PKF a dvě oscarové hvězdy

Nenápadně, bez velkého poprasku a zájmu médií, přijel do Prahy na pozvání PKF – Prague Philharmonia dirigent a skladatel David Newman. Na koncertu v Rudolfinu 14. dubna 2019 spolu s klavíristou Andrewem von Oeyen uvedli krásný program složený ze skladeb Igora Stravinského, Arnolda Schönberga, Johna Williamse a George Gershwina.
PKF – Prague Philharmonia, David Newman, Rudolfinum 2019 (zdroj PKF)

Tento usměvavý vlasatý sympaťák s taktovkou, vystupující v tričku pod sakem, je v Hollywoodu značnou celebritou. Stačí, když prozradím, že napsal hudbu k filmu Válka Roseových, Hoffa s Jackem Nicholsonem a Dany de Vitem, k legendárnímu animáku Doba ledová nebo k filmu Anastázie, za niž byl nominován na Oscara v roce 1998.

Přesto na program nezařadil hudbu svou, ale svého slavného staršího kolegy Johna Williamse, autora hudby ke všem velkým trhákům, co vás namátkou napadnou: od Čelistí, přes ET mimozemšťana a Blízká setkání třetího druhu, Supermana a Star Wars po Jurský park, Schindlerův seznam a Indiana Jonese. Ale vezměme program hezky popořádku.

Na začátku pódium obsadil malý ansámbl kolem dvacíti hudebníků, aby přednesl Danses concertantes Igora Stravinského. Neoklasicistní půvabné tance se vyznačují originální instrumentací a každý z nich osobitým charakterem. Pět tanců zarámovaných pochodem jakoby vyprávělo příběhy a vykreslovalo různé postavy tanečníků, jež vidíte kolovat v tanečním sále. Orchestr hrál s přesností a  soustředěností, na jakou jsme u PKF zvyklí z jejích komorních začátků; hravost, lehkost, chytlavé rytmy, svěží tempa působila velmi optimisticky.

PKF – Prague Philharmonia, David Newman, Andrew von Oeyen, Rudolfinum 2019 (zdroj PKF)

Poté nastoupily smyčce k provedení oblíbeného díla Zjasněná noc Arnolda Schönberga. Ani nevím, kolikrát jsem ji v podání PKF s různými dirigenty již slyšela, ale vždy je to zážitek. I tato skladba má příběh – podle básně Richarda Demela, jež byla Schönbergovi předlohou, popisuje noční procházku dvou milenců, při níž se dívka dozná k tomu, že čeká dítě s jiným mužem. Tentokrát mě zaujal velmi kvalitní zvuk prvních houslí, stříbřitý a romantický, a líbezná sóla koncertní mistryně Romany Špačkové. Rovněž cella odvedla výbornou práci. David Newman má rád robustnější zvuk, který se mu dařilo z orchestru vykřesat, jejich Schönberg nebyl introvertním psychodramatem, spíše romanticky rozevlátý a roztoužený.

Po přestávce přišla již zmíněná filmová hudba Johna Williamse – suita z filmu Jana Eyrová. Knihy Charlotty Brontëové jsou moje oblíbená literatura, navíc film podle stejnojmenného románu běžel  nedávno v televizi, takže takovou příležitost, slyšet tu hudbu opět naživo, jsem si nemohla nechat ujít. Suita sestává ze tří částí Lowood, To Thornfield a Reunion podle dějových fází, jimiž hrdinka, statečná guvernantka Jana Eyrová prochází, než šťastně zaparkuje v náruči bohatého aristokrata. Je to typická filmová hudba postavená na hlavním silném tématu, modálně tvarovaném, které se vrací a připomíná v různý obměnách, tak aby divák neztratil nit. PKF pod taktovkou Newmana ji hrála fantasticky, široké panoramaticky rozmáchlé oblouky smyčců, šťavnatý zvuk, mlhavé mysterium anglické krajiny –  myslím, že by s tím i v Hollywoodu měli úspěch. Ostatně filmová hudba v brilantním živém provedení je vždy pro posluchače atraktivní.

PKF – Prague Philharmonia, David Newman, Andrew von Oeyen, Rudolfinum 2019 (zdroj PKF)

Zlatým vrcholem krásné dramaturgie byl Gershwinův Klavírní koncert in F, který přednesl pianista německo – nizozemského původu Andrew von Oeyen. Pohledný a elegantní hudebník s PKF spolupracuje pravidelně. Loni vydali CD s francouzskými autory. Oeyen  si zcela podmanil publikum již v první větě – již po ní se strhl první bouřlivý potlesk (pravda, věta končí tak triumfálně, že se nelze divit). Oeyen hraje energicky, ale s velkou grácií, má sametově lehký kultivovaný úhoz a přehlednou střízlivou pedalizaci. Hýří nakažlivým apetitem, zvyšuje tempo, hraje si se synkopami, náročné technické prvky pro něj nejsou téma. Technicky nemá omezení a soustředí se jen na výraz. Také orchestr si užil vydařená jazzově uvolněná sóla (trubka, hoboj, flétna, hezké klarinety). Dirigent Newman jej vedl jistým a čitelným gestem a z úspěchu u pražského publika měl stejně jako sólista Andrew von Oeyen upřímnou radost.

Hodnocení recenzentky: 90 % 

 

Dvořákova síň Rudolfina
Neděle 14. dubna od 19.30 hodin

IGOR STRAVINSKIJ Danses concertantes

ARNOLD SCHOENBERG Verklärte Nacht (Zjasněná noc) op. 4

JOHN WILLIAMS Jane Eyre, suita

GEORGE GERSHWIN Concerto in F

Andrew von Oeyen – klavír
PKF – Prague Philharmonia
David Newman – dirigent

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na