Osobnosti české opery: Jaroslava Procházková
Ve vídeňské Státní opeře zpívala v letech 1948 – 1950 Verdiho Aidu, Pucciniho Čo-Čo-San, Toscu a Turandot (tu pětadvacetkrát), a také Smetanovu Mařenku. Vídeňská kritika chválila „kouzlo jasného a silného sopránu mimořádného rozpětí, který je i v exponovaných výškách mimořádně průbojný, a to i při plném zapojení sboru, což je udivující.“ Česká sopranistka Jaroslava Procházková (většinou používala jméno Slávka) byla prostě hvězda. Při rekapitulaci jejího životního příběhu má člověk místy až pocit, že čte vyprávění z červené knihovny…
Jaroslava Procházková se narodila 14.července 1912 ve Lvově, časem se ale s rodiči – vášnivými ochotníky – přestěhovala do Prahy. V činohře u ochotníků zazářila brzy i sama, už ve svých sedmnácti hrála Kvapilovu Princeznu Pampelišku. Z gymnázia proto přešla na pražskou Konzervatoř, kde ji už v druhém ročníku objevil šéf pražské Uranie Kubík a nabídnul jí pohostinské vystupování. Byla při něm tak úspěšná, že už ve čtvrtém ročníku Konzervatoře nastoupila do Uranie angažmá. Vedle činoherních rolí, kde vynikala hlavně svým vrozeným komediálním talentem, v Uranii vystupovala i v operetě. Tam byly tak zřejmý i její pěvecký talent, že se nakonec dostala na hodiny zpěvu až ke slavné operní sólistce Marii Budíkové-Jeremiášové.
Pak přišlo další, pro Jaroslavu Procházkovou osudové setkání: Tehdy známý jugoslávský tenorista Tino Patiera, častý host i v pražském Národním divadle, ji po dlouhém přemlouvání nakonec přece jen přesvědčil, aby se dala k opeře. A tak se Jaroslava Procházková po opětovném nezbytném hlasovém školení – tentokrát u Jana Konstantina – ocitla v roce 1937 v opeře v Českých Budějovicích. Velký ohlas tam měla hlavně v Mařence ze Smetanovy Prodané nevěsty, podobně jako o pár let později v olomoucké opeře jako Desdemona ve Verdiho Otellovi.
R.Strauss: Arabella (Vykladačka karet)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]