Operní superstar Netrebko a její Anna Bolena ve Vídni

Premiéra Donnizetiho Anny Boleny ve Vídeňské státní opeře obdržela včera dvacetiminutový potlesk ve stoje. Ovace byly určeny superstar současné opery Anně Netrebko.

Anna Netrebko, jejíž hlas se v posledních několika letech stal smyslnějším a bohatším (k radosti jedněch a smutku jiných jejích fanoušků), není už zdaleka nejvhodnější představitelkou belcantového repertoáru, připomínají první ohlasy včerejší vídeňské premiéry. Anna Bolena je však čistou, typicky belcantovskou rolí. Mnozí nevěřili, že v době, kdy její hlas pomalu “dozrává”, tuto skvostnou a nadmíru obtížnou belcantovskou kreaci zpěvačka zvládne. Dramatické polohy role královny neprávem obviněné z cizoložství, jíž Netrebko ztvárnila, se mění z překvapení, jakému je vystaven nevinný, v bolest, vztek a nakonec smíření bez víry ve spravedlnost. To je možná důvod, proč Netrebko, jejíž hlas zní nyní hutněji a už není tak subtilní, v této roli obstála. Anna Netrebko pro ni prostě dozrála. Dozrála pro ni stejně jako Elina Garanča pro roli její sokyně Jane Seymour. Zatímco pro Netrebko to byl ve Vídni debut v roli Anny Boleny, Garanča roli Jane Seymour ztvárnila letos již i pro barcelonské Teatro Liceu – psali jsme
zde.

Obě hlavní představitelky obstály u recenzentů o mnoho lépe, než sice elegantní, ale ničím zajímavé režijní ztvárnění francouze Erica Genovese – který má (jak už v mnohých svých operních režiích dokázal) na hlubší inscenační výklad, než jen doplnění zpěvu proprietami jako z dob starých holandských mistrů. Zbytečné byly i honosné dobové kostýmy od Luisy Spinatelli a klasická scéna od dvou spolupracujících výtvarníků – Jacquese Gabela a Claire Sternbergové. Obé esteticky pohledné, ale neposkytující nic víc, než jen historizující pozadí překrásnému zpěvu. Kdyby nebyly obě hlavní představitely v tak špičkové kondici a tak přesvědčivé, inscenace by byla jen nudnou přehlídkou honosných kostýmů na pozadí dobových kulis. Minimalismus nebo větší inscenační invence by v tomto případě jen prospěly a učinily inscenaci i po scénické stránce zajímavou.


Z hlavních představitelů je pochopitelně zmiňován i italský basbarytonista Ildebrando D’Arcangelo, který již několik dní před premiérou avizoval svoji neúčast kvůli nemoci. Nakonec se však rozhodl premiéru odzpívat. Ohlášená indispozice se na začátku zdála být oprávněná. Zpěvákův hlas zněl zastřeně a slabě. Již jeho druhý výstup však dal na indispozici zapomenout, rozezpíval se a zněl krásným zvonivým tónem. Mladý italský tenorista Francesco Meli zpíval náročnou roli lorda Percyho s mladistvou mužností. Jeho hlas je příslibem do budoucna, ještě o něm bude slyšet. Orchestr Vídeňské státní opery (vlastně Vídeňští filharmonikové sedící tentokrát pod jevištěm WSO), byl pod vedením italského dirigenta Evelina Pida ve formě
.
Jak také zahraniční novináři připomínají, premiéra v sobotu započala jarní a letní období, které je operymilovným obyvatelům a návštěvníkům města na Dunaji známé i tím, že se pod názvem “Opera na náměstí” přenášejí vybraná představení Vídeňské státní opery na velkoplošnou obrazovku přímo vedle budovy opery. Tam mohou pak kolemjdoucí i diváci, kteří se do hlediště nedostanou, představení zhlédnout zdarma. Zajímavostí je i to, že 5. dubna tohoto roku bude představení Anny Boleny z Vídeňské státní opery přenášeno satelitně do 94 kin po celé Evropě (Británie, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Nizozemsko, Rusko a Španělsko) a současně bude vysílán přímý přenos na satelitním kanálu Arte (volná platforma na družici Astra 19,2 stupňů východně). Ten, kdo si chce vychutnat mistrovství Anny Netrebko a Eliny Garanči a nemá na cestu do Vídně, si tedy buď může naladit svůj satelit nebo v úterý večer zajít třeba do ostravského kina Luna, kde se bude promítat na plátno.

Mohlo by vás zajímat


38
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
38 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rút

Bolo tazke vystat stanie. Cakala som uz od siemej rano, ale dockala som sa. Co na tom, ze kostymy aj inscenacia boly klasicke. Netrebko aj Garanča boly skvostne. Jednym slovom nadhera.

Anonymous

Je to předzvěst toho, že kromě Met, La Scaly se dočkáme snad i přenosů z Vídně!!!!!

Anonymous

To, že poněkud rozbácnutá Netrebko už není právě optimálně interpretka belcanta by zase tolik nevadilo.
Potěšujícím je zjištění, že režisér se svým týmem odolali pokušení "vylepšit" Donizettího a měli dostatečný formát, aby ztvárnili operu tradičně a zachovali tak důstojnost představení. Osvědčili tím, že chtějí vyhovět diovákovi a odmítají nadbíhat současnému módnímu klišé kritiky. Velmi sympatické.

Anonymous

Rut respekt od 7 ;) myslite ze aj na reprizy bude taky napor? to ste stali uplne v predu? Na reprizu ako tipujete kedy by sme mali dojst? diky Mato

Rút

Mato: Stali sme asi treti. Pred nami niekdo aj so spacakom. Myslim, ze to uz na akukolvek buducu reprizu nebude take zle. Navyse budu aj premietat. Skuste tak tretie predstavenie, to byva najvatsi napor prec.

Jan

Byli jsme a nelitujeme. Za netrebko jsem měl opravdu strach, protože je to snad nejtěžší koloraturní role, kterou znám. Obstála. garanča skvělá. režie nebyla o ničem, ale neurážela. Přežít se dala. Nic navíc tam nerušilo, žádné nejasné výklady. Kostými nádherné. I když doba pokročila a už si dokážu předtsavit, že by byly méně opulentní a scéna vlastně mohla být miinimalistická, bez ničeho. protože to dílop je strhující jen tím jak je napsané a ve spojení s dokonalým zpěvem stačí třeba jen bílé pozadí.

Anonymous

Tuto produkci považuju, vzhledem k cenám za lístek (700 Euro) za čirou snobárnu, provozovanou v rámci kulminující "netrebkománie". Naprosto nevěřím tomu, že by Netrebko byla v této roli lepší než např. Gruberová (která ani nevystupuje v reklamách na šampony). Počkáme si na přenos – cenu za lístek na živé představení pokládám za nemorální daň hysterii, která je kolem této Rusky rozdmýchávána.
K "nejtěžší koloraturní rolï" – teď se to tady tvrdí o Boleně, nedávno se to tady uvádělo (rozhovor s Gruberovou) o Normě, pochopitelně ani jedno neodpovídá skutečnosti.

Anonymous

ad Rút … vdaka za info. na daktoru z dalsich repriz pojdem. Mato

Anonymous

700eur je samozrejme cena na ciernom trhu. listky stoja tolko co vo viedni vzdy. cize najdrahsie na reprizu boli do 200eur. a ked niekto chce podporovat cierny trh, nech sa paci. miesto na stanie stoji 3eura na galeriu a balkon a 4 na prizemie

Anonymous

Představení bude také zítra vysílat rakouská televize ORF2.

Anonymous

Nevím, jestli to je to produkce v rámci Netrebkománie, ale to že je WSO snobárna je stará známá věc, přesto kvalitní. Lístky stojí do 200 Euro, jako vždy. Na černém trhu, díky poptávce asi 700 :-) Tam je ale není třeba kupovat. Počkejte si až nebude vyprodáno nebo na třetí či čtvrtou sérii představení :-)

Anonymous

ORF2 je dostupná jen v pohraničí a na staelitu jsou živé přenosy ódované. Je lepší si naladit Arte, které je volné. Radan

Anonymous

Díky za tip, na ORF2 se zítra podívám (není jen v "pohraničí", je taky na kabelovce).
Vstupné za Euro 680 jsem viděla na podzim v oficiální nabídce WSO – to můžu potvrdit a proto jsem tuto ideu smetla se stolu. Anebo je Vienna classic snad černý trh?

Peter

Vienna classic nie je oficialny predaj WSO, ale agentura a listky tu kupite vzdy drahsie. Listky za oficialne ceny sa kupuju priamo cez stranku WSO, alebo v pokladniach Bundestheater a Anna Bolena bola v kategorii A. Cize ziadne specialne ceny, akurat ze dostat sa k listkom bol urcite problem a spekulantom sa ich asi podla 700eurovych ponuk asi uslo tiez dost.

VlaM

Takže jsem zvědav, jaký mudrlant tady bude zase perlit, že Anně Netrebko ve Vídni nějaký zvukař přihrával výšky. Takové tlachy jsou tady přece zvykem.

Anonymous

Co se týká výkonu Anny Netrebko, pokud umíte německy a říká Vám něco jméno Kesting, přečtěte si jeho kritiku ve FAZ.

Anonymous

VlaM: Nechte si ty kecy a pokud nemáte k tématu co říci, tak se držte úsloví "mlčeti zlato".H.

VlaM

"Mlčeti zlato" ať dodržují ti šťouralové, do kterých se s chutí vždycky navezu.

Anonymous

Kestingova kritika je případná.
Netrebko je jistě dobrá, ale jsou i lepší. Vloni ji například docela zastínila Nino Machaidze. Zvukaři pochopitelně upravují nejen Netrebko, ale všechny.

Anonymous

Leonora3:snad netreba veci tak vyhrocovat, kto je lepsi a kto horsi, kazda z nich je ina! Nahodou som obe Annu i Nino pocula spievat nazivo docela nedavno v Met. Nino spievala skvostne Gildu a AnnaNorinu v Pasqualovi. Nino je perfektnou reprezentantka bel canta, tak jak ho sa s nim vacsinou stretavame v belcantovom repertoiru. Ale Anna je zivel, ktora lame to, na co sme v bel cante zvyknuti. Osobne davam prednost tejto zivelnosti a vasni, i ked verim , ze hlasy ako hlas Nino, Diany Damrau (v sobotu uvidime, ako zneje jej hlas po narodeni synceka)ai. su a zostanu v… Číst vice »

Anonymous

@L3 –

Ked sa budete dobre pozerat a mat stastie, za $1,000 najdete aj letenku do Severnej Ameriky aj dobry ticket do Met a jeste bude na obed.

Kedy bude ta opera v Pesti? Bolo by dobre precitat si nieco ine a odlisne.

VT

Anonymous

leonora3:
@VT : bude, bude v polovicke maja, listky do operahazu uz mame.Ale dovtedy, ked Pan Boh da a budeme zdravi, bude este par peknych kuskov inde, vcitane Turandot v Scale s Guleghinou.

Anonymous

Poslouchal jsem premiéru opery v rádiu. To mě přesvědčilo, že pěknou a populární Netebko tlačí či se tlačí sama do rolí, které by zpívat neměla. Lucia, Gilda a ani Anna není pro ni. Jako lyrický soprán by se měla věnovat svým rolím, ne dramatickým či lyrickým koloraturám. Vynechávání vysokých tónů, nedobře zpívaných běhů či koloratur si Donizetti nezaslouží. Trochu mi připomíná kariéru Caballé. Doufám, že nedopadne jako ona, kdy v pozdějším věku byla z La Scaly vypískána v roli Anny. To už vynechávala i kusy vět. Garanca byla skvělá!!

Anonymous

Leonora3:
vazeny anonyme 5/4 20:34 : ako si mam naladit radio, aby som chytala prenosy zo Staatsoper Vieden? Dakujem.

P.S. Ku Caballe: Bohuzial, slava lahko stupa do hlavy, a tym aj strata sebareflexie, nielen v speve, ale neuveritelene i v hrani. Ako Tosca v Met miesto skoku z Andelskeho hradu komotne zmizla v portale (v tej dobe uz mala znacnu nadvahu). Ale to nic nebolo proti bozskemu Lucianovi, jej partnerovi v ulohe Cavaradossiho, ktory miesto prace na obraze Marie Magdaleny na oltari v kostole Sv. Ondreja si priniesol stojan, ktory si rozlozil na rampe a maloval ako nedelny maliar.

Anonymous

Jak subjektivně VŠICHNI vnímáme umění, nejen operu – stačí přečíst si různé kritiky AB – např. na forum opera, na neue merker. Forum opera hodnotí AN a EG zcela opačně než předchozí anonym. ( Annu N. jako královnu královen)Marie

Anonymous

Viděl jsem včera přenos z Vídně. Poprvé jsem takto viděl Netrebko naživo. To byste nevěřili- tuto zpěvačku ještě nedávno nazývali "gazelou"… Já bych se přirovnáním s africkými živočichy raději vyhnul…Velmi mi učarovala úžasná Garanča, která představení jednoznačně dominovala a dostala mě taky Elisabeth Kuhlmann. Taky d´Arcangelo, sbor, Pido s orchestrem byli výborní.Pokud jde o Netrebko, zklamala mě ani tak nedokonalostmi pěveckými, o kterých tu už byla řeč (já bych přidal jen lapavé nadechnutí v duetu s Ricardem), jako překvapivě fatálním nedostatkem jakéhokoliv charismatu. Tento spinto-soprán působí, jako by to byl záskok za nemocnou představitelku.Proto mě potěšilo slyšet z úst ředitele… Číst vice »

Anonymous

Netrebko mě při včerejším přenosu dvakrát nezaujala:-( Možná teď provokuju, ale při tom že jde o Vídeň a tolik propagovanou inscenaci a navíc i tv přenos, opravdu nic moc. Narozdíl od vynikající Garanči. K.

Michal

Leonora:
Ano, není to tak jednoduché.:-). Např. Liceu má seznam přenosů na svých webovkách na celou sezónu dopředu. U Vídeňské jsem nic takového na webu nenašel. Možná hledám špatně. Ale je dobré občas sledovat webkovky hlavních představitelů, Gruberova, Garanca na FB, atd., mají tyto přenosy vždy uvedeny. Těším se např. na přenos recitálu z Licea Damrau v květnu.

Anonym 6.4. v 7.16:
Ano, recenze se budou lišit. Jak jsem psal, Netrebko je pěkný kus a v současnosti velmi populární. Díky tomu kvalita zpěvu je na druhé koleji. I já si ji vážím, ale v jiných rolích, Donizetti a Bellini nejsou pro Netrebko.

Anonymous

Ano Netrebko je "pěkný kus" (rozuměj – je jí pěkný kus), a populární? No, možná, že někdo dá na její reklamy na šampón. Je to mediální fantom. Produkt reklamy.

Anonymous

S tou reklamou mě taky naštvala, ale zpívat umí!!!

Anonymous

Ještě aby tak neuměla zpívat! Jasně že umí, ale její hlas není tedy zase nic legendárního, no a teď už bohužel není ani pěkná.

Anonymous

A muzeme ucinit spolehlivy zaver: Anna Netrebko dorostla do kategorie M-I-L-F.

Anonymous

Tak si fakt myslím, že bychom se měli jít bodnout! Popř. zajít do naší božské Státní opery, se kterou si ani stát neumí poradit, na nějakou naši Božskou Divu!!!Jinak mám pocit, že proti "světovému kultu Netrebko" staví někteří přátelé "operaplus kult Garanča". Kulty fakt nejsou zdravé!!!Reklama je součástí života a opera by mšla být, podle mého, taky součástí života. To přece nemůže být intelektuálně-snobská záležitost!Nechci hodnotit ani Netrebko, ani Garanču, Grůberovou, Gheorghiu, nebo třeba Dessay, protože školy nemám a dělám do včel. Miluju ale operu a rovnou říkám, že cokoli, co jí neubližuje jí může pomoci.A myslím, že Netrebko jí,… Číst vice »

Anonymous

Vůbec se není zač omlouvat – neboť je to pravda.

Anonymous

Taky mi přijde, že se není za co omlouvat. Jestli se Netrebko hodí na Donizettiho nebo Belliniho je čistě věc osobních estetických preferencí, ne všichni dávají přednost čistému stylovému zpívaní, ale všichni by měli být natolik soudní a distinguovaní, aby pochopili, že jiným se může líbit něco jiného a že je to tak vpořádku. Některým diskutujícím by prospělo řidší užívání kategorických soudů. A úplně na okraj: chtít po čtyřicetileté ženě s jedním dítětem, která má za sebou tolik práce, aby vypadala jako ve třicetimi přijde jako vyložená nezdvořilost a vpodstatě zamindrákovanost. Navíc, kdo jste ji opravu viděl naživo, tak víte,… Číst vice »

Anonymous

Není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Přesně jsem očekával, že se o paní Netrebko bude u nás psát v souvislosti s jejími honoráři, reklamami, byznysu. To však dělá zřejmě její manažment. Ona sama pro operu udělala moc. Kéž by jsme takové pěvkyně a zároveň herečky v opeře jako je Anna měli i u nás. Někde jsem na webu četl, že ona sama jako Annnu Bolenu považuje za nejlepší paní Gruberovou. Což je od ní férové. A že přibrala po děcku je docela normální. Paní Netrebko uznávám a tečka.

Khail

Anonymní 5. dubna 2011 20:34:

Naprosto s vámi ve všem souhlasí. To, že výšky snižovala nebo nedotahovala bylo zřejmé i bez detailní znalosti partitury.

Anonymous

Záznam představení z 5.4., který šel na satelitech, se už dá stáhnout na eMule. Je tam buď ve formátu flv (stahuje se rychleji), nebo avi. Pokud stáhnete záznam ve flv a nemáte v kompíku příslušný přehrávač, stačí přejmenovat soubor na avi a přehrajete ho v pohodě taky.