Plzeňská opera má nového šéfa, 26letého Tomáše Pilaře

Rozšířit divácké spektrum o mladé lidi do třiceti pěti let, tedy o své vrstevníky, zdůraznit operu jako zážitek a zaměřit se i na zahraniční hosty má v plánu nový šéf opery plzeňského Divadla J. K. Tyla Tomáš Pilař. Operu převezme po Iljovi Šmídovi od sezony 2014/2015. Žádné velké změny v souboru Pilař nechystá, divákům s týmem nabídne sedm premiér včetně klasické operety. Klíčovým dílem bude Smetanova Libuše, jíž soubor uvede v prostorách Nového divadla.

„Rád bych, aby inscenace uváděné pod mým vedením byly divácky atraktivní a byly silným a příjemným zážitkem. Tím se samozřejmě budu řídit i při volbě inscenačních týmů a podobě jednotlivých inscenací,” uvedl Pilař.Za úkol si také dal přiblížit plzeňskou „operní politiku” představě operního domu Evropy dvacátého prvního století. „V tuto chvíli je příští sezona okořeněna několika zahraničními hosty, jednáme o zahraničních spolupracích, koprodukcích. Plzeňskému divákovi chceme připomenout, že Plzeň je evropské kulturní město a i opera do kulturního světa patří,” dodal.

Opera v nové sezoně nabídne sedm děl, například Janáčkův Zápisník zmizelého, Kálmánovu Čardášovou princeznu, Verdiho Aidu a další. Za mimořádnou událost Pilař označil přípravu uvedení Smetanovy Libuše, její premiéra je plánována na 9. května. „Smetana ji napsal jako operu, která není určena k běžnému provozování, ale k provozu svátečnímu. V českých divadlech byla vždy uvedena u příležitosti něčeho mimořádného. V tuto chvíli se hraje jen v pražském Národním divadle a jen o svátcích,” řekl Pilař. V Plzni bude monumentální dílo, plné velkolepých a ohromujících obrazů, uvedeno jako oslava otevření Nového divadla. „Nabízí velké sborové scény, autor celou operu pojmenoval jako velké scénické tablo,” dodal Pilař. Moderní technologie Nového divadla má být podle Pilaře spoluhráčem souboru. Lidem se představí české špičky operního zpěvu.

Šestadvacetiletý Tomáš Pilař vystudoval operní režii na JAMU, soukromě scénografii u Pamely Howard a Josefa Jelínka. Od roku 2013 byl dramaturgem opery Národního divadla Brno, je zřejmě nejmladším praktikujícím operním režisérem v České republice. V Divadle J. K. Tyla se letos představil režií Vojáka a tanečnice Bohuslava Martinů.

Foto Ian Willoughby

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]