Philharmonia Orchestra London: opulentní hostina plná vjemů
Jak recenzovat koncert, který přinesl zážitek pro duši, uši i oko? Asi velmi jednoduše ve stylu, jak hrál tento vynikající orchestr pod taktovkou vitálního doyena taktovky Christopha von Dohnányi.Charles Ives: Čtyřminutové dílo Nezodpovězená otázka
Přineslo nad jednoduchým G dur akordem dokonalost zvuku podpořenou vizuálním i akusticky promyšleným provedením. Sólo trubky, jakoby ze záhrobí, vyslovuje sedmkrát otázku, kterou si možno vyložit i takto: „Proč jsem zde, Bože?“ Dechová sekce obrácená zády k publiku odpovídá šestkrát a je navíc pro naprostou preciznost dirigována pomocným dirigentem. Poslední otázka není odpovězena. Slyším chaos a souzvuk vesmíru. Úžasné provedení!!!
Alban Berg: Houslový koncert Památce anděla
Platí obava houslisty Gila Shahama citovaná v programu? „Co se stalo se starou Evropou? Kam směřujeme?“ Další zážitek umocněný výkonem houslistky Carolin Widmann, její dokonalou intonací včetně intenzivního rychlého vibrata dávají interpretaci speciální charakter. Senzitivním neokázalým doprovazečem je Christoph von Dohnányi společně s celým orchestrem, který ctí oddaně zápis a zprostředkovává psychodrama dcery Almy Mahler umírající na obrnu. Číselnou symboliku Bergovy skladby asi mnoho posluchačů nepochopí. Číslice 22 a 23 jsou určující – po 22 taktech začíná motiv smrti v rytmu tanga, Bachův chorál má 22 taktů, věnování „Dem Andenken eines Engels“ má 22 písmen, označení tempa (69 = 3 × 23) se stále opakuje, závěrečný akord se skládá z 18 tónů, které značí věk zemřelé Manon. Design černobílých andělských šatů i přídavek formou citace Bachova chorálu „Es ist genug!“ v duetu se sóloviolistkou jsou adekvátní tečkou za krásným provedením.Franz Schubert
Christoph von Dohnányi nabízí opulentní hostinu barev, dynamiky, lehkosti, vídeňské žoviálnosti. Oční kontakt s hudebníky orchestru a jasná gesta jako by hudebníkům i posluchačům říkaly: Tak a teď, dámy a pánové, poslouchejte, jak krásně hrají kolegové tu či onu krásnou schubertovskou melodii. Poslouchejte, jak září hobojové nebo klarinetové sólo, kam až postupuje pětihlas, jak zní v kontrabasech. Sledujte, jak precizní je tympanista se škálou jemných úhozových nuancí. Vychutnejte medové trombóny. Není potřeba velkých gest, když všichni hudebníci hrají jako jeden a každá fráze, každá dynamika jsou vycizelovány. Změny temp jsou vždy hladké, akcenty měkké a vše je krystalicky čisté. Žádný pocit rutiny. Byl to Schubert exaktní, virtuózní i noblesní s tisícovkou barev a nuancí.
Hodnocení autora glosy: 95 %
Dvořákova Praha 2015
Cyklus Světové orchestry
Philharmonia Orchestra London
Dirigent: Christoph von Dohnányi
Carolin Widmann (housle)
12. září 2015 Dvořákova síň Rudolfina Praha
program:
Charles Ives: Nezodpovězená otázka
Alban Berg: Koncert pro housle a orchestr „Památce anděla“
Franz Schubert: Symfonie č. 9 C dur „Velká“, D. 944
Foto Martin Divíšek
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]