Pavol Breslik nejen o tom, koho obdivuje
Už delší dobu se zdá, že vám štěstí skutečně přeje, protože máte jeden úspěch za druhým na předních evropských operních scénách, ale už i za mořem. Čím hlavně to podle vás je? Jak velký podíl na tom má vaše práce na sobě samém, štěstí, náhoda či agenti?
Ved ako studak a este aj dnes pozeram na dvd predstavenia s tymi najvacsimi velikanmy opery… Je to nepredstavitelny pocit uz len vojst do tej budovy… Ist do kantiny a oproti vam sedi Kiri Te Kanawa, alebo ze na vas po predstaveni krici na chodbe Marilyn Horne “bravo tenore”… To sa proste nezabuda.. A ta trema je v tom momente prec…
Když už jsme u toho, co děláte pro svoji dobrou psychickou kondici, která je bezpochyby pro zpěváka hodně důležitá…
Zdá se, že se víceméně držíte hlavně mozartovského repertoáru, i když se už objevujete i v dramatičtějších rolích – jako třeba v mnichovské produkci Donizettiho Lucrezie. Jakým směrem dál půjdete? Jaké další perspektivy a možnosti vy sám ve svém hlasu cítíte?
Ked som studoval na konzervatoriu, tak mi moja vtedajsia pani profesorka hovorila, ze ja som mozartovsky tenor……Ja na to, ze ja Mozarta spievat nikdy nebudem. Mne sa to tak nepacilo…. Ale bolo to hlavne asi v tom, ze na skolach sa tomuto repertoaru nedava velky vyznam. Kazdy hned spieva Ricardov a Toscy… Ale co budu ti ludia spievat ked budu mat 40? Ja som Mozartovi prisiel na chut az ked som odisiel zo Slovenska. Zacalo to Taminom, ked som mal 23, v Glyndebourne. Tam hlavne zalezi, aku cestu vam ukaze k tomuto repertoaru okolie (dirigent,korepetitor). Nech si hovori kto chce co chce, ale kazdy spevak by mal pre svoje spevacke zdravie vediet zaspievat Mozarta. Popri tom som mal moznost si vyskusat moje sily aj v Donizettim L’elisir d’amore, ktory som zacal spievat v Berlinskej Staatsoper (rola, ktoru mam velmi rad) a Lensky v Oneginovi, a uz spominana Lucrezia Borgia – postava Gennara. Kazdu novu postavu beriem ako vyzvu posunut sa o schodik vyssie…. V buducnosti by som velmi rad zavonal aj k francuzskemu repertoaru, ako je DeGrieux z Massenetovy Manon, Faust, Lovci peral… Ale uvidime… Vsetko ma svoj cas… Nic sa nesnazim silit. Najdolezitejsie slovicko v spevackom zivote je “nie”. Ono ponuky, ako zaspievat si Princa v Rusalke alebo Lohengrina su velmi lakave, ale: velmi rad, ale neskor.
Když jsem zmínil mnichovskou Lucrezii, nedá mi to nezeptat se na vaši spolupráci s dlouholetou hvězdou a vaší vlastně pořád ještě krajankou Editou Gruberovou. Jaká byla ta spolupráce? Radil jste se s ní třeba?
Ak raz budem pisat knihu, tak tam bude urcite kapitola o tejto zene. Edit (velmi velka pocta, ze ju mozem takto oslovovat) mi ukazala co je to vlastne radost zo spievania…
Edita Gruberová je vlastně o generaci, ne-li dvě, starší, než ta vaše. Cítíte nějaký rozdíl mezi tím, jak „operu“ chápe a dělá ta její generace, a jak ta vaše? Paní Gruberová se třeba netají tím, že příliš nefandí moderním režiím, že ji častěji lépe než jevištní uspokojí koncertní provedení opery.
Nechcem sa opakovat, ale casy sa velmi zmenili. A to, ze nema rada modernu reziu, je mozno aj tym, ze vacsina tych modernych rezii je naozaj hrozna… A myslim, ze ona po tom vsetkom co uz ma odspievane, nema chut byt na javisku, ked jej to nerobi radost. Ale musim povedat, ze ak ma dobreho rezisera ako v mnichovskej inscenacii Roberta Devereux alebo Lucrezii, tak da zo seba maximum, a z toho si mozeme brat priklad vsetci.
Koncem ledna vás uslyší Praha na koncertě mozartovských árií ve Stavovském divadle. S čím přesně přijedete?
Konecne sa podarilo dat dokopy termin a pridem do Parhy. Velmi sa na to tesim. V Statnej opere som zacinal s mojim prvym Ottaviom (v cervenych trenirkach – strasna inscenacia, ked si na to spomeniem). Kedze je to konzert Mozartovho vyrocia, tak tam spievam len mozartovske arie. Bude tam nieco z Unosu zo serailu, Idomeneo, Don Giovanni, Cosi fan tutte.
V Čechách zatím příliš známý nejste. Je na obzoru nějaká další vaše spolupráce u nás?
Bohuzial terminovo to vobec nevychadza. Narodne divadlo ma oslovilo s par ponukami, ale na dlhsi cas sa mi nepodari prist.
Jak vůbec vypadá vaše nejnovější sezóna? A jak další plány? Jak dlouho dopředu je vůbec popsán váš kalendář?
Velkou sucastou tohto kocovneho zivota su hlavne terminy. Sezonu som zacal Unosom v Berlinskej Staatsoper… Otvaraci koncert v Bratislave… Teraz som na dlhsiu dobu (presne na tri inscenacie) v Mnichove… Tu hrame Lucreziu, novu inscenaciu Giovanniho a Zauberflöte. Popritom mam par konzertov vo Viedni a v Mnichove. Po novom roku Napoj vo Wiener Staatsoper… Mozarteum Salzburg, Recital vo Frankfurte, Teatro Real s neznamou operou L’arbore di Diana , Barcelona Liceu s Unosom a koncom sezony mam Salzburger Festspiele s Giovannim , Münchner Fespiele taktiez s Giovannim a recital na festivale Brigitte Fassbaender v Garmischi…. Potom vytuzena pauza.. Aj ked len dva tyzdne a idem do novej sezony s Cosi fan tutte v londynskej Covent Garden a hned potom znovu Metropolitan Opera… Takto by som mohol vypisovat vsetky terminy, ale staci povedat, ze rok 2013 je uz plny….
Webovu stranku nemam, pretoze si myslim, ze ju nepotrebujem… Aspon zatial nie….Ten, kto ma chce najst, si ma najde na stranke mojej agentury… A moji priatelia maju moj email a telefonne cislo…. To sukromie sa snazim mat hlavne pre seba…
W.A.Mozart: Idomeneo (Mnichov 2008-režie D.Dorn-Idamante, J.Banse jako Ilia)
Patříte vy sám k fanouškům některého ze svých kolegů? Je někdo (bez ohledu na hlasový obor a vlastně i pohlaví), z koho si berete příklad? Koho máte jako vzor?
Som velkym obdivovatelom Mirelly Freni… Uz ako student… Ona podla mna je dokazom zdraveho spievania… Velka radost bola pre mna, ked sa mi podarilo za nou ist a pracovat s nou… Tolko energie, co vychadzalo s tej malej zeny (ona je naozaj velmi mala), je ohromujuce… Z tenorov si vzdy velmi rad vypocujem napriklad Wunderlicha… Podla mna lepsieho mozartovskeho tenora nebudeme mat… Carerrasa v nahravke Simona Boccanegru s Abbadom neprekona nikto…. Pavarotti v bel cante je tiez neprekonatelny…. Christa Ludwig… Fassbaender ako Oktavian… Lucia Popp ako Sophie v Kavalierovi… Ono je toho velmi vela co sa mi paci… A dufam, ze toho este vela aj bude….
Pane Bresliku, děkujeme za váš čas, odpovědi, i za to, že Opeře Plus zachováte přízeň. Hodně dalších úspěchů!
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]