Pardubice už za tři týdny čeká jaro
Rozhovor s ředitelem festivalu Pardubické hudební jaro Josefem Krečmerem
Letošní festivalový ročník, který začíná už druhou únorovou středu, bude už sedmatřicátý. Co všechno se za tímto číslem skrývá? Jak vlastně dlouho se vy osobně na té historii podílíte a na co hlavně se snažíte navazovat?
Od svého založení v roce 1978 prošlo Pardubické hudební jaro mnoha proměnami. Zpočátku se jednalo o festival spíše komorního charakteru, vždy zde však účinkovali jen ti nejlepší sólisté a hudební tělesa. V roce 2012, kdy jsem se stal uměleckým ředitelem a dramaturgem festivalu, bylo tedy na co navázat. Od roku 2013 účinkují na festivalových koncertech též zahraniční umělci, festival se koná nejen na území Pardubic, ale také v koncertních sálech a památkových objektech okolních měst. Od loňského roku je Pardubické hudební jaro členem Asociace hudebních festivalů České republiky.
Jak publikum na Pardubické hudební jaro chodí? A proměnilo se nějak léty?
Celé východní Čechy jsou regionem bohatých kulturních a především hudebních tradic. V Pardubicích navíc působí výborný profesionální orchestr – Komorní filharmonie Pardubice, soubor Barocco sempre giovane, vynikající úroveň má rovněž Východočeské divadlo, jsou zde dvě hudební školy a konzervatoř. Z toho logicky vyplývá, že na koncerty Pardubického hudebního jara chodí publikum náročné, vzdělané a poučené. Osobně mám největší radost z toho, že naše koncerty navštěvují kromě tradičních posluchačů vážné hudby v hojné míře též mladí lidé a studenti.
Co hlavně charakterizuje nadcházející nejnovější ročník?
Nadcházející třicátý sedmý mezinárodní festival Pardubické hudební jaro představí špičkové domácí i zahraniční umělce a soubory z České republiky, Slovenska, Japonska, Německa a Francie. Připomene též významná výročí a události: tři sta třicet let od narození géniů barokní hudby Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela a dvě stě padesát let od narození českého kantora a skladatele Jakuba Jana Ryby. Slavnostním zahajovacím koncertem festivalu s Komorní filharmonií Pardubice, sólisty Josefem a Petrem Špačkovými a dirigentem Janem Kučerou si připomeneme událost zásadního významu pro rozvoj Pardubic i širšího regionu: zahájení železniční dopravy v roce 1845 a rok narození i úmrtí železničního stavitele Jana Pernera (1815–1845). Velmi si vážíme záštity, kterou převzal nad letošním festivalovým ročníkem ministr kultury Daniel Herman.
Na co se vy osobně nejvíc těšíte? A co si myslíte nejlépe „zabere“ u posluchačů?
Těším se všechny festivalové koncerty, z těch takzvaně „velkých“ zejména na Velikonoční koncert 1. dubna – Bachovu Mši h moll v podání souboru Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem a na Slavnostní závěrečný koncert 29. dubna s FOK, violoncellistou Tomášem Jamníkem a dirigentem Heiko Mathiasem Försterem. A co nejlépe „zabere“ u posluchačů? Uvidíme, nejsem věštec…
Jak na tom jste s financemi? S jakým rozpočtem pracujete a z jakých zdrojů je kryt? Jak hodně jste penězi limitováni?
Festival tohoto formátu samozřejmě nelze pořádat bez grantů a dotací. Pardubické hudební jaro podporuje Ministerstvo kultury, Pardubický kraj, Město Pardubice, menšími částkami přispívají i městské obvody, nadace a firmy. To vypadá na první pohled sice velmi optimisticky, ovšem má to háček. V době, kdy sestavuji dramaturgii festivalu a sjednávám účinkující umělce, vůbec netuším, jak velké finanční prostředky budeme mít k dispozici. Nevím to dokonce ani dnes, tři týdny před zahájením festivalu! Některé instituce, podporující kulturu, jako by vůbec nepočítaly s tím, že se festival může konat i na jaře! Výsledky grantových řízení se totiž často dozvídáme až během konání festivalu, někdy i později. Nezbývá než být optimistou a doufat, že vše dobře dopadne.
Vaše hlavní přání do letošního ročníku?
Plné sály, nevšední umělecké zážitky a spokojené publikum.
Děkujeme za vaše odpovědi!
Vizitka:
Josef Krečmer (* 8. března 1958) český violoncellista, pedagog a manažer. Studoval Konzervatoř v Teplicích u prof. Mirko Škampy, Státní konzervatoř v Praze u prof. Josefa Chuchra a Hudební fakultu AMU v Praze u Alexandra Večtomova a Miloše Sádla. Absolvoval mistrovské kurzy u Natalie Šachovské a Erki Rautia. Zúčastnil se mnoha interpretačních soutěží: Celostátní interpretační soutěž Hudební mládeže ČSSR – 1. cena, Heranova mezinárodní violoncellová soutěž – 2. cena a diplom nejlepšího účastníka z ČSSR, Concertino Praga – absolutní vítěz (mezinárodního kola rozhlasové soutěže) a další.
Od roku 1979 vyučuje hru na violoncello na Konzervatoři Pardubice, kde vychoval řadu vynikajících absolventů (Pavel Ludvík, Jan Žalud, Jan Žďánský a jiní). V letech 1991–2003 byl koncertním mistrem Komorní filharmonie Pardubice, natočil řadu snímků pro Český rozhlas a na CD. V letech 1989–1991 pracoval pro Nadaci Yehudi Menuhina v Paříži, kde spolupořádal koncertní vystoupení mnoha českých umělců po celé Francii. Působil také jako koncertní mistr v mezinárodním orchestru v Théâtre des Champs-Élysées v Paříži.
V roce 2004 založil komorní soubor Barocco sempre giovane a je jeho uměleckým vedoucím. Pořádá koncerty klasické hudby, na kterých dává příležitost především mladým začínajícím hudebníkům. V Pardubicích pořádá také cykly koncertů na zámku a v Sukově síni Domu hudby.
(zdroj: www.cs.wikipedia.org)
Foto archiv, PHJ
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]