Trochu mi připomíná kariéru Caballé. Doufám, že nedopadne jako ona, kdy v pozdějším věku byla z La Scaly vypískána v roli Anny. To už vynechávala i kusy vět. Garanca byla skvělá!!

  8. Leonora3:
    vazeny anonyme 5/4 20:34 : ako si mam naladit radio, aby som chytala prenosy zo Staatsoper Vieden? Dakujem.

    P.S. Ku Caballe: Bohuzial, slava lahko stupa do hlavy, a tym aj strata sebareflexie, nielen v speve, ale neuveritelene i v hrani. Ako Tosca v Met miesto skoku z Andelskeho hradu komotne zmizla v portale (v tej dobe uz mala znacnu nadvahu). Ale to nic nebolo proti bozskemu Lucianovi, jej partnerovi v ulohe Cavaradossiho, ktory miesto prace na obraze Marie Magdaleny na oltari v kostole Sv. Ondreja si priniesol stojan, ktory si rozlozil na rampe a maloval ako nedelny maliar.

  9. Viděl jsem včera přenos z Vídně. Poprvé jsem takto viděl Netrebko naživo. To byste nevěřili- tuto zpěvačku ještě nedávno nazývali "gazelou"… Já bych se přirovnáním s africkými živočichy raději vyhnul…
    Velmi mi učarovala úžasná Garanča, která představení jednoznačně dominovala a dostala mě taky Elisabeth Kuhlmann. Taky d´Arcangelo, sbor, Pido s orchestrem byli výborní.
    Pokud jde o Netrebko, zklamala mě ani tak nedokonalostmi pěveckými, o kterých tu už byla řeč (já bych přidal jen lapavé nadechnutí v duetu s Ricardem), jako překvapivě fatálním nedostatkem jakéhokoliv charismatu. Tento spinto-soprán působí, jako by to byl záskok za nemocnou představitelku.
    Proto mě potěšilo slyšet z úst ředitele Staatsoper, že příští rok uslyšíme/uvidíme ve Vídni Bolenu s Gruberovou v hlavní roli (doufám, že Janu bude opět zpívat Garanča).

  10. Leonora:
    Ano, není to tak jednoduché.:-). Např. Liceu má seznam přenosů na svých webovkách na celou sezónu dopředu. U Vídeňské jsem nic takového na webu nenašel. Možná hledám špatně. Ale je dobré občas sledovat webkovky hlavních představitelů, Gruberova, Garanca na FB, atd., mají tyto přenosy vždy uvedeny. Těším se např. na přenos recitálu z Licea Damrau v květnu.

    Anonym 6.4. v 7.16:
    Ano, recenze se budou lišit. Jak jsem psal, Netrebko je pěkný kus a v současnosti velmi populární. Díky tomu kvalita zpěvu je na druhé koleji. I já si ji vážím, ale v jiných rolích, Donizetti a Bellini nejsou pro Netrebko.

  11. Tak si fakt myslím, že bychom se měli jít bodnout! Popř. zajít do naší božské Státní opery, se kterou si ani stát neumí poradit, na nějakou naši Božskou Divu!!!
    Jinak mám pocit, že proti "světovému kultu Netrebko" staví někteří přátelé "operaplus kult Garanča". Kulty fakt nejsou zdravé!!!
    Reklama je součástí života a opera by mšla být, podle mého, taky součástí života. To přece nemůže být intelektuálně-snobská záležitost!
    Nechci hodnotit ani Netrebko, ani Garanču, Grůberovou, Gheorghiu, nebo třeba Dessay, protože školy nemám a dělám do včel. Miluju ale operu a rovnou říkám, že cokoli, co jí neubližuje jí může pomoci.
    A myslím, že Netrebko jí, alespoň zatím, navzdory reklamám, kultům a opravdovým znalcům, pomáhá.
    Omlovám se.

  12. Taky mi přijde, že se není za co omlouvat. Jestli se Netrebko hodí na Donizettiho nebo Belliniho je čistě věc osobních estetických preferencí, ne všichni dávají přednost čistému stylovému zpívaní, ale všichni by měli být natolik soudní a distinguovaní, aby pochopili, že jiným se může líbit něco jiného a že je to tak vpořádku. Některým diskutujícím by prospělo řidší užívání kategorických soudů.

    A úplně na okraj: chtít po čtyřicetileté ženě s jedním dítětem, která má za sebou tolik práce, aby vypadala jako ve třiceti
    mi přijde jako vyložená nezdvořilost a vpodstatě zamindrákovanost. Navíc, kdo jste ji opravu viděl naživo, tak víte, že jí kamery kila přidávají a že od porodu soustavně hubne.

  13. Není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Přesně jsem očekával, že se o paní Netrebko bude u nás psát v souvislosti s jejími honoráři, reklamami, byznysu. To však dělá zřejmě její manažment. Ona sama pro operu udělala moc. Kéž by jsme takové pěvkyně a zároveň herečky v opeře jako je Anna měli i u nás. Někde jsem na webu četl, že ona sama jako Annnu Bolenu považuje za nejlepší paní Gruberovou. Což je od ní férové. A že přibrala po děcku je docela normální. Paní Netrebko uznávám a tečka.

Napsat komentář

Reklama