Plácido Domingo slavil půlstoletí od svého debutu ve Vídeňské státní opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (94). Týden od 15. do 21. května 2017. V dnešním vydání najdete: Plácido Domingo slavil ve Wiener Staatsoper. Magdalena Kožená jako Berliozova a Goethova Markétka. Dirigent Tomáš Hanus diriguje představení Welsh National Opera. Christopher Maltman se nedá rušit při koncertním výkonu. Giovanna Casolla pokračuje ve své kariéře. Film týdne Červená. Kniha týdne: Herbert Blomstedt, antioperní dirigent. Operní humor – když trpí zpěvák i posluchač…


Plácido Domingo slavil ve Wiener Staatsoper
Tenorista Plácido Domingo v pátek oslavil na scéně Wiener Staatsoper padesáté výročí svého debutu. 19. května roku 1967 zde zpíval svoji prvou roli z mnoha postav, které zde ztvárnil. Byla to role nešťastného korunního prince z Verdiho Dona Carlose v italské verzi. Na galavečeru o půlstoletí později jsme mohli slyšet tři jednotlivá dějství oper, ve kterých slavil zpěvák velké úspěchy, byť také v tenorových rolích.

Koncert k 50. výročí debutu Plácida Dominga ve Vídeňské státní opeře (zdroj FB P. Dominga / foto Gabi Gawala Neuhofen)

Celý večer zněla hudba Giuseppe Verdiho a program zahájil dirigent Marco Armiliato předehrou k Nabuccovi. V prvé části večera (se dvěma pauzami) zazněl třetí akt opery Maškarní ples, ve kterém oslavenec poprvé zpíval barytonovou roli Hraběte Reného Anckröstroma (Renata). Plácido Domingo samozřejmě oslnil v árii Eri tu. Partnery mu byli Ramón Vargas jako Gustavo, Ana María Martínez jako Amelia a Maria Nazarova jako páže Oscar.

Po přestávce byl zařazen druhý akt La traviaty, v němž Plácido Domingo ztvárnil otce Germonta. Violettou mu byla Sonia Yoncheva a Dmitry Korchak se stal jeho synem Alfredem. Za vrchol večera ale kritici označují provedení třetího aktu Simona Boccanegry v poslední části galakoncertu. V titulní a další barytonové roli si slavný zpěvák získal publikum velkorysostí tónu i vokálně-hereckým výrazem bilancujícího a umírajícího dóžete. Na jeviště se v dalších rolích vrátili Ramón Vargas jako Gabriele Adorno a Ana María Martínez jako Amelia Grimaldi, soubor pak doplnili Kwangchul Youn jako Fiesco a Marco Caria jako Paolo.

Bouřlivě aplaudující publikum nechtělo Plácida Dominga pustit z jeviště. Přizvané pěvkyně, tedy Ana María Martínez i Sonia Yoncheva, byly vítězkami proslulé mezinárodní soutěže a pedagogického programu Operalia, který vznikl z iniciativy právě Plácida Dominga. Vedle této nenápadné pocty jeho pedagogické a organizační činnosti pronesl také současný ředitel Wiener Staatsoper Dominique Meyer oslavnou zdravici hned v úvodu večera.

Koncert k 50. výročí debutu Plácida Dominga ve Vídeňské státní opeře – Plácido Domingo, Dominique Meyer (zdroj FB P. Dominga / foto Gabi Gawala Neuhofen)


Magdalena Kožená jako Berliozova a Goethova Markétka
Magdalena Kožená v těchto dnech intenzivně zkouší roli Markétky z Berliozova díla Fausta prokletí (v češtině je používána i novější, méně rytmická forma titulu Faustovo prokletí). Tedy v oratorním díle, které od roku 1893, kdy pro scénické potřeby přepracoval tento opus Raoul Gunsbourg (pro uvedení v Opéra de Monte-Carlo), žije svůj život jak v koncertních síních, tak na operních jevištích. Nové scénické nastudování bude mít premiéru 27. května 2017 a do 11. června ještě následují čtyři reprízy.

Hector Berlioz: La damnation de Faust (záběr ze zkoušky) – Magdalena Kožená (Marguerite) – Staatsoper Berlin 2017 (zdroj FB M. Kožené)

Dirigentem představení bude Sir Simon Rattle a partnery české mezzosopranistky budou tenorista Charles Castronovo jako Faust a basbarytonista Florian Boesch jako Mefistofeles. Anglický dirigent se tak vrací k obsazení koncertního provedení tohoto Berliozova díla v Berlíně 11. dubna 2015 s Berlínskými filharmoniky, kde účinkovali jako Charles Castronovo, tak Florian Boesch. Markétkou tehdy ale byla Joyce DiDonato. V současném provedení také vystupuje jako Brander český (respektive moravský) basista Jan Martiník, člen operního souboru berlínské Staatsoper Unter den Linden. Vzhledem k rekonstrukci stálé scény bude toto scénické dílo uvedeno v Schiller Theater.

Dalším trumfem inscenace je pak režie Terryho Gilliama, kterého většina diváků zná spíše jako člena legendární skupiny Monty Python a filmového režiséra zajímavých multižánrových snímků (Brazil, Dvanáct opic, Král rybář a další), jehož ale doprovází značná filmová smůla – několik jeho snímků prostě nemohlo být z různých objektivních příčin dokončeno v různých stádiích natáčení. Operní režii se věnuje jen příležitostně a berlínská režie Berliozova díla je upravenou verzí jeho výkladu Fausta prokletí pro English National Opera z roku 2011 (šlo o vůbec jeho první pokus na tomto poli). Hlavní inspirací pro tuto režii se pro Gilliama stal román Thomase Manna Doktor Faustus a ve vizuálně bohatém spojení se pak v inscenaci potkávají události z německé historie prvé poloviny dvacátého století v mnoha výtvarných klíčích od německého malířského romantismu přes německý expresionismus až k filmové estetice prominentní dokumentaristky nacismu Leni Riefenstahl.

Terry Gilliam, který má stále rozpracováno několik projektů najednou, se k operní režii vrátil pouze jednou, a to režií jiného scénického díla Hectora Berlioze, opery Benvenuto Cellini. Tato opulentní, groteskní a bizarní vize vznikla v roce 2014 také pro English National Opera. Obě režie sklidily značný ohlas u kritiky i diváků. Inscenace Fausta prokletí pak byla uvedena v Gentu a Antverpách roku 2012.


Dirigent Tomáš Hanus debutuje u Welsh National Opera
Český dirigent Tomáš Hanus diriguje představení dvou „vídeňských“ titulů se souborem Welsh National Opera na konci měsíce června a během července 2017. Jedná se o jeho debut u tohoto operního souboru.

Johann Strauss: Die Fledermaus (záběr ze zkoušky) – Tomáš Hanus – Welsh National Opera 2017 (zdroj FB T. Hanuse)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Štěpánka

Milá redakce, jen malá připomínka, Pážete Oskara nezpivala Anna Nazarova, ale Maria Nazarova. Studovala jsem s ni :)

Dobrý večer, děkujeme za upozornění, omluva za autora, již jsme opravili.