Pardubické hudební jaro: Duchovní hudba několika století s Gentlemen Singers

Do široké programové nabídky Pardubického hudebního jara patří několik let rovněž koncerty duchovní hudby. Letos pozvali pořadatelé festivalu k účinkování vokální soubor Gentlemen Singers z Hradce Králové a nabídli mu prostor v kostelích sv. Bartoloměje v Pardubicích (z tohoto koncertu jsou tyto řádky) a Narození Panny Marie v Hlinsku. Pro oba večery si členové jediného profesionálního mužského okteta v České republice připravili nový program s názvem Evokace.
„Evokace“ s Gentlemen Singers – Gentlemen Singers – Pardubické hudební jaro 19. dubna 2018 (zdroj PHJ / foto Miloš Kolesár)

Připomeňme, že soubor Gentlemen Singers vznikl v roce 2003 a za patnáct let svého působení absolvoval více než šest stovek koncertů ve více než třiadvaceti zemích na čtyřech kontinentech. Ve svém domovském městě pořádá vždy v červnu vlastní festival s názvem Sborové slavnosti (Czech Choir Festival) a má za sebou šest oceňovaných nahrávek. Nejzásadnější je však skutečnost, že pro svůj repertoár volí pánové z Hradce Králové jak klasické skladby a díla staré hudby, tak kompozice či úpravy soudobých tvůrců, z nichž mnohé vznikly přímo pro jejich uskupení. To se projevilo rovněž na koncertě duchovní muziky v největším pardubickém římskokatolickém svatostánku.

Průřez sakrálními a jinými duchovně laděnými skladbami, s nímž se Gentlemen Singers ve své Evokaci představili, zahrnul i tentokrát hudbu několika staletí. Na počátku přicházejí před publikum se zpěvem tradičního českého chorálu ze čtrnáctého století Svatý Václave, druhý pól více než hodinového programu tvoří Arvo Pärt a Jan Jirásek. Mezitím zní tóny německého renesančního autora Hanse Lea Hasslera, Williama Byrda a Claudia Monteverdiho, ostrý předěl v čase posluchače staví před hudbu dvacátého století (Franz Biebl či Francis Poulenc). A zapomenut nemůže být ani Ola Gjeilo, současný tvůrce norského původu žijící v Americe…

Zdánlivě překotné skoky v čase, několikrát tam a zase zpět, dávají vyniknout univerzálnímu poselství duchovní hudby i její nesmírné niternosti. Zvláště jsou-li všechny skladby citlivě interpretovány s příkladnou čistotou všech hlasů, dávající vyniknout jak sólovým pasážím, tak skvěle nacvičeným společným částem. Jednotliví pěvci souboru dokonale ovládají své dispozice ve všech polohách, otevřeně však dávají najevo, že s nimi pracují především ku společnému prospěchu. To je na Gentlemen Singers velmi sympatické – žádný z členů oktetu nevyčnívá, žádný na sebe nestrhává více pozornosti než ostatní. Jistě, pro řadu mírně nezkušenějších návštěvníků koncertu může být nejzajímavějším poslech kontratenoristy Filipa Dámce (a jeho zpěv je skutečně vroucný až neskutečně), myslím, že i oni ale v průběhu večera postupně přicházejí na to, že zdánlivá atraktivita méně obvyklého hlasového partu nakonec ustupuje do pozadí přirozenou silou výkonu celého tělesa.

A tak v paměti zůstává například uchvacující provedení Pärtova Da Pacem Domine, v němž tvůrce prostřednictvím lidských hlasů evokuje zvuk zvonů. Estonský autor chtěl touto kompozicí uctít památku obětí teroristických útoků, k nimž došlo v roce 2004 v Madridu, a zvolil naprosto odzbrojující formu. Gentlemen Singers využívají i prostorové možnosti, které se jim v chrámu nabízejí a díky akustice prostoru zvyšují účinnost a poselství skladby. Při výběru ze mše Jana Jiráska zase stojí všech osm mužů kolem náhrobku slavného pardubického šlechtice Vojtěcha z Pernštejna. Bez toho se na druhém koncertě pořádaném v Hlinsku museli obejít, nicméně dá se předpokládat, že vždy přemýšlejí, jak dané místo využít co nejlépe. Zdůrazňovat vysokou kvalitu přednesu ve všech jazycích (osobně mě asi nejvíce zasáhla a v uchu lahodila francouzština v Poulencových Čtyřech malých modlitbách) pak asi již není třeba.

Posluchači ocenili vystoupení dlouhotrvajícím potleskem a za zaznamenání jistě stojí skutečnost, že mezi nimi bylo hodně mladých lidí. Snad i díky „zpívajícím gentlemanům“ poodhalili další oblasti duchovna a krásy umění.

Hodnocení autora recenze: 95 %

 

Pardubické hudební jaro 2018
„Evokace“ s Gentlemen Singers
Gentlemen Singers
– Filip Dámec (kontratenor)
– Jaroslav Šindler, Radek Mach, Tomáš Kočan (tenor)
– Ondřej Kleiner, Martin Struna (baryton)
– Richard Uhlíř, Václav Kovář (bas)
19. dubna 2018 kostel sv. Bartoloměje Pardubice

program:
tradiční chorál ze 14. století: Svatý Václave
Franz Biebl: Ave Maria (Angelus Domini)
Hans Leo Hassler: Missa super dixit Maria (výběr)
Arvo Pärt: Da Pacem Domine
Claudio Monteverdi: Magnificat secondo
Ola Gjeilo: Ubi Caritas
Jan Dismas Zelenka: Sepulto Domino
Francis Poulenc: Quatre petites prières de Saint François d’Assise
William Byrd: Miserere
Jan Jirásek: Missa Propria (výběr)

www.pardubickehudebnijaro.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - „Evokace“ s Gentlemen Singers (Pardubické hudební jaro 19./20. 4. 2018)

[yasr_visitor_votes postid="293273" size="small"]

Mohlo by vás zajímat