Plán C: večírek skončil – ohlédnutí za Signal Festivalem a jednou premiérou v Ponci

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Není v silách jednoho návštěvníka zhlédnout úplně všechny instalace a projekty uváděné v rámci festivalu, má-li ještě jiné závazky či povinnosti. Málokdo však jistě vynechal větší projekty, k nimž se řadila také projekce mapovaná v Planetáriu a akcentující rovněž environmentální téma. Tuzemský kolektiv tvůrců vsadil na atraktivní prostředí, práci s prostorem, která vytváří další druh optické iluze, a na kontrast mezi estetikou obrazu jako takového a jeho významem a obsahem. Divákům v projektu Radikální kompromis nabídli pohled na „měsíční krajinu“, která nabízí fascinující perspektivu, tvary a tlumené barvy evokující podzimní paletu barev na pomyslném abstraktním obrazu. Dokud divákovi nedojde, že se vlastně dívá na krajinu, tedy na něco, co kdysi krajinou bylo, než se v ní začalo těžit. Díky estetické kvalitě není sdělení o krizi fosilních paliv vůči divákovi útočné a převládá výtvarná složka.

Zelený festival
Ochrana přírody jako leitmotiv většiny projektů a instalací je trochu ošemetnou záležitostí. Samozřejmě na festival patří i konceptuální díla, která většinou společnost už svou vlastní podstatou rozdělují, protože ne každý je ochoten přistoupit na tajnosnubná „pravidla hry“ a je pochopitelné jisté rozčarování z instalací, které nepřinesly žádné technické novinky a postupy, anebo překvapivá výtvarná řešení (protože imperativ neustálého zdokonalování a vynalézání je také svým způsobem omezující), které návštěvník především hledá.

Mnohé z nich mají skutečně větší náboj ideový (téměř ideologický) než očekávanou sofistikovanost provedení. Jako by tvůrci často pro myšlenku rezignovali na její zpodobení, které je ovšem u vizuálního umění jaksi klíčové… Nejde o to dát přednost povrchní líbivosti, ale o to, aby se fantazie neudusila pod onou nutností říct „něco k tématu“. Navíc když je zde šance oslovit velmi početné publikum návštěvníků. Umění vyhroceně komunikující problém může vyvolat ve výsledku kontraproduktivní reakci právě u těch, jež by mělo oslovit nejvíce. Nelze uvažovat jen o myšlence jako obsahu, ale i anticipovat, jakým způsobem určité typy recipientů na podobu sdělení zareagují. Pokud je umění aktivistické a chce iniciovat změnu, musí být nejen upřímné, ale domýšlet další kroky. Aby se nestalo, že bude hovořit jen s těmi, kteří už s jeho sdělením srozuměni jsou, myšlenku sdílí – protože takový divák přesvědčovat nepotřebuje, ten se jen ujišťuje ve svém postoji, pravděpodobně sám něco aktivně (například tedy pro ochranu životního prostředí) dělá. On přeci není cílovou skupinou, protože jeho už umělec „má“ tam, kde ho mít chtěl. Vzájemně se ujišťovat o tom, že víme, v jaké situaci se nacházíme, postrádá smysl. Zatímco potenciální recipient, kterého by bylo možno inspirovat, znejistět, jednoduše oslovit, se od přímočarých obsahů odvrátí, protože má pocit, že je objektem soustředného útoku, který již proti jeho pohodlné komfortní zóně vedou média a neziskové organizace svými kampaněmi.

Signal Festival 2021 (foto Jan Hromádko)

Tak jsme například ve dvou projekcích viděli úryvky z projevu Grety Thunberg. Může být něco více přímočarého a více připomínajícího klišé? Opravdu není cesty, jak vnímatele oslovit rafinovanějším způsobem? V Archaických aktualitách Jiřího Černického se těla hlubinných živočichů nadaných přirozenou bioluminiscencí stávají projekčními plátny, a tak z jejich těl hledí a hovoří zmnožené tváře aktivistů. O co působivější by bylo zakrýt prvoplánové sdělení a využít vpravdě fascinující přirozenou vizuální podívanou, jež tato stvoření nabízejí, ke vzbuzení ryzího zájmu o jejich prostředí, které stejně jako ona sama potřebují naši ochranu? A pak tu byla audiovizuální instalace Reality Check na nádvoří Klementina (Lucie Kramperová), čtyři plátna a čtyři projektory, z jedné strany Greta a z druhé Charlie Chaplin jako Diktátor, tohle dílo už se stalo tisíckrát opakovaným simulakrem… (mimochodem tímto Baudrillarodvým konceptem se inspirovala dvojice mladých umělců, studentů Technické univerzity v Liberci, kteří svou instalaci založenou na deformování obrazu pomocí plošných čoček – už neexistuje originál, ve světe kopií realitu nahrazuje hyperrealita). Opodál na několika místech duní projev jen audiálně z reproduktoru (pregnantně pojmenovaný Změnu klimatu popíráš i ty!). Jenže… Kdo změnu klimatu popírá, se nenechá přesvědčit touto cestou, nebojím se říct agresivní. Ta touha vykřičet svůj vztek, strach a hněv do světa, je mladému člověku, mladému umělci přirozená. Ale časem se většinou dostaví i zklidnění. Už v zájmu toho, aby sdělení dospělo tam, kam má.

Klementinum bylo environmentální „skrz naskrz“. Na dalším nádvoří vyrostla, mnohými také přehlížena, instalace Permafrost (Šimon Mašek, Josef Schmidt), ale kostka tajícího ledu jemně nasvícena tlumenými projektory v sobě má jistou naléhavost, neboť jako objekt podléhá zkáze před našima vlastníma očima. Je výkřikem, ale ne vztekle verbálním, nepotřebuje metakomentář. Hejno ptáků mapované na zeď, za níž se skrývá sama knihovna (BirdScape), mělo snad schválně připomenout neumělou grafiku starých počítačových her, anebo si s ním potměšile pohrál samotný povrch budovy? Jedno zhlédnutí smyčky a pokračovat dál… škoda myšlenky, která byla mnohem zajímavější než její provedení.

Signal Festival 2021 – Permafrost (foto Dušan Vondra)

Unshaped v karlínské Hauch Gallery (Quiet Ensemble z Itálie) byl provokativním konceptem a lákal možná především na příjemné teplo uvnitř. Vzdouvající se folie pod různobarevnými světelnými zdroji a s doprovodem elektronické hudby si od některých návštěvníků vysloužila opovržlivé zhodnocení „kusu igelitu“, ale to už je osud konceptualismu, který za své výboje obvykle posměch sklidí. Fólie tu tančí improvizaci v barvě a zvuku, je možné se na ni dívat nejen jako na objekt, ale i tvora potenciálně živého a nekonečně proměnlivého. Jakkoli na technickém provedení tu nic zvláště nového opravdu nebylo.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments