Plzeňský Rigoletto je vítězstvím Verdiho geniality

  1. 1
  2. 2

Divadlo J.K.Tyla uvedlo minulou sobotu v premiéře v hudebním nastudování dirigenta Ivana Paříka a režii významného maďarského režiséra Róberta Alföldiho Verdiho Rigoletta. Tímto Rigolettem se plzeňské divadlo již podruhé zapojuje do mezinárodní operní soutěže a festivalu s celosvětovým dosahem Armel Opera Competition and Festival 2011.

V loňském roce se DJKT mezinárodní operní soutěže a festivalu zúčastnilo inscenací komorní opery současného italského skladatele Marca Tutina Sluha. Soutěžní role byly obsazeny mladými pěvci z USA, Francie a Ruska, účast korunovala třetí cena Sergeye Bogdachikova za ztvárnění titulní role.V roce 2011 se 1. kolo soutěže odehraje na čtyřech místech tak, aby poskytovala co nejvíce možností k účasti pěvcům z celého světa: v Los Angeles, New Yorku, Paříži a Budapešti. 2. kolo proběhne 29. května 2011 v Szegedu za účasti zástupců partnerských domů, které budou soutěžní inscenace realizovat, a režisérů těchto inscenací. Zde budou definitivně určeni představitelé soutěžních rolí. Partnerskými domy, v nichž budou soutěžní inscenace nastudovány, jsou kromě DJKT Bienne-Soleure Théâtre (Švýcarsko), Opera Krakowska, Centrum pro soudobou operu v New Yorku a jedna z operních scén v Maďarsku. Celá soutěžní přehlídka se pak uskuteční na podzim v maďarském Szegedu.

Vladimír Zápražný (Rigoletto)

Nový Rigoletto má již v Plzni za sebou obě premiéry. Přinesly nadšení z hudby a u mnohých diváků zklamání z režijní koncepce. Róbert Alföldi sliboval dramatickou inscenaci zasazenou do současnosti. Jeho Rigoletto současný je, ale režijně přinejmenším sporný.

Že Rigoletto sklidil aplaus publika, je zásluhou vskutku mimořádného hudebního nastudování šéfdirigenta plzeňské opery Ivana Paříka, jeho precizní práce s orchestrem a sólisty. A zásluhou obrovského nasazení sólistů samých a operního orchestru, který podal jeden ze svých nejlepších výkonů vůbec. Rigoletto v Paříkově hudebním nastudování zasahuje publikum strhující silou od prvních taktů díky skvěle vypracované dynamice a voleným tempům. Orchestr hraje plasticky, je silný, bouřlivý nikoliv však hřmotný a přitom i jemný a dojímavý. Dirigent přesně vystihuje dramatické akcenty i křehkost a lyriku Verdiho hudby, jeho smysl pro charakteristiku postav i situací. Co není někdy zřejmé z akcí na jevišti, je měrou vrchovatou naplněno v hudbě a posluchač v ní čte jak v otevřené knize. Vypracování Verdiho partitury do nejmenších detailů se bohatě vyplatilo. Výtečné byly pěvecké výkony, navíc sólisté dali v mezích vytčených režií svým postavám i výrazovou přesvědčivost. Obsazení první premiéry dominoval vynikající Ivan Kusnjer jako skvělý Rigoletto – pěvecky naprosto jistý a suverénní a výtečná byla Gilda Gabrijely Ubavič. Její výkon je skvělým překvapením – je intonačně naprosto jistá s pevnými výškami, žádné se nevyhnula a ani jedinou neošidila, má výborně zvládnuté všechny koloratury. Od premiéry Mozartovy Kouzelné flétny, kde zpívala roli Paminy, udělala obrovský kus práce a jestliže bude pokračovat stejně jako dosud, jistě o ní ještě hodně uslyšíme. Kvalitně se role Vévody zhostil i tenorista Richard Samek, především v první půli inscenace, po výrazové stránce však jeho postava vyznívala příliš ploše. David Szendiuch (obě premiery) je vynikajícím Sparafucilem se znělými hloubkami, přesvědčivý stejně jako Maddalena Jany Tetourové. Druhému obsazení pak jasně kraloval Rafael Alvarez jako Vévoda s krásným, znělým hlasem, přirozeným živým jevištním projevem, nenuceností a živelností, která se promítla i do zpěvu. Každá árie byla jiná, měla odlišný výraz i smysl. Petra Perla jako Gilda byla rovněž přesvědčivá a ačkoliv árii zvládla výtečným způsobem, má zřejmě před Gildou ještě určitý respekt. Vladimír Zápražný je přesvědčivý Rigoletto, pěvecky jistý a především z hlediska hereckého ztvárnění velmi dobrý. Svoji roli kvalitně zvládla i Ilona Kaplová jako Maddalena. Výtečný byl v obou premiérách i pánský sbor (sbormistr Zdeněk Vimr). Po hudební stránce se plzeňský Rigoletto spolu se Straussovou Salome (dirigent Ivan Pařík) a Pucciniho Turandot (dirigent Jiří Štrunc) jeví jako vůbec nejlepší operní inscenace posledních let a dokládá vzestupnou úroveň u operního souboru. Rigoletto je mimořádný tím spíše, že jsou zařazeny i často škrtané části – cabaletta vévody a závěrečný duet Rigoletta s umírající Gildou.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Rigoletto (DJKT Plzeň)

[Total: 16    Average: 3.3/5]

Související články


Reakcí (4) “Plzeňský Rigoletto je vítězstvím Verdiho geniality

  1. Nikdy jsem neviděla "klasické" nastudování Rigoletta, čili posuzuji čistě toto Alfoldiho zpracování. Ačkoli se všichni ohání tím, jak je to ultramoderní pojetí, tak na mě působilo zcela naopak – klasicky. Nádherné, jednoduché a kvalitní kostými, čistá scéna a pohybová náročnost pro zpěváky, která se v opeře jen tak nevidí. Celá opera je založena na symbolech, které jsou jasně čitelné a souzní s hudbou. Pro mě je plzeňský Rigoletto po dlouhé době kvalitní, zábavná a precizně postavená opera.

Napsat komentář